شمانیوز
شما نیوز

مدیرعامل فولاد هرمزگان:

فناوری ریخته‌گری مداوم فولاد باید به صنعت تبدیل شود

فولاد هرمزگان برای اولین بار در کشور کنفرانس تخصصی ریخته‌گری مداوم فولاد را در شهر بندرعباس برگزار کرد. با توجه به وجود بستری مناسب جهت استفاده از دانش، همفکری و تعامل شرکت‌های فولادی، انجمن‌های علمی نخبگان صنعتی و جامعه دانشگاهی کشور، جای برگزاری چنین کنفرانسی خالی بود.

فناوری ریخته‌گری مداوم فولاد باید به صنعت تبدیل شود

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی فولاد هرمزگان، فرزاد ارزانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان درباره زمینه‌های فعالیت این شرکت اظهار کرد: فولاد هرمزگان در استان هرمزگان و شهر بندرعباس واقع شده و جزء کارخانجات تولیدکننده فولاد کشور محسوب می‌شود. این کارخانه در سال ۱۳۹۰ راه‌اندازی شد و خوشبختانه توانستیم به ظرفیت مناسبی در تولید برسیم. تختال جزء محصولات تولیدی این شرکت است و در این زمینه باید گفت که ظرفیت سالیانه تولید فولاد هرمزگان به یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تن می‌رسد.

 

گردش اطلاعات بین متخصصان حوزه فولاد

وی درباره اهمیت برگزاری کنفرانس ریخته‌گری مداوم فولاد گفت: ضرورت برگزاری کنفرانس ریخته‌گری مداوم فولاد در سطح کشور این است که عمده تولید صنعت فولاد ایران از طریق ریخته‌گری مداوم صورت می‌پذیرد. فرایند ریخته‌گری مداوم یک فرایند میانی است و مابین نورد و فولادسازی قرار دارد و در کیفیت تولید ورق خیلی موثر است. جایگاه این کنفرانس در سطح کشور خالی بود بنابراین فولاد هرمزگان تصمیم گرفت با توجه به نوع محصول تولیدی خود که حاصل فرآیند ریخته‌گری مداوم است با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان، مراکز دانشگاهی و پژوهشی به‌اتفاق پارک‌های علمی فناوری و همچنین با کمک فولاد مبارکه این کنفرانس را برای نخستین بار در کشور در شهر بندرعباس تشکیل دهد.

 

اهمیت بومی‌سازی فنّاوری ریخته‌گری مداوم فولاد

ارزانی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم در زمینه تولید فولاد خودکفا شویم و در جهان قدرت رقابت داشته باشیم و در بازارهای صادراتی حضور پیدا کنیم نیاز داریم که این فرایند ریخته‌گری را بشناسیم و مدیریت لازم را در این زمینه انجام دهیم. در این رابطه لازم است که ساختار تعریف شود و تقسیم‌کار بین قسمت‌های مختلف در سطح کشور میان مراکز دانشی، پژوهشی، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و کارخانجات فولادی صورت پذیرد تا بتوانیم فنّاوری ریخته‌گری را به دست آوریم. دانش و فنّاوری موجود در زمینه ریخته‌گری مداوم فولاد را باید بتوانیم به صنعت تبدیل کنیم. در همین راستا می‌توان گفت که صنعت، حاصل منظم کردن فناوری است. این دانش در سطح کشور پراکنده است و یکی از اهداف برگزاری کنفرانس ذکرشده این است که دانش ذکرشده را در کنار متخصصین این صنعت ساختارسازی کنیم. در مورد ابعاد ریخته‌گری مداوم از طریق اهمیت دادن به این فرایند باید بتوانیم فناوری و دانش ریخته‌گری مداوم را در کشور بومی‌سازی کنیم. برای اینکه این کار اتفاق بیفتد بعد از تمهید ساختار، حضور افراد توانمند و نیروی انسانی است که بتوانند این کار را انجام دهند. در واقع در این کنفرانس افراد کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و باهم آشنا می‌شوند. ما در شرکت فولاد هرمزگان علاقه‌مند هستیم بتوانیم پروژه‌های مشترکی با شرکت‌های علاقه‌مند در این زمینه داشته باشیم تا بتوانیم بخش‌های مختلف فرآیند ریخته‌گری را مدیریت کنیم و در این رابطه موفق شویم.

 

افق تولید ۵۵ میلیون تنی فولاد تا سال ۱۴۰۴

مدیرعامل فولاد هرمزگان در خصوص ظرفیت‌سازی تولید فولاد تا سال ۱۴۰۴ اظهار کرد: در بحث فرایند ریخته‌گری چون در افق ۱۴۰۴ قرار است ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور تولید شود با توجه به این رقم و با تجارب گذشته و آینده‌ای که پیش رو داریم طبیعتاً خطوط ریخته‌گری بیشتری نصب خواهیم کرد. اگر قرار باشد خطوط قبلی را تکرار کنیم و برای خرید آن‌ها هزینه کنیم در واقع داریم همان روند قبلی را تکرار می‌کنیم. بومی‌سازی در دانش ریخته‌گری بسیار مهم است و قصد ما در این کنفرانس این است که بعد از برگزاری آن بتوانیم در کنار هم قرار بگیریم. از طریق بومی‌سازی دانش ریخته‌گری تا آنجا که می‌توانیم دیگر دانش و فناوری را نخریم. در ارتباط با این قضیه، نقشه راه تعیین کنیم. امیدواریم در این راه موفق شویم.

 

تولید تختال‌های بی‌عیب در فولاد هرمزگان

ارزانی درباره وضعیت تولید تختال‌ها در شرکت فولاد هرمزگان گفت: فولاد هرمزگان یکی از پیشرفته‌ترین خطوط ریخته‌گری مداوم کشور را دارد و خوشبختانه تختال‌های بدون عیبی که در این شرکت تولید می‌شود بالاتر از ۹۹.۵ درصد است. این عدد بسیار خوب است و افتخاری برای شرکت محسوب می‌شود. با توجه به افق ۱۴۰۴ و نیاز به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد باید حداقل ظرفیت‌سازی ۲۰ میلیون تن دیگر انجام شود. برای این کار طبیعتاً با استفاده از تجارب گذشته و توانایی‌های سطح کشور حتماً باید بومی‌سازی ریخته‌گری مداوم صورت پذیرد و این دانش را به صنعت تبدیل کنیم. در ارتباط با منطقه ویژه صنعتی که فولاد هرمزگان در آن واقع شده با توجه به شرایط جغرافیایی واحدهای فولادسازی، اگر در کنار دریا احداث شوند بسیاری از بحث‌ها و مشکلات تولید مرتبط با محیط‌زیست حل خواهد شد. محدودیت‌هایی که در سطح کشور وجود دارد در کنار دریا نیست و این یک مزیت برای استان هرمزگان است.

 

استفاده حداکثری از شرکت‌های داخلی برای ظرفیت‌سازی

وی در پایان اظهار کرد: در فولاد مبارکه با همکاری سایر فولادسازان و کمک‌های خوبی که مسئولان استان هرمزگان انجام می‌دهند برنامه‌ریزی شده که با توجه به زیرساخت‌های استان بتوانیم ۱۰ میلیون تن فولاد در این منطقه ویژه تولید کنیم. با توجه به پتانسیلی که در این منطقه وجود دارد باید بالاتر از ۶ میلیون تن برای تولید فولاد برنامه‌ریزی شود. با توجه به اهداف کنفرانس و نیاز کشور باید بتوانیم حداکثر استفاده را از شرکت‌های داخلی به عمل بیاوریم و زمینه لازم برای انجام این کار فراهم شود. فولاد هرمزگان در این زمینه پیش‌قدم شده و آماده همکاری با مراکز مختلف است تا با همت فولاد مبارکه این کار را در منطقه ویژه انجام دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied