شمانیوز
شما نیوز

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

شرایط شرکت ملی مس مناسب است

به گفته دکتر «رضا رحمانی»؛ شرایط تحریم نه‌تنها مانع تولید نشده است بلکه حوزه صنعت و معدن به‌ویژه شرکت ملی صنایع مس ایران با نگاه خاص به بومی‌سازی که از مهمترین اولویت‌های‌های رونق تولید است موفق به ثبت رکوردهای خوب تولیدی، فروش و توسعه شده‌اند.

شرایط شرکت ملی مس مناسب است

به گزارش شمانیوز به نقل از مس پرس، رحمانی با بیان این‌که طبق فرموده رهبر معظم انقلاب، امسال سال رونق تولید است، گفت: در سال‌های اخیر عمده نام‌گذاری سال‌ها در راستای رونق تولید و یا در حوزه تولید بوده است.

وی به تحریم‌های اقتصادی اخیر اشاره کرد و گفت: از سال گذشته که توفیق پیدا کردم در این جبهه و به‌عنوان خدمت‌گزار مردم در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز به‌کار کنم؛ مسئولیت بنده، با شروع تحریم‌ها همراه بود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اوایل آبان سال گذشته و همزمان با دوره جدید جنگ تحمیلی اقتصادی، شروع به‌ فعالیت کردم، اما با افتخار باید بگویم که اگرچه سال گذشته، فراز و نشیب زیاد و شرایط خاصی داشتیم و برخی تولیدات کشور با مشکل مواجه شده بود و در تنظیم بازار مشکلات عدیده‌ای داشتیم، اما همکاران من به‌ویژه صنعت‌گران، معدن‌کاران، اصناف، صادرکنندگان و فعالان اقتصادی، تمام خانواده بزرگ صنعت، معدن و تجارت و تمام مردم ایران ثابت کردند در این جبهه هم می‌شود با کار جهادی، با خستگی‌ناپذیری و با روحیه بالا و انگیزه پیروز شویم.

رحمانی ادامه داد: در سال 98 نیز نه‌تنها تحریم‌ها کمتر نشده، بلکه بیشتر هم شده، اما در تولیدات مختلف شرایط مطلوبی داریم؛ چراکه امسال شرکت مس در تولید مس، رکورد خواهد زد که در طول تاریخ مس بی‌نظیر است؛ ضمن این‌که شرکت مس در سال آینده، رکورد تولید امسال را نیز خواهد شکست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که این وضعیت در حوزه‌های مختلف وجود دارد، گفت: در هشت‌ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، مس 13 درصد، فولاد 6.5 درصد، محصولات فولادی بالای 9 درصد، شیشه 17 تا 18 درصد، کاشی و سرامیک 6.5 درصد، سیمان 5.5 درصد، صنایع غذایی 15 درصد و داروهای انسانی 30 درصد افزایش تولید داشته است.

رحمانی افزود: در زمینه تولید خودرو و آلومینیم کاهش داشتیم که دلایل خود را دارد، اما اخیراً که گزارش این محصولات را گرفتیم، وضعیت اصلاح شده و اگر همین وضعیت ادامه پیدا کند، تا آخر سال کاهش تولید این محصولات نیز جبران خواهد شد؛ بنابراین، وضعیت تولید کشور، مصداق «ما می‌توانیم است» و رزمنده‌های این حوزه ثابت کردند که «ما می‌توانیم».

وی ادامه داد: نه‌تنها در سونگون، بلکه در تمام نقاط کشور شاهد افتتاح طرح‌های مختلف بودیم؛ ازجمله افتتاح کارخانه اسید سولفوریک مس با 1600 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که این سرمایه‌گذاری باید 40سال پیش اتفاق می‌افتاد، گفت: امروز مبنای ما مسایل زیست‌محیطی، ایمنی و انسانی است و اجازه نمی‌دهیم صنعتی، آلودگی ایجاد کند؛ بنابراین، در فراخوان مس سونگون نوشتیم پیمان‌کاران باید مبانی زیست‌محیطی را رعایت کنند و روشی را می‌پسندیم که با مبانی زیست‌محیطی مطابق باشد.

رحمانی افزود: در سونگون نیز کارخانه اسیدسولفوریک ساخته خواهد شد؛ یعنی باید در کنار کارخانه ذوب، کارخانه اسیدسولفوریک هم وجود داشته باشد.

وی با اشاره به افتتاح کارخانجات آلومینیم در جنوب استان فارس با سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد یورو گفت: با افتتاح این کارخانه، 300هزار تن به ظرفیت آلومینیم کشور اضافه خواهد شد و تولید فعلی آلومینیم کشور را تقریباً دو برابر خواهد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در حوزه‌های مختلف ازجمله ایمیدرو، سه میلیارد و 600 میلیون دلار طرح و پروژه داریم که افتتاح خواهد شد.

رحمانی با بیان این‌که امسال یکی از ویژگی‌ها، این است که همه کارها برنامه‌ریزی‌شده و مطابق با آمایش سرزمین است، گفت: امروز در هفت محور ازجمله معدن و صنایع معدنی با عنوان «انقلاب معدنی»، صادرات، نهضت ساخت داخل، مسایل مربوط به فناوری و ارتباط با دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌‌بنیان و مسایل مربوط به فضای کسب‌و‌کار که رهبر انقلاب بارها تأکید کرده‌اند باید اصلاح شود، برنامه داریم.

وی افزود: مسایل مربوط به تأمین مالی نوین از دیگر مواردی است؛ بنابراین، اگرچه امروز طرح‌ها فعال است و درآمد کم شده، اما تدبیرهایی اندیشیدیم، ابتکاراتی به‌کار گرفته شده  و مبانی مالی جدید مد نظر قرار گرفته که بخشی از نتایج آن ملموس است و بخشی از آن را نیز مردم در آینده‌ای نزدیک خواهند دید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: بنابراین، هفت محور با 34 برنامه عملیاتی در دستور کار است که یکی از این برنامه‌ها، توجه به مناطق محروم است.

رحمانی با بیان این‌که برای 12 استان محروم‌ کشور برنامه داریم، گفت: حتی تعداد طرح‌ها، میزان سرمایه‌گذاری، بازه زمانی اجرای طرح‌ها و این‌که طرح‌ها باید توسط چه کسی انجام شود، برنامه‌ریزی شده و الان شروع به‌کار کرده‌اند.

وی افزود: البته متکی به بودجه سالانه دولت نیستیم؛ بلکه مردم را برای سرمایه‌گذاری تشویق می‌کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اجرای 17 پروژه شرکت ملی مس در منطقه سونگون و با حدود یک میلیارد یورو سرمایه‌گذاری گفت: در تلاش هستیم سایر استان‌های هم‌جوار هم فعال شوند؛ ضمن این‌که اکتشافات نیز شروع شده و کارخانه آهک اهر تا آخر سال افتتاح خواهد شد.

رحمانی افزود: در مس سونگون نیز بخشی از ذوب آماده شده و بخشی در حال ساخت است؛ ضمن این‌که تا اواخر سال آینده، لیچینگ به بهره‌برداری می‌رسد؛ یعنی سال آینده، اولین کاتد مس در این منطقه تولید خواهد شد و ذوب مس نیز تا چهار سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: غیر از طرح‌هایی که اعلام کردیم؛ ازجمله فاز سه تلغیظ، پالایش، لیچینگ، ذوب و پروژه‌های جانبی، حتماً باید فاز جدید تلغیظ را نیز اجرا کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر ایجاد شهرک تخصصی مس برای شکل‌گیری صنایع پایین‌دستی، صنایع جانبی و حتی حمل‌و‌نقل تصریح کرد: انتقال حساب‌های شرکت‌ها به استان‌ها و تأمین کالاهای مورد نیاز از شهرهایی که کارخانجات معدنی و صنعتی در آن‌ها مستقر است، ازجمله موضوعاتی است که به‌صورت جدی ابلاغ کرده‌ایم و مجتمع‌ها موظفند آن‌ها را اجرا کنند؛ ضمن این‌که بخشی از آن‌ها در قانون برنامه ششم هم آمده است.

رحمانی افزود: به‌طور مثال اگر امکان تهیه کالایی در ورزقان وجود داشت، باید از همین محل و اگر نبود، از شهرهای اطراف تهیه شود تا مردم این مناطق راه‌اندازی این کارخانجات را در زندگی خود احساس کنند.

وی ادامه داد: در زمینه جذب نیرو نیز اولویت با مناطق و شهرستان‌های اطراف کارخانجات است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت به کمک‌های شرکت مس در حوزه فعالیت‌های اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: هیأت‌مدیره مس هر سال تصویب می‌کند که این شرکت به حوزه‌های مختلف از ورزش تا افراد تحت پوشش کمیته امداد و اجرای زیرساخت‌ها و ساخت جاده‌ها کمک کند؛ ضمن این‌که 15 درصد حقوق دولتی شرکت‌ها باید در مناطق معدنی هزینه شود که امسال در این زمینه برای اولین‌بار در بودجه ردیف گرفته‌ایم، ارقام اصلاح شده و تخصیص پیدا می‌کند.

رحمانی با بیان این‌که استان آذربایجان شرقی، یکی از محورهای اکتشافی است، گفت: در زمینه اکتشاف، کار بزرگی شروع شده که بخشی از مسئولیت آن به عهده شرکت مس و بخشی به عهده ایمیدروست.

وی افزود: در این منطقه معادن خوبی داریم که تاکنون اکتشاف نشده، اما امسال در دستور کار قرار دارد و شرکت مس هم باید این مهم را جدی بگیرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: هم‌چنین یکی از برنامه‌های 34‌گانه امسال، فعال‌سازی معادن کوچک است؛ بنابراین، هرکس که می‌تواند در این زمینه سرمایه‌گذاری کند، باید ورود کند.

رحمانی با بیان این‌که از خوی تا اردبیل، ذخایر متعددی از مس و کانی‌های مس، آهن و سایر مواد معدنی وجود دارد، گفت: هرکس در این زمینه سرمایه‌گذاری کند، شرکت مس مواد معدنی را به قیمت روز و با قرارداد بلندمدتِ تضمینی خریداری خواهد کرد.

وی افزود: ساخت داخل را نیز جدی گرفته‌ایم؛ چراکه بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، یکی از الزامات رونق تولید، توجه به ساخت داخل است.

رحمانی ادامه داد: در همین راستا در سفر به اصفهان، محصول جدیدی در فولاد مبارکه به تولید رسید که 250 میلیون یورو از وابستگی ما به واردات را کم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که قرار است 10 میلیارد دلار از واردات کالاها را در داخل بسازیم، از شرکت ملی مس که این موضوع را جدی گرفته است، تشکر کرد و گفت: شرکت ملی مس در زمینه قطعات مورد نیاز، نمایشگاه گذاشت و قطعه‌سازان را دعوت کرد که از 5000 قطعه مصرفی، 1090 قطعه وارداتی بود.

رحمانی افزود: پس از آن 330 قطعه در داخل ساخته شد و بقیه هم در حال ساخت است.

وی از تکمیل سامانه «توان ایران» خبر داد و گفت: اگرچه این سامانه در حال تکمیل است، اما از شرکت‌های بزرگ ازجمله مس، انتظار فراتری دارم؛ مس باید نمایشگاه دائمی داشته باشد و برگزاری این نمایشگاه را تا آخرین قطعه‌ای که در داخل ساخته می‌شود، ادامه دهد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم‌چنین ضمن تقدیر از مدیران شرکت ملی مس که ارتباط با دانشگاه را جدی گرفته‌اند، گفت: شرکت مس در زمینه تنظیم بازار هم خوب کمک کرده است.

رحمانی در همین رابطه تأکید کرد: از تمام شرکت‌ها انتظار داریم قیمت‌ها را افزایش ندهند و به هیچ‌وجه هم اجازه نمی‌دهیم شرکت‌های دولتی افزایش نرخ داشته باشند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم‌چنین بیان کرد: البته صادرات هم مهم است، اما باید بین صادرات و تأمین نیاز داخل، نیاز داخل را نیز جدی بگیریم تا هرکس صنایع پایین‌دستی ایجاد کرد، دغدغه‌ای از نظر تأمین مواد اولیه توسط شرکت مس نداشته باشد.

رحمانی افزود: صادرات مس در سال گذشته مطلوب بوده و امسال هم همین روند ادامه داشته، مازاد مصرف داخلی را صادرات کرده و بازگشت ارز هم مطلوب بوده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حضورش در نمایشگاه واردات چین گفت: واردات مسِ کشور چین، 5 میلیون تن است و می‌گفتند هرچه تولید مس داشته باشید، خریداری می‌کنیم؛ بنابراین، باید به سراغ فعال کردن معادن جدید و ایجاد کارخانجات و تولید جدید برویم؛ چراکه مس، یک فلز استراتژیک است، اما برای این مهم مردم باید پای کار بیایند.

رحمانی ایجاد شهرک‌های تخصصی را نیز یکی از سیاست‌های وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت دانست و گفت: چون معادن مس در این منطقه است؛ با ایجاد شهرک‌های صنعتی، شهرستان‌های اطراف ورزقان باید از آثار و برکات آن بهره‌مند شوند.    

وزیر صنعت، معدن و تجارت هم‌چنین ضمن تقدیر از مهندس سعدمحمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران و همکارانش گفت: تنها خواسته من از آقای شریفی، فعال کردن این پروژه‌ها بود که دو سوال از ایشان کردم؛ یکی این‌که آیا به این پروژه‌ها اعتقاد دارید؟ و دومین سوال این بود آیا از نظر فنی توجیه دارند؟ که توضیح دادند تمام پروژه‌ها توجیه دارد؛ ضمن این‌که کارشناسان دیگر هم گفتند این پروژه‌ها از نظر فنی و اقتصادی توجیه دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied