شمانیوز
شما نیوز

نصب اولین دستگاه شتاب نگار نسل جدید صنایع کشور در مجتمع سرچشمه

اولین دستگاه شتاب نگار نسل جدید صنایع کشور در مجتمع سرچشمه رونمایی شد

نصب اولین دستگاه شتاب نگار نسل جدید صنایع کشور در مجتمع سرچشمه

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه، با حضور معاون وزیر راه و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مدیرکل راه و شهرسازی و مدیرکل مدیریت بحران استان کرمان، فرماندار و جمعی از مسئولین شهرستان نخستین دستگاه شتاب‌ نگار نسل جدید صنایع کشور در مجتمع مس سرچشمه رونمایی شد.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی روز چهارشنبه ۴ دی ماه در این مراسم اظهارکرد: در چند دهه اخیر با زلزله های بزرگی در کشور مواجه هستیم که از جمله می توان به زلزله های گلبافت، زرند و بم در استان کرمان اشاره کرد که با وجود گسل ها در این استان، زمین شناسان احتمال وقوع زلزله در این منطقه را می دهند.

 

دکتر محمد شکرچی زاده افزود: خوشبختانه پیشرفت علم و دانش در سالهای اخیر در کشورمان، این امکان را به ما می دهد که بروز خسارات ناشی از زلزله را به حداقل برسانیم.

 

وی با اشاره به زلزله ۷.۲ ریشتر در کالیفرنیا که در خرداد امسال رخ داد و یک کشته و ۲۴ زخمی به جای گذاشت، خاطرنشان کرد: در کشورهای ژاپن و آمریکا که با زلزله‌ های با دوره های بازگشت کوتاه مداجهند، خسارت ها هم کوتاه است لذا با علم و دانش می توان کارهای خوبی در جهت جلوگیری از خسارت به اقتصاد، زیرساخت ها و ... انجام داد.

 

وی به حرکت زمین که منجر به بروز زلزله می شود اشاره و اظهار کرد: می توان این حرکت را تحت رصد داشته باشیم؛ ۲ دسته دستگاه برای حرکت پوسته زمین شامل لرزه نگار و شتاب نگار داریم.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد: ۱۲۰ لرزه نگار در کشور داریم که شدت لرزه زمین و میزان خروج انرژی از زمین را تعیین‌ می کند همچنین شتاب نگار هم سرعت زلزله را مشخص می کند که ۱۳۰۰ دستگاه شتاب نگار در کشور وجود دارد.

 

شکرچی با بیان اینکه برای احداث ساختمان ها به ویژه در صنایع نیاز به شتاب نگار داریم، ادامه داد: اگر تصویر واقعگرایانه‌ از زلزله داشته باشیم می توان پیش‌ بینی کرد که در اثر چه نیرویی قرار می گیرد و بر اساس‌ آن نیرو مقاوم سازی کرد لذا اهمیت شتاب نگاری را در مقاوم سازی باید مورد توجه قرار داد.

 

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: در آبان ماه سال ۹۶ زلزله ای که با ۷.۳ ریشتر در کرمانشاه اتفاق‌ افتاد شتاب‌ های متفاوت ایجاد کرد که بیشترین شتاب ها در سرپل‌ ذهاب بود. دستگاه های لرزه نگار و شتاب نگار را می توان در مناطقی که تحرک زمین بیشتر است قرار داد و نصب کرد و با مقاوم سازی و هزینه های بهینه سازی جلوی خسارات را گرفت.

 

شکرچی زاده با اشاره به فواید دستگاه شتاب نگار افزود: اگر اتفاق و زلزله ای رخ دهد مدیریت بحران می تواند در ساعات اولیه بعد از زلزله که به ساعات طلایی نام دارد به انجام اقدامات امداد و نجات بپردازد که این سیستم ها در اینجا مفید هستند. ضمن اینکه می توان سیستم های دیگری را پیش بینی کرد تا برای خارج کردن شبکه های اصلی گاز و غیره در زمان زلزله در اوایل حادثه اقدام کرد.

 

معاون وزیر راه و شهرسازی از وجود ۶۷ دستگاه شتاب نگار در استان کرمان خبر داد و گفت: امروز ۳ دستگاه نسل جدید شتاب نگار در مجتمع مس سرچشمه، شهر رفسنجان و شهر کشکوئیه رونمایی شد‌ که تا پایان سال آینده ۳۰ دستگاه دیگر به این سیستم‌ ها اضافه می شود.

 

شکرچی توضیح داد: هر حرکتی که در اطراف مجتمع مس سرچشمه رخ دهد به کمک این دستگاهها می توان به صورت آنلاین در مدیریت بحران استان کرمان و تهران مشاهده کرد تا در خصوص مقاوم سازی بخش های سازه و غیره در مجتمع مس سرچشمه از مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی استعلام گرفت و با همکاری دانشگاه باهنر کرمان در راستای ارتقای این بخش ها اقدام کرد.

 

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه در مورد فرونشست گسل ها در رفسنجان نیز گفت: دشت رفسنجان جزء اولین دشت هایی است که از دهه ۵۰ با فرونشست زمین مواجه است که به مرور زمان با عدم مدیریت صحیح منابع آبی و برداشت بی رویه از سفره های آب زیرزمینی این اتفاق افتاده است لذا این فرونشست را می توان به زلزله آرام نام برد که در آینده می تواند به زیرساخت ها و شریان های حیاتی از جمله جاده ها و راه آهن و منازل مسکونی خسارت وارد سازد.

 

شکرچی افزود: مطالبه گری فرونشست و بحث تعیین پهنه های گسل شهرستان رفسنجان با  همکاری و حمایت های استان انجام شود تا از ساخت و ساز غیرمجاز در جاهای خطرناک جلوگیری شود و زندگی آرام و مطمئن برای‌ مردم فراهم شود ضمن اینکه تعیین پهنه های گسل باید در سراسر کشور‌ انجام شود.

 

وجود ۶۷ ایستگاه شتاب نگاری در استان کرمان

مدیر شبکه ملی شتاب نگاری کشور نیز با اشاره به اینکه استان کرمان یکی لز لرزه‌ خیزترین استان‌ های کشور است، گفت: در حال حاضر ۶۷ ایستگاه شتاب نگاری در استان کرمان وجود دارد که با راه اندازی ۳ دستگاه در مجتمع مس سرچشمه، رفسنجان و کشکوئیه این‌ آمار به ۷۰ دستگاه افزایش یافته و قرار است تا پایان سال آینده ۳۰ دستگاه نسل جدید شتاب نگاری دیگر در استان کرمان نصب و راه اندازی خواهد شد.اسماعیل فرزانگان اظهارکرد: خوشحالیم‌ که نخستین دستگاه شتاب نگار در اولین مجموعه صنعتی کشور در مجتمع‌ مس سرچشمه راه اندازی و نصب شد و صنایع دیگر استان از جمله گل گهر سیرجان و غیره هم به این سیستم‌ مجهز می شوند که مسلما نصب این دستگاه ها نقش مهمی در بهبود عملکرد لرزه ای سازه ها خواهد داشت.رئیس شبکه شتاب نگار ملی ایران تصریح کرد: استان کرمان دارای صنایع زیادی است و این استان از نظر لرزه خیزی برای ما اهمیت دارد در برخی جاهای‌ این استان از جمله کوهبنان، سبزه وار و دیگر مناطق ده ها گسل کوچک و بزرگ وجود دارد که بیش از ۶ ریشتر شدت لرزه ای دارند.فرزانگان‌‌ با اشاره به اینکه استان کرمان یکی لز لرزه‌ خیزترین استان‌ های کشور است، تصریح کرد: در حال حاضر ۶۷ ایستگاه شتاب نگاری در استان کرمان وجود دارد که با راه اندازی ۳ دستگاه در مجتمع مس سرچشمه، رفسنجان و کشکوئیه این‌ آمار به ۷۰ دستگاه افزایش یافته و قرار است تا پایان سال آینده ۳۰ دستگاه نسل جدید شتاب نگاری دیگر در استان کرمان نصب و راه اندازی خواهد شد.فرماندار رفسنجان نیز در این مراسم گفت: رفسنجان بین دو گسل انار و داوران قرار دارد و اخیرا هم زلزله هایی داشتیم‌ اما خوشبختانه منجر به آسیب های جدی نشدند.مجید فصیحی هرندی افزود: در رفسنجان دستگاه شتاب نگار نسل قدیم داریم که می توان به عنوان آثار موزه ای از آن استفاده کرد.وی خاطرنشان کرد: زمین ها در رفسنجان به دلیل برداشت بی رویه آب های زیرزمینی، فرونشست کرده که تقاضا داریم این موضوع در دستور کار قرار گیرد و برای این مهم راه حلی اتخاذ شود.

نصب 500 دستگاه شتاب نگار در کشور

مدیر مهندسی و مدیریت انرژی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان نیز گفت: ۵۰۰ دستگاه شتاب نگار نسل جدید در کشور در حال نصب است.مهدی جاودانی افزود: با نصب این دستگاه، آئین و مقررات ساخت و ساز ساختمان‌ ها ارتقاء می یابد.وی ادامه داد: در مجتمع مس سرچشمه با نصب این دستگاه می توان مقاوم سازی تجهیزات، سازه های ساختمانی و غیره را انجام داد که موثر است.جاودانی تصریح کرد: این مقاوم سازی ها در راستای جلوگیری از حوادث احتمالی در بروز رویدادها طبیعی و انفجارها در مجتمع مس سرچشمه مفید و موثر خواهد بود.در این مراسم ۳ دستگاه شتاب نگار نسل جدید در مجتمع مس سرچشمه، رفسنجان و کشکوئیه رونمایی شد که برای هر کدام از این دستگاه ها ۳ میلیارد ریال هزینه شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied