شمانیوز
شما نیوز

شرکت فولاد مبارکه پیشگام بومی‌سازی در صنعت کشور است

رئیس بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات شرکت فولاد مبارکه گفت: حدود سه دهه است که شرکت فولاد مبارکه در بومی‌سازی قطعات و تجهیزات، پیشگام صنعت کشور است و در این مدت با تکیه بر دانش و تخصص داخلی از تولید پشتیبانی شده است.

شرکت فولاد مبارکه پیشگام بومی‌سازی در صنعت کشور است

به گزارش شمانیوز: مهدی شهیدی اظهار کرد: سابقه بومی‌سازی در فولاد مبارکه منحصر به دوران تحریم نیست، بلکه با راه‌اندازی نواحی مختلف تولیدی، تدبیر مجموعه مدیریت فولاد مبارکه بر این امر قرار گرفت که ساخت قطعات موردنیاز شرکت، به‌منظور برآورده کردن نیازهای خطوط، انتقال تکنولوژی و پرورش سازندگان توانمند بومی‌سازی شود.

وی افزود: در این راستا قطعات با نقشه‌های موجود به شرکت‌های سازنده ارجاع شد و پس از ساخت در خطوط تولیدی مورد استفاده قرار گرفت.رئیس بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: با نتایج مطلوب و صرفه‌جویی اقتصادی حاصل از فرایند ساخت داخل، در سال ۱۳۸۰ شرکت فولاد مبارکه اقدام به ایجاد ساختار ساخت داخل قطعات و تجهیزات موردنیاز در مجموعه مدیریت دفتر فنی تعمیرات کرد.

تقویت دو بازوی تجربه و دانش با ساخت داخلی قطعات و تجهیزات در شرکت فولاد مبارکه

وی اضافه کرد: هدف از ایجاد این ساختار تهیه مدارک فنی ساخت و اطلاعات موردنیاز جهت ساخت داخل قطعات و تجهیزات بوده که این حرکت باعث تسریع روند ساخت داخل قطعات شد. با توجه به رویکرد مثبت سازندگان و تأمین‌کنندگان به استفاده از این مدارک، شرکت‌های سازنده به ایجاد و یا تقویت ساختار دفتر فنی در داخل مجموعه خود احساس نیاز کردند و در نتیجه دو بازوی تجربه و دانش، در داخل مجموعه‌های سازنده تقویت شد.

شهیدی تصریح کرد: ساخت داخل قطعات با فرایند جدید باعث ارتقای فنی و تکنولوژیک سازندگان مرتبط با شرکت فولاد مبارکه شده و بسیاری از سازندگان در مهندسی معکوس، بهینه‌سازی و طراحی قطعات و تجهیزات به بلوغ کافی رسیدند و حتی در موارد بسیاری این قطعات در سبد محصولات سازندگان قرار گرفته و سایر مراکز صنعتی نیز از این محصولات منتفع شدند.

وی افزود: حدود 70 درصد خرید شرکت فولاد مبارکه با استفاده از مدارک فنی تهیه‌شده توسط واحد مهندسی قطعه و تجهیز این شرکت انجام می‌گیرد.

تأسیس واحد بومی‌سازی شرکت فولاد مبارکه

رئیس بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات شرکت فولاد مبارکه گفت: بهبود مستمر فرایندها، از دیرباز یکی از مهم‌ترین اهداف فولاد مبارکه بوده است و بومی‌سازی و ساخت داخل نیز از این قاعده مستثنا نیست. تجربیات سه دهه شرکت فولاد مبارکه در ساخت داخل قطعات و تجهیزات و میل به بهبود مستمر در فرایند بومی‌سازی باعث شد به‌منظور بهره‌گیری از دانش و تجربیات شرکت‌های دانش‌بنیان و سازنده در کل کشور، در سال ۱۳۹۰ فولاد مبارکه اقدام به تشکیل واحد بومی‌سازی کند.

وی توضیح داد: تشکیل این واحد باعث هم‌افزایی تجربیات و دانش فنی مجموعه شرکت‌های سازنده و نواحی تولیدی و تعمیراتی فولاد مبارکه شد. با توجه به تسهیل فرایند بومی‌سازی بعد از تشکیل این واحد و حمایت‌های بی‌دریغ مجموعه مدیریت فولاد مبارکه از این حرکت، خرید قطعات و تجهیزات موردنیاز فولاد مبارکه، با سرعتی بیش از پیش به سمت داخل کشور سوق داده شد و نتیجه آن تأمین اقتصادی و با کیفیت قابل‌رقابت با نمونه‌های خارجی مایحتاج فولاد از داخل کشور شد.

الگوبرداری سایر شرکت‌های فولادسازی از سیاست بومی‌سازی در شرکت فولاد مبارکه

شهیدی عملکرد موفق فرایند بومی‌سازی در شرکت فولاد مبارکه را سرآغاز الگوبرداری سایر شرکت‌های فولادسازی از این مهم دانست و افزود: شرکت فولاد مبارکه به‌عنوان پیشرو در این عرصه اقدام به انتقال تجربیات به‌دست‌آمده به‌منظور نشر دانش بومی‌سازی کرد.

وی به آثار بومی‌سازی شرکت فولاد مبارکه پرداخت و گفت: آثار مثبت بومی‌سازی در شرکت فولاد مبارکه علاوه بر بی‌اثر کردن تحریم‌ها و جلوگیری از خروج ارز موجب رشد ۹۱ درصدی تعداد قطعات و تجهیزات تهیه شده در داخل به کل قطعات خریداری شده است.

رئیس بومی‌سازی مواد، قطعات و تجهیزات شرکت فولاد مبارکه افزود: در سال گذشته تعداد ۱۵۸۹ قطعه و تجهیز برای نخستین بار در شرکت فولاد مبارکه بومی‌سازی شد و صرفه‌جویی 2 هزار و ۶۱۶ میلیارد تومانی را در برداشت. مجموعه فولاد مبارکه در تلاش برای بهبود مستمر و توسعه کمی و کیفی فرایند بومی‌سازی در مجموعه خود است.

 

 

منبع:روابط عمومی فولاد مبارکه

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied