شمانیوز
شما نیوز

آیا افزایش قیمت خودروهای داخلی منطقی است؟

کاکایی درباره علت اینکه چرا با وجود ضرر و زیان دنباله دار خودروسازان، افزایش ۸ درصدی قیمت محصولات خود را قبول کردند، توضیحاتی ارائه داد.

آیا افزایش قیمت خودروهای داخلی منطقی است؟

به گزارش شمانیوز : امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو ، با اشاره به افزایش قیمت خودروها پس از ابلاغیه شورای رقابت، گفت: متاسفانه فضای سیاسی حاکم و سیاست گذاری غلط در کشور باعث شده 3 سال صنعت خودرو را در ضعف نگه داریم. قیمت گذاری دستوری یکی از اصلی ترین عواملی است که باعث شده صنعت خودرو کشور دچار مشکلات زیادی شود. 

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر اینکه قیمت گذاری دستوری باعث شده است که 2 خودروساز بزرگ در کشور با زیان زیادی رو به رو شوند، تشریح کرد: 2 خودروساز بزرگ در کشور از زمانی که تحریم شدیم، اقدام به داخلی سازی صنعت خودرو کردند  و بیشترین سرمایه خود را روی این صنعت سرمایه گذاری کردند اما اکنون به دلیل قیمت گذاری دستوری این 2 خودروساز زیان 80 هزار میلیاردی کرده اند و روز به روز به زیان آنها افزوده می شود. 

کاکایی بیان کرد: نکته جالب اینجاست که 2 خودروساز در کشور با توجه به زیانی که دارند همچنان به تولید ادامه می دهند و قرار است امسال با توجه به دستوری که دارند 20 درصد افزایش تولید داشته باشند، یعنی سال گذشته قرار بود آنها هزار دستگاه تولید کنند و امسال نیز باید 1200 دستگاه تولید کنند. 

این کارشناس صنعت خودرو گفت: اکنون با توجه به این قیمت گذاری دستوری خودروسازان 30 درصد کمتر از قیمت تمام شده کالا، خودرو را می فروشند، یعنی اگر خودرویی برایشان 130 میلیون تومان تمام می شود این خودرو را 100 میلیون تومان می فروشند. گویی خودروسازان به خریداران همراه با ماشین خریداری شده، پول نقد هدیه می دهند! 

او گفت: شورای رقابت فرمولی را برای قیمت گذاری دستوری مشخص کرد و قرار شد هر 3 ماه یکبار افزایش قیمت داشته باشد ، اما پس از آن زیر این فرمول زد و در زمستان افزایش قیمت نداد و در بهار تنها 8 درصد به قیمت خودرو  اضافه کرد.

این کارشناس صنعت خودرودر پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود ضرر و زیان دنباله دار خودروسازان، چرا 8 درصد افزایش قیمت را قبول کردند؟ ادامه داد:در نظر بگیرید خودروساز 20 درصد در حال زیان هستند، 8 درصد افزایش قیمت را قبول کردند و 12 درصد دیگر زیان می کنند، اگر این 8 درصد را قبول نمی کردند این میزان هم به زیانشان افزوده می شد. 

او تشریح کرد: به جرات می توان گفت که با این روندی که داریم، هزینه  مالی خودروسازان رو به افزایش است و تا 4 سال آینده مشخص نیست چه اتفاقی برای این صنعت خواهد افتاد.

 

 

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied