شمانیوز
شما نیوز

سفرنامه حضور در نمایشگاه تجاری اقلیم کردستان- اربیل

۲۵ تا ۳۰ خرداد ماه سال جاری شاهد برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در اقلیم کردستان عراق - اربیل بودیم. در این رویداد مهم، ذوب آهن اصفهان با برپایی غرفه اختصاصی و مذاکرات مختلف با تجار و شرکت ها، حضوری فعال و اثر بخش داشت.بطوریکه بسیاری از مذاکرات تجاری خرید و عرضه محصولات، از ساعات اولیه نمایشگاه شروع و گاهی تا پاسی ازشب ادامه پیدا می کرد.

سفرنامه حضور در نمایشگاه تجاری اقلیم کردستان- اربیل
به گزارش شمانیوز: در خصوص اهمیت حضور در این نمایشگاه و بازارهای تجاری اقلیم کردستان- اربیل، و اهمیت این شهر استراتژیک موارد زیر تقدیم می گردد:
شهر اربیل از قدیمی ترین شهرهای جهان
شهر اربیل پایتخت کردستان عراق است و۴۱۸متر از سطح دریا ارتفاع دارد. اربیل یکی از کهن ترین شهرهای کردستان و جهان است. در (۳۵۰ کم) شمال بغداد و (۹۰ کم) شمال کرکوک واقع شده است. تاریخ آن به تقریبا به (۶۰۰ق. م) باز می گردد و اسم این شهر در نوشته هاى (۳۰۰ ق. م) سومرى به نام (اوربلُم ـ اوربیلُم) و در نوشته های بابلى با اسم هاى (اربائیلو) آمده است. این شهر یکی از کهن ترین مهدهای پیدایش انسان است.
غار معروف (شاندر) که در این خطه واقع شده، مهد بشریت است و تاریخ بودن زندگی انسان در این غار به بیش از (۶۰) هزار سال برمی گردد و مهد پیدایش انسان نیاندرتال است. روستای (چه می) به (۱۲) هزار سال قبل از میلاد تعلق دارد و نشان هایی در خود دارد که حاکی از تحولی بزرگ در تمدن انسان و تمام شدن دوره غارنشینی و آغاز دوره کشاو رزی و دامداری است.
این شهر دارای بیش از (۲۰۰) هتل و متل گردشگری و (۱۵۰) رستوران است، همچنین بیش از دهها مسجد قدیمی و آثارهای تاریخیست. چندین پارک و (۳) پارک گردشگری، چندین شهر بازی، دهها بازار بزرگ و پیشرفته و بین المللی را در خود جا داده. بیش از ده دانشگاه و چندین دانشکده، موزه خانه های فرهنگی، کتابخانه عمومی و دهها مکان گردشگری در این شهر و بیرون از شهر موجود است.
تاریخ اربیل (هه ولیر)
تاریخ آن به عصرهاى قدیم و تقریبا به هزاره ششم قبل از میلاد باز می گردد، در نوشته هاى سومرى وبابلى با اسم هاى مختلف مانند: (اوربیلم ـ اربیلا ـ اروبل ـ اربائیلو) ذکر شده. در آن دوره اربیل به عنوان مرکز پرستش اله (عشتار) بوده. در سال (۳۳۱ ق. م) جنگ پر آوازه (گوگمل) در (۳۰ کم) شهر اربیل و میان هردو سپاه (داریوش هخامنشی) و (اسکندر مقدونی) رویداده که منجر به شکست هخامنشیان شد. داریوش سپاهیان خود را در کناره راست رودخانه گرد آورده و اسکندر بر آنها یورش آورده و در جنگی خونین او را شکست داد، این جنگ منجر به انقراض هخامنشیان شد.
به همین جهت تاریخ نویسان یونانی نام اربیل را به درستی (اربیلا) در کتب مختلف تاریخى نگاشتند و همین امر باعث شده که همه دنیا به این شهر اهمیت بدهند همـﭽنان که در طول تاریخ حایز اهمیت بوده.
موقعیت جغرافیایى
اربیل از شهرهاى بزرگ عراق شمرده میشود و فاصله ی آن تا بغداد حدود (۳۶۰) کیلومتر است، همچنین با شهر موصل (۸۰) کیلومتر فاصله دارد. مساحتش نزدیک (۱۵۲۱۴) کیلومتر مربع است. از سوی شرق به استان سلیمانیه و از غرب به هر دو استان دهوک و نینوا متصل می شود، استان کرکوک در جنوب و ترکیه و ایران در جهت شمال آن قرار می گیرند، این استان قریب به (۲۵۰۰۰۰۰) دوملیون و پانصد هزار نفر جمعیت دارد.
هم اکنون این شهر مهم ، در بین ده شهر برتر جهان، از نظر آرامی جزئ پنچ شهر برتر جهان می باشد.
اهمیت حضور و سهم ایران در بازار تجاری اقلیم کردستان- اربیل
جمهوری اسلامی ایران با ۱۵ کشور در منطقه مرز خشکی و آبی دارد، موضوعی که می تواند زمینه های لازم برای گسترش بازرگانی خارجی کشور را فراهم نماید.
با توجه به رابطه استراتژیک و روبه توسعه، مرز مشترک کشور عراق و اقلیم کردستان، پتانسیل مهمی برای تجارت است. بویره اقلیم کردستان که یکی از مسیرهای اصلی صادرات کالا از ایران به دیگر مناطق عراق به شمار می آید. بنابر این با درک از اهمیت این موضوع، انتظار می رود که دولتمردان نیز نسبت به این فرصت ها، اهتمام لازم را داشته باشند و با تسهیل امور گمرکی و ...زمینه را برای حضور فعال و اثر بخش تر در بازاهای تجاری این منطقه فراهم نمایند. در غیر اینصورت کشورهایی همچون ترکیه با جدیت در راه تسخیر سهم ایران در بازارهای منطقه بویژه کردستان عراق می باشند.
نگاهی به حضور ذوب آهن اصفهان در نمایشگاه اقلیم کردستان - اربیل
ذوب آهن اصفهان به عنوان مادر صنعت فولاد کشور و یک بنگاه بزرگ اقتصادی، با درک و شناخت لازم، در نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران ، علاوه بر غرفه اخصاصی، با یک تیم کارشناسی در این رویداد تجاری شرکت نمود.
در طول برگزاری نمایشگاه که به مدت شش روز (۲۵تا ۳۰ خرداد) از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۱۹ ادامه داشت، غرفه اختصاصی این شرکت میزبان حضور تجار زیادی بود که گاهی ادامه مذاکرات کارشناسی تا پاسی از شب بطول می انجامید.
می توان گفت این رویداد از معدود نمایشگاه‌هایی بود که در آن مذاکرات مفید و اثر بخشی صورت گرفت.
در حاشیه این نمایشگاه با تعدادی از بازدید کنندگان گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید :
نصراله رشنوی سرکنسول ایران در اربیل:
ذوب آهن اصفهان از شرکت های مهم و شناخته شده در جهان و خاور میانه است و هم اکنون از جایگاه مطلوبی در کردستان برخوردار است. با توجه به شرایط خاص این منطقه و رقبای موجود و از طرفی محصولات با کیفیت این شرکت ، ضروریست است که ذوب آهن اصفهان برنامه ریزی مناسبی برای حضور دائم در بازارهای منطقه کردستان و عراق داشته باشد.
ما هم اکنون در حال تعامل برای توسعه فعالیت های تجاری ایران در این منطقه هستیم. حضور ذوب آهن اصفهان در نمایشگاه اربیل باعث خوشحالی تجار و طرف های تجاری این شرکت شده است.امید است که این حضور اثر بخش باعت خیر و برکت بیشتر برای کشور باشد.
متاسفانه گاهی شاهد ورود محصولات غیر استاندارد دیگر کشورها در این منطقه می باشیم.هم اکنون در حال فرهنگ سازی برای سبک سازی محصولات غیر استاندارد هستیم. با توجه به کیفیت و استاندارد قابل قبول محصولات فولادی ذوب آهن اصفهان و رضایت تجار و مصرف کنندگان، امیدواریم که این صنعت بزرگ کشورمان همچنان بازارهای فولادی را در دست بگیرد.
مسئول اتاق بازرگانی اربیل:
ذوب آهن اصفهان یک نام آشنا و معتبر در جهان است و محصولات آن نیز از کیفیت مناسبی برخوردار می باشد. ما با همکاران طرف ایرانی بسترهای لازم را بار حضور شرکت های ایرانی در منطقه فراهم کرده ایم و خیلی خوشحالیم که محصولات باکیفیت ذوب آهن اصفهان در کردستان عراق بکارگیری می شود.
پولادخانی از شرکت گلیاوه :
ایران هم اکنون بازار خوبی در عراق بویژه شهر اربیل دارد و می تواند نقش بیشتری در منطقه و کشورهایی همچون عراق و سوریه داشته باشد. مسولین ایرانی باید نسبت به تعدیل افزایش قیمت در ایران، عوارض گمرکی، کاهش و رفع تعهدات ارزی توجه ویژه ای داشته باشند و تعاملات گمرکی بین ایران و عراق با جدیت بیشتری دنبال شود. خوشبختانه ذوب آهن اصفهان نسبت به کیفیت، استاندارد و همچنین در خصوص مشتری مداری توجه خوبی دارد.
حاج ابراهیم تاج الدین تاجر عراقی:
بر اساس سابقه چهل ساله ای که در تجارت دارم می توان گفت محصولات ذوب آهن اصفهان از کیفیت و استاندارد عالی برخوردار است. مهمترین موضوع در صادرات و عرضه محصولات این شرکت، حذف واسطه ها و فروش به شرکت های مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد.
بنده تعصب خاصی به ایران دارم و فقط محصولات ایرانی را خریداری و در بازارهای منطقه( عراق ، سوریه و ...) عرضه می کنم.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied