شمانیوز
شما نیوز

رئیس جمهور در آیین افتتاح طرح های ملی وزارت صمت اعلام کرد:

اقدامات ارزشمند دولت در حوزه معادن و تکیل زنجیره فولاد

رئیس جمهور در آیین افتتاح طرح های ملی وزارت صمت ضمن تبریک روز صنعت و معدن به تمامی فعالان این بخش، گفت: اقدامات بسیار بزرگی در حوزه معادن انجام شده که از نظر اشتغال جوانان، تامین نیازهای داخلی و همچنین صادرات محصولات معدنی آثار آن مشهود است.

اقدامات ارزشمند دولت در حوزه معادن و تکیل زنجیره فولاد

به گزارش شمانیوز و به نقل از شاتا حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز پنج شنبه همزمان با روز ملی صنعت ومعدن و در هفتاد و هفتمین پویش تدبیر و امید برای جهش تولید بعد از افتتاح طرح های ملی بخش صنعت، معدن و تجارت در استان های مختلف کشور، اظهار داشت: ما امروز نیازمندی‌های داخل را رفع و صادر می‌کنیم. اینکه در زمینه فولاد دهمین کشور و در مس هفتمین کشور در دنیا هستیم، جای افتخار است. این زحمات مدیران و مهندسان ما است که این ظرفیت‌ها را به بالفعل می‌کنند و سنگ از زیرزمین استخراج می‌شود و به زنجیره فولاد تبدیل می‌شود.

زنجیره تولید فولاد در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تکمیل شد

روحانی با ابراز خوشحالی از تکمیل زنجیره تولید فولاد در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تصریح کرد: بسیار خوشحالم در دولت‌های یازدهم و دوازدهم تلاش شد، زنجیره تولید فولاد کامل شود. بحث خام‌فروشی که مطرح می‌شود، کنسانتره داشته باشیم، ولی گندله و... را نداشته باشیم، مقصد نهایی یعنی شمش فولاد را نخواهیم داشت و مجبور به صادرات سنگ آهن می‌شویم. چه قدر تفاوت است بین صادرات سنگ آهن تا شمش آهن. چه ارزش افزوده‌ای را این زنجیره ایجاد می‌کند.

وی با یادآوری افتتاح‌های امروز در زمینه فولاد خاطرنشان کرد: یکی از کارهای مهم این است که این زنجیره کامل شد و بسیاری از طرح‌هایی که امروز افتتاح شد، زنجیره قبلی را در همان استان یا استان مجاور تکمیل می‌کرد. گاهی یک شرکت همه زنجیره را دارد یا در یک استان این زنجیره وجود دارد.

رییس دولت با اشاره به طرح‌های آبرسانی از خلیج فارس به مرکز کشور ابراز داشت: بحث‌های زیادی بود که این سنگ آهن را استخراج کنیم و در همان جا فرایند تولید فولاد انجام شود یا در جنوب و لبه آب این زنجیره انجام شود. مسئله آب بود که آیا صرفه دارد آب ببریم یا سنگ را ببریم.

رشد صادرات کشور در بهار امسال

رئیس جمهور تآکید کرد: صادرات کشور در سه ماهه نخست امسال نسبت به همین زمان در سال گذشته ۶۹/۲ دهم درصد افزایش داشته است و در سه ماهه نخست امسال نسبت به همین بازه زمانی درسال گذشته، ۱۰ میلیارد و ۲۱۳ میلیون دلار جنس وارد کردیم که نیاز کشور بوده، در همین زمان ۱۰ میلیارد و ۶۸۹ میلیون دلار صادرات داشتیم یعنی صادرات و واردات ما تراز مثبتی داشته است.
وی افزود: در سه ماهه نخست امسال نسبت به همین زمان در سال گذشته ۶۹/۲ دهم درصد افزایش صادرات داشته ایم یعنی صادرات ما بیشتر ازواردات بوده است.
روحانی ادامه داد: اینکه مردم می‌گویند باید به داخل توجه داشته باشیم منطقی است، اما بدون نگاه به خارج هم غلط است چنانچه رهبری فرمودند اتکا به درون و برون نگری، یعنی هم باید به درون کشور توجه داشته باشیم وهم برون نگر باشیم.
رئیس جمهور با اشاره به وقوع جنگ اقتصادی و همزمانی آن با کرونا طی یک سال اخیر افزود: صنعت کشور نقش بزرگی در هماهنگی‌های این شرایط سخت داشت و مردم باید توجه کنند که رشد ما نسبت به سال‌های گذشته مثبت بوده است در سال ۹۹ که در بسیاری از کشور‌ها رشد منفی هفت درصد یا ۹ درصد حاکم بود یعنی رشد اقتصاد جهانی بیش از ۳ درصد منفی بود ما رشد مثبت ۳/۶ دهم داشتیم که با وجود جنگ اقتصادی و کرونا رشد ما مثبت بوده است.
آقای روحانی تاکید کرد: خیلی دلمان می‌خواست که دولت را با رشد منفی به دولت بعدی تحویل ندهیم وتلاش کردیم که شرایطی خوبی ایجاد شود و دولت بعدی در کرونا نیاز به تخت آی سی یو نداشته باشد امروز در حالی دولت را تحویل می‌دهیم که حدود ۱۴ هزار تخت بیمارستانی درسراسر کشورداریم و توسعه ۱۴ هزار تخت بیمارستانی طی یکسال در تاریخ کشور بی سابقه است.
وی تصریح کرد: همه این موفقیت‌ها با تلاش بخش خصوصی ودولتی و همراهی مردم حاصل شده است.
رئیس جمهور گفت: ما در سال‌های اخیر حقوق کارمندان و بازنشستگان را افزایش دادیم یعنی افزایش ۵ ونیم برابری هر چند که زندگی مردم در این سه سال اخیر خیلی سخت بود، وقتی ازکرونا صحبت می‌کنیم یعنی یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر به خاطرکرونا بیکار شده اند و زندگی آن‌ها در مشقت قرارگرفته است.
آقای روحانی افزود: امسال خشکسالی بخش زیادی از مشاغل را تعطیل کرد و مردم در سختی قرار گرفتند، اما با همراهی شان کار بزرگی انجام دادند.
رئیس جمهور تاکید کرد: من می‌خواهم در این روز صنعت و معدن از همه مردم ایران از تمام صنعتگران و معدنکاران از همه آن‌ها که برای ایران عزیز در این سه سال و نیم در سخت‌ترین جنگ ایستادگی کردند و رزمندگان خط مقدم جنگ نرم بودند تشکر و سپاسگزاری کنم.

گفتنی است همزمان با روز ملی صنعت و معدن 6 طرح ملی وزارت صمت، با سرمایه گذاری 3577 میلیارد تومان، با دستور رئیس جمهور و با حضور وزیر صمت به صورت ویدیوکنفرانسی افتتاح شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied