شمانیوز
شما نیوز

توسط مجتمع مس سرچشمه رفسنجان

نخستین جشنواره ایده‌های خلاقانه دانش‌آموزی برگزار شد

نخستین جشنواره ایده‌های خلاق دانش‌آموزی که توسط امور نوآوری و کسب‌و‌کار مجتمع مس سرچشمه رفسنجان برگزار شده بود، با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

نخستین جشنواره ایده‌های خلاقانه دانش‌آموزی برگزار شد

به گزارش شمانیوز و به نقل از روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، آیین اختتامیه نخستین جشنواره ایده‌های خلاقانه دانش‌آموزی، امروز جمعه 21 آبان با حضور حجت‌الاسلام جلالی نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس،  دکتر علیرمضانی مدیرکل صداوسیمای کرمان، مهندس احمدی مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، سرهنگ پساوند فرمانده سپاه رفسنجان و جمعی از مسئولان شهرستان رفسنجان و دانش‌آموزان ایده‌پرداز، در تالار خیام دانشگاه ولی‌عصر(عج) رفسنجان برگزار شد.

ثبت 225 ایده خلاق در جشنواره

مدیر امور نوآوری و کسب‌و‌کار مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در اختتامیه اولین جشنواره ایده‌های خلاقانه دانش‌آموزی گفت: امور نوآوری و کسب‌و‌کار مجتمع مس سرچشمه رفسنجان در سال گذشته با راهبری مهندس احمدی مدیر محترم مجتمع راه‌اندازی شد تا رویدادهای مختلفی را طراحی و اجرا کند که یکی از رویدادهای مهم، همین جشنواره ایده‌های خلاقانه دانش آموزی بود.

دکتر جندقی افزود: امور نوآوری برای خود وظایفی را تعیین کرده که اولین اولویت، حل مسائل و چالش‌هایی است که در صنعت مس با آن روبه‌رو هستیم؛ همچنین حل چالش‌ها و مسائل کشاورزی رفسنجان و مدیریت بحران آب، آموزش و توانمندسازی واحدهای فناور مستقر در این مرکز و توسعه شبکه زیست‌بوم نوآوری، از دیگر اولویت‌های کاری ماست.

وی بیان کرد: در این جشنواره، از 5 مرداد تا 11 شهریور ثبت‌نام دانش‌آموزان را داشتیم و از طریق وب‌سایت و صفحات مجتمع در شبکه‌های اجتماعی، و در سطح شهرستان و رسانه‌های رفسنجان اطلاع‌رسانی صورت گرفت.

وی ادامه داد: ۲۲۵ ایده در این رویداد ثبت شد که ۴۴ ایده توسط داوران انتخاب شد و در نهایت از  ۱۸ ایده برتر، پس از بررسی داوران نفرات یکم تا پنجم معرفی شدند.

مدیر امور نوآوری و کسب‌و‌کار مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، افزود: از ۲۲۵ ایده، ۱۲۲ ایده از دانش‌آموزان پسر و مابقی از دختران، ۱۷۵ ایده از رفسنجان، 12 ایده از انار، 18 ایده از کرمان، 10 ایده از کوهبنان، 7 ایده از سایر شهرستان‌ها و 3 ایده نیز از خارج از استان بودند.

جندقی یادآور شد: در داوری‌ها چند شاخص را در نظر گرفتیم که طرح مسئله، راه‌حل آن مسئله، تحلیل بازار برای محصول، نحوه ارائه ایده دانش‌آموز و رأی نهایی داوران مدنظر بود و براساس آن‌ها نفرات اول تا پنجم معرفی شدند.

به گفته وی، حمایت ایده‌ها از مرحله اولیه ایده شروع می‌شود و اگر به مرحله تجاری‌سازی برسد ازسوی مرکز نوآوری مجتمع مس سرچشمه حمایت می‌شود.

قدردانی از حمایت مجتمع مس سرچشمه رفسنجان از ایده‌های خلاقانه دانش آموزان

مسئول پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی استان کرمان نیز در این مراسم گفت: برای دست‌یابی فرزندان‌مان به موفقیت و رفاه در آینده، باید آن‌ها از نظر دانش و فناوری در جایگاه بالایی قرار بگیرند که این مهم توسط نیروی انسانی سالم و کارآمد میسر می‌شود و این نیروی انسانی باید دانا، مومن، ماهر، خلاق، پرسشگر و توانمند در حل زندگی خود و دیگران باشد.

مهندس اسفندیارپور با بیان اینکه این مهم از رهگذر آموزش پژوهش‌محور با همکاری سایر دستگاه‌ها امکان‌پذیر است، یادآور شد: ایده اولیه پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی از استان کرمان در راستای پرورش دانش آموزان خلاق و توانمند و تربیت پژوهشگران آینده کشور شکل گرفت؛ مراکزی مستقل از مدرسه که کار آن‌ها صرفاً در حوزه پژوهش دانش‌آموزی بود.

وی بیان کرد: این کار ارزشمند بود و ابتدا نیز از استان کرمان الگو گرفته شد اما با کمبود منابع و امکانات مواجه شد و بزرگ‌ترین مشکل هم در حوزه پژوهش‌های دانش‌آموزی، منابع مالی است.

اسفندیارپور با اشاره به موفقیت‌های دانش آموزان پژوهشگر استان کرمان، گفت: استان کرمان در هفت سال گذشته در جشنواره جوان خوارزمی که یکی از جشنواره‌های معتبر است رتبه‌های اول تا سوم کشور را داشته است.

مسئول پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی استان کرمان خاطرنشان کرد: از مسئولان مجتمع مس سرچشمه رفسنجان به‌خاطر برگزاری این جشنواره که رویدادی موثر در زمینه پرورش خلاقیت دانش‌آموزان است، قدردانی می‌کنیم و امیدوارم همکاری‌های جدی تری را در سطح استان کرمان داشته باشیم.

ایده‌های نو را از دانش‌آموزان کشف کنیم

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس نیز در مراسم اختتامیه این رویداد گفت: امروز بیشتر تیزهوشی و نبوغ را در حافظه جست‌وجو می‌کنند اما باید افراد خلاق را در هوش جست‌وجو کنیم؛ اینجاست که می‌توانیم افراد خلاق و مبتکر را پیدا کنیم.

حجت‌الاسلام حسین جلالی افزود: تفکر هم‌گرا حل مسئله به روش عمومی و قدیمی و سنتی را دنبال می‌کند اما خلاقان و مبتکرین و مخترعان تفکر واگرا دارند که همان حل مسئله با روش جدید است و ایده‌های خلاقانه حاصل تفکر واگراست.

وی عنوان کرد: از مهندس احمدی مدیر مجتمع مس سرچشمه رفسنجان که با ایجاد مرکز نوآوری که واقعاً پارک علم و فناوری محسوب می‌شود تشکر می‌کنیم و امید به توسعه آن داریم و تقاضا داریم این تفکرهای واگرا کشف شوند.

نماینده مردم رفسنجان و انار در مجلس اضافه کرد: در این مراکز نوآوری یک مسائل را مطرح کنیم و خواستار حل آن‌ها باشیم تا ایده‌های نو را کشف کنیم. باید مرتب مسئله مطرح کنیم و سازوکاری را ایجاد کنیم تا جدیدترین حل مسئله را از سوی دانش‌آموزان داشته باشیم.

حمایت‌های مجتمع مس سرچشمه رفسنجان انصافاً قابل تقدیر است

مدیرکل صداوسیمای مرکز کرمان نیز در اختتامیه اولین جشنواره ایده‌های خلاقانه دانش‌آموزی گفت: طبق فرمایش حضرت علی(ع) دانش خودبه‌خود قدرت است. کسی که علم را به‌دست بیاورد قدرتمند است و کسی که آن را پیدا نکند به او تهاجم می‌شود. اگر همین حدیث را در زندگی به‌کار ببریم بسیار کاربرد دارد چراکه علم عرصه‌های مختلفی دارد.

احمد علیرمضانی افزود: همه کسانی که ایده‌های خود را به این جشنواره ارائه کرده‌اند ولو اینکه دانش‌آموز باشند دانشمندند چراکه دانشمندی به صنف و شکل و لباس نیست بلکه به اندیشه و تفکر است. این جمع این نوید را به ما می‌دهد که به سمت قدرتمندتر شدن پیش می‌رویم و این وعده الهی است که باید حاکمیت جهان برای صالحان باشد.

مدیرکل صداوسیمای مرکز کرمان در پایان، از حمایت‌های مجتمع مس سرچشمه رفسنجان قدردانی کرد و افزود: کارهای خوبی که مهندس احمدی در مجتمع مس سرچشمه رفسنجان انجام می‌دهند انصافاً قابل تقدیر است. با حمایت‌های مجتمع مس سرچشمه امیدوارم رفسنجان اقتدار علمی و شکوفایی خود را دوباره به‌دست بیاورد.

نفرات برتر نخستین جشنواره ایده‌های خلاقانه دانش‌آموزی

در پایان این مراسم، نفرات اول تا پنجم برگزیده این جشنواره براساس رأی هیات داوران اعلام شد:

اول: علی کرمی، با ایده بخارآب‌کن شیشه اتو مبیل، از رفسنجان  

دوم: سارا امیرحسینی، با ایده پنیر گیاهی، از نوق

سوم: سبحان صباغ‌جعفری، با ایده ربات دیوارنویس، از رفسنجان

چهارم: ابوالفضل پورطالبی، با ایده دستگاه ضدعفونی‌کننده، از رفسنجان

پنجم: پریا خادمی و فاطمه غلامرضایی، با ایده سیستم مسیریاب آب کشاورزی، از انار

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied