شمانیوز
شما نیوز

رپرتاژ آگهی/

قیمت طراحی و اجرای پکیج تصفیه فاضلاب پیش ساخته در ایران

با افزایش جمعیت، شرایط آب و هوایی اقلیمی، ساخت ساختمان ها، تصفیه فاضلاب امری ضروری محسوب می شود. پکیج تصفیه فاضلاب دارای واحدهایی شامل مخزن هوادهی، مخزن ته نشینی، مخزن ذخیره لجن و ...بوده که در تعیین قیمت پکیج تصفیه فاضلاب موثر می باشد.

قیمت طراحی و اجرای پکیج تصفیه فاضلاب پیش ساخته در ایران

پکیج تصفیه فاضلاب یا دستگاه تصفیه فاضلاب سیستمی است که داری توانایی تصفیه انواع فاضلاب های جامد و مایع خارج شده از مجتمع های مسکونی، اداری، پالایشگاه ها، بیمارستان ها و … می باشد. جنس بدنه پکیج های تصفیه فاضلاب معمولا فلزی، پلی اتیلن یا کامپوزیتی می باشد.

عوامل موثر در طراحی و اجرای پکیج تصفیه فاضلاب 

در طراحی و ساخت پکیج تصفیه فاضلاب قیمت گذاری و کاهش هزینه ها مسئله ی بسیار مهمی می باشد. تعیین قیمت پکیج تصفیه فاضلاب به عوامل مختلفی بستگی دارد که در ادامه به بررسی فاکتورهای اساسی در تعیین قیمت پکیج تصفیه فاضلاب می پردازیم. 

 کیفیت فاضلاب ورودی

فاضلاب تولیدی از هر واحدی دارای کیفیت مشخصی می باشد که برای تصفیه هر نوع فاضلاب از تجهیزات و روش های تصفیه مختلفی استفاده می شود. پارامترهای کیفی نظیر COD ،pH ،TSS ،BOD و… تعیین کننده نوع فرآیند تصفیه می باشد. به عنوان نمونه در پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی به دلیل ماهیت پساب، تنوع و غلط بالای آلاینده ها گران است. 

کمیت فاضلاب

میزان فاضلاب ورودی در هر واحد تاثیر مستقیم بر ابعاد واحدهای تصفیه دارد. و باعث افزایش یا کاهش قیمت تصفیه خانه ها می شود. 

کیفیت آب خروجی از پکیج تصفیه 

کیفیت آب خروجی از دستگاه تصفیه فاضلاب به چاه های جذبی، برای آبیاری فضای سبز، شستشوی محوطه و ماشین و قابل سرریز شدن در رودخانه مناسب هستند. هرچه استاندارد فاضلاب خروجی سختگیرانه تر باشد ، هزینه ساخت و قیمت بسته تصفیه فاضلاب بیشتر می شود.

محل نصب دستگاه تصفیه فاضلاب

در قیمت ساخت پکیج تصفیه فاضلاب خشک یا مرطوب بودن مکان محل نصب تاثیرگذار می باشد. به طور مثال  در مناطق شمالی کشور به علت رطوبت زیاد برای حفاظت بدنه دستگاه در مقابل خوردگی های سطحی نیاز به  پوشش مناسب می باشد. همچنین در مناطق سرد به پوشش مناسب بدنه جهت حفاظت فاضلاب در برابر یخ زدگی نیاز است. برای نصب پکیج تصفیه فاضلاب در صورت نبودن فضای کافی بهتر است که از روش دفنی استفاده شود. که در این صورت جنس پلی اتیلن یا کامپوزیتی بهترین انتخاب می باشد. 

همچنین برای ظرفیت های بزرگ تصفیه خانه فاضلاب می بایست از پکیج تصفیه فاضلاب بتنی استفاده نمود. زیرا ایجاد مخازن هوادهی در حجم های بسیار بزرگ با مصالح پلی اتیلنی و فایبرگلاس محدودیت های جابجایی و مونتاژ خواهد داشت.  سایر عوامل موثر در برآورد قیمت این سیستم ها تجهیزات الکترومکانیکال از قبیل پمپ های انتقال، بلوئرهای هوادهی و … می باشد.

طراحی و ساخت اختصاصی انواع پکیج تصفیه فاضلاب مهاب 

طراحی و ساخت اختصاصی انواع پکیج تصفیه فاضلاب مهاب 

اجزای پکیج تصفیه فاضلاب 

اجزا مشترک انواع پکیج های تصفیه فاضلاب اعم از پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی یا صنعتی شامل موارد زیر می باشد.

  • واحد آشغالگیر و دانه گیری فاضلاب 
  • واحد متعادل سازی و تنظیم جریان ورودی به پکیج
  • ایستگاه پمپاژ فاضلاب 
  • واحد کنترل PH
  • واحد تصفیه فاضلاب بیولوژیکی اعم از هوازی و غیر هوازی
  • اجزای هوادهی پکیج تصفیه فاضلاب انسانی و بهداشتی (بلوئرها و دیفیوزرها)
  • مخزن ته نشینی فاضلاب 
  • واحد هاضم لجن
  • مخزن انعقاد آلاینده های فاضلاب
  • بخش گندزدایی به کمک دستگاه ازن ژنراتور و پکیج کلرزنی

سپتیک تانک تصفیه فاضلاب 

یکی از رایج ترین و ساده ترین واحد های تصفیه فاضلاب بهداشتی - انسانی مخزن سپتیک تانک است که فاضلاب با فرآیند هایی مانند  ته نشینی و شناورسازی تصفیه می شود. سپتیک فاضلابی برای تصفیه فاضلاب های خانگی و مسکونی، رستوران و هتل ها، مجتمع های اداری و صنعتی، پادگان ها و … استفاده می گردد. جریان های پساب حاوی میزان زیادی چربی و روغن، ذرات ناهمگن و معلق سبک و سنگین است که ورود این جریان باعث انسداد لوله و ایجاد مشکلاتی در خطوط جمع آوری و انتقال فاضلاب می باشد. برای حل این مشکل بهترین راه حل استفاده از سیستم سپتیک تانک فاضلاب و چربی گیر می باشد.

مهاب طراح و تولید کننده انواع پکیج های تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی

دستگاه چربی گیر صنعتی فاضلاب (Grease trap)

چربی گیر یا چربی زدا که به سیستم جمع کننده چربی رستوران نیز معروف است، با خنک کردن چربی و کاهش سرعت تصفیه، باعث به تله انداختن چربی ها و تصفیه پساب می گردد. دستگاه بازیابی روغن از فاضلاب دارای یک حوض سکون جهت جداسازی چربی می باشد که از ورود چربی و گریس‌ها به داخل سیستم اگوی فاضلاب و چاه جذبی جلوگیری می کند. 

انواع فاضلاب و منابع تولید کننده پساب

فاضلاب بهداشتی

 به پساب خروجی از مراکز اداری، ساختمان های تجاری، بیمارستان ها، منازل مسکونی و … فاضلاب بهداشتی یا انسانی گفته می شود. تصفیه آب و فاضلاب نیاز به ترکیبی از چندین روش می باشد زیرا یک روش به تنهایی نمی تواند پاسخگوی حذف کامل آلاینده های موجود باشد. توده بیولوژیکی جمع آوری شده در سیستم های تصفیه فاضلاب، که در نتیجه رشد باکتری ها و سایر میکروارگانیسم ها محلول ایجاد می شود، لجن نامیده می شود. از جمله واحدهایی که در پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی توسط شرکت های سازنده تصفیه خانه فاضلاب طراحی می شود، یک قرارداد اجرایی با قابلیت تصفیه بیولوژیکی است.

فاضلاب صنعتی

به فاضلاب حاصل از فعالیت مراکز صنعتی، نیروگاه ها، کارخانه ها، رستوران ها، پالایشگاه ها و … فاضلاب صنعتی نامیده می شود. تصفیه این پساب ها در پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی انجام می شود. به طور معمول بار آلودگی معدنی و آلی فاضلاب صنعتی بسیار بیشتر از فاضلاب بهداشتی است. به همین خاطر فاضلاب صنعتی با ترکیب فرآیندهای بیولوژیکی هوازی و بی هوازی تصفیه می شود. به عنوان مثال در تصفیه فاضلاب رستوران ها، از روش های بیولوژیکی استفاده می شود و این معناست که تصفیه پساب با روش های پیچیده تری مورد نیاز خواهد بود. با توجه به میزان روغن ،چربی و ذرات معلق باقیمانده از مواد غذایی موجود در فاضلاب، دستگاه چربی گیر (چربی گیر DAF، چربی گیر ثقلی، API ،CPI) و سپتیک تانک در پیش تصفیه فاضلاب لازم است.

قیمت پکیج تصفیه فاضلاب صنعتی

تصفیه فیزیکی یا تصفیه اولیه فاضلاب 

مجموعه روش هایی که با استفاده از نیرو و خواص فیزیکی در تصفیه فاضلاب استفاده می شود، تصفیه فیزیکی گفته می شود. آشغالگیری، دانه گیری، شناورسازی، ته نشینی از جمله عملیات مورد استفاده در تصفیه فیزیکی می باشد. به تصفیه فیزیکی، تصفیه اولیه نیز گفته می شود.

تصفیه بیولوژیکی یا تصفیه ثانویه پساب ها

در این مرحله از فرایند های بیولوژیکی برای تجزیه مواد آلی مانند مواد شوینده، پساب های انسانی و چربی ها استفاده می شود. میکروارگانیسم ها در مواد بیولوژیکی مواد آلی را در فاضلاب متابولیزه می کنند. تصفیه بیولوژیکی به روش های هوازی، بی هوازی، فرآیندهای بیولوژیکی ترکیبی (هوازی، بی هوازی، انوکسیک ) که به عنوان فرآیندهای پیشرفته فاضلاب برای حذف ازت و فسفر می باشند، انجام می شود.

تصفیه بیولوژیکی هوازی فاضلاب

در تصفیه بیولوژیکی هوازی، پساب توسط میکروارگانیسم های هوازی حذف می شود و حضور اکسیژن شروع به حذف مواد آلی و تصفیه فاضلاب می کند. باکتری ها بسته به نوع محیط رشد از روش های مختلفی تصفیه می گردد. 

فرایند تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال

میکروارگانیسم ها هوازی برای رشد به آب، اکسیژن و غذا نیاز دارند. مواد آلی موجود در پساب بهترین غذا برای باکتری ها می باشد و با تزریق هوا به پساب تصفیه خانه ها، اکسیژن مورد نیاز آنها را تامین می کند. دلیل نام گذاری این روش به دلیل وجود میکروارگانیسم های زنده  فعال در لجن ته نشین شده است که برای افزایش جرم زنده و تسریع واکنش ها به سیستم بازگردانده می شود.

تصفیه فاضلاب بهداشتی به روش فرآیند لجن فعال با هوادهی گسترده (EAAS)

فرآیند هوادهی گسترده نوعی لجن فعال می باشد که برای تصفیه فاضلاب بهداشتی در جوامع کوچک و تصفیه فاضلاب صنعتی کاربرد دارد.  در این روش با توجه به هوادهی طولانی، لجن کمتری تولید می شود.

لجن فعال با رشد ثابت (IFAS)

در فرآیند IFAS، داخل مخزن هایی با استفاده از پکینگ هایی با جنس پی وی سی محیطی مناسب جهت رشد چسبنده باکتری های ایجاد می شود. به کمک تجهیزاتی مانند دیفیوزرهای هوادهی کف، شرایط رشد هوازی فراهم می شود.

تصفیه فاضلاب به روش لجن فعال MMBR

رشد چسبیده با مدیای متحرک یکی از پرکاربردترین روشهای تصفیه بیولوژیکی می باشد. در این روش به کمک مدیای پلیمری معلق در حوضچه تصفیه، آلاینده کاهش می یابد. و باکتری های هوازی و بی هوازی مواد آلی را تجزیه می کنند.

 بیو راکتور های غشایی MBR

تصفیه فاضلاب به روش MBR در واقع همان لجن فعال می باشد با این تفاوت که برای جداسازی و ته نشینی مواد معلق از پساب از سیستم های غشایی استفاده می گردد.که سیستم غشایی جهت جداسازی می تواند در واحد هوادهی و یا در واحدی مجزا انجام شود.

تصفیه فاضلاب به روش SBR

فرآیند راکتور ناپیوسته متوالی موسوم به SBR یک راکتور پر و خالی شونده است. این فرآیند با استفاده از پساب یا خروجی از دستگاه هضم کننده بی هوازی یا تاسیسات تصفیه بیولوژیکی مکانیکی، فاضلاب ها را به صورت دسته ای و ناپیوسته تصفیه می کند.

قیمت پکیج تصفیه فاضلاب بهداشتی مهاب

تصفیه بیولوژیکی بی هوازی فاضلاب

در تصفیه بیولوژیکی غیر هوازی پساب، فاضلاب با تعداد زیادی از باکتری ها مخلوط می شود که در این روش هوا دخالتی ندارد. از جمله این روش های می توان به موارد فرآیند بی هوازی UASB و فرآیند تصفیه فاضلاب به روش UAFB اشاره کرد.

شرکت مهاب طراح و سازنده انواع پکیج های تصفیه فاضلاب

برای دریافت مشاوره،  طراحی پکیج های تصفیه فاضلاب و استعلام قیمت می‌توانید به سایت mahaab.net مراجعه یا با شماره ۸۶۱۲۲۱۷۰-۰۲۱ تماس حاصل نمایید.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۹ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied