شمانیوز
شما نیوز

رکود شکنی همزمان تزریق گاز و سوزانده شدن گاز در سال ۹۶

براساس آمار‌های مندرج در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ کل کشور، در این سال به صورت متوسط ۱۱۰ میلیون و ۵۹۱ هزار متر مکعب در روز گاز به چاه‌های نفتی تزریق و ۴۷ میلیون و ۴۱۰ هزار متر مکعب گاز در روز سوزانده شده است.

رکود شکنی همزمان تزریق گاز و سوزانده شدن گاز در سال ۹۶
به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از خبرگزاری فارس: براساس آمار‌های مندرج در گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ کل کشور از میزان ۳۰۶ میلیارد و ۴۴۲ میلیون متر مکعب گاز خام تولیدی در طی سال ۹۶ حدود ۴۰ میلیارد و ۳۶۶ میلیون متر مکعب گاز به چاه‌های نفتی تزریق شده است. به عبارت دیگر، روزانه بالغ بر ۱۱۰ میلیون و ۵۹۱ هزار متر مکعب گاز به چاه‌های نفتی تزریق شده است. در دو دهه اخیر، میزان تزریق گاز به چاه‌های نفتی همواره دورقمی بوده است.
رکود شکنی همزمان تزریق گاز و سوزانده شدن گاز در سال ۹۶ این گزارش حاکی است ۱۸ میلیارد و ۴۸۶ میلیون متر مکعب در سال ۹۶ نیز در شرکت‌های تولیدی و پالایش گاز مصرف شده است. علاوه بر این، حدود ۱۷ میلیارد و ۳۰۵ میلیون متر مکعب گاز در سال ۹۶ نیز سوزانده شده و به هدر رفته است. به عبارت دیگر، روزانه ۴۷ میلیون و ۴۱۰ هزار متر مکعب گاز سوزانده شده است. گفتنی است میزان گاز‌های همراه نفت سوزانده شده در سال ۹۶، بیشترین رقم مذکور در دو دهه اخیر بوده است. زیرا براساس آمار‌های موجود در ترازنامه هیدروکربوری کشور (منتشر شده توسط وزارت نفت)، میزان سوزانده شدن گاز‌های همراه نفت در سال‌های ۷۵ تا ۹۵ همواره کمتر از ۴۵ میلیون متر مکعب در روز بوده است. میزان گاز‌های همراه نفت سوزانده شده در سال ۹۶، تقریبا معادل گاز تولیدی دو فاز پارس جنوبی است. به عبارت دیگر، می‌توان این اتفاق را اینگونه تشبیه کرد که در سال ۹۶ دو فاز پارس جنوبی با ظرفیت کامل در حال فعالیت بوده، ولی تمام گاز تولیدی آنها، به هدر رفته است که به جز ایجاد آلودگی شدید، خسارت اقتصادی سنگینی به کشور وارد کرده است. کارشناسان اعتقاد دارند در صورت استفاده از این گاز‌ها برای تولید برق، امکان تولید سالانه ۷ هزار مگاوات برق و کسب درآمدی حدود ۲ میلیارد دلار در سال وجود داشت. همچنین در صورت صادرات این حجم از گاز‌های همراه نفت و محصولات حاصل از پالایش آنها، از هدررفت ۵.۵ میلیارد دلار در سال از سرمایه‌های ملی جلوگیری می‌شد.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied