کارشناس مذهبی :
لزوم بهره از متکلمین مسلح به کلام برای رفع شبهات حجاب
کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه در جهاد تبیین فقط با ابزار فقه و اصول نمیتوان به جنگ شبههافکنان رفت، گفت: جنس اکثر شبهات، کلامی است و متکلمین مسلح به کلام جدید را میطلبد.
به گزارش سراج24؛ حجت الاسلام سیدمهدی واعظ موسوی در گفتگو با خبرنگار سراج24، پیرامون مسئله حجاب با بیان اینکه امروز حجاب تبدیل به بهانه ای برای دشمن به منظور دوقطبی کردن جامعه شده است، اظهار داشت: در عصر جهاد تبیین پرداختن عالمانه به موضوع پوشش و حجاب ضروری است، برگزاری کرسی های آزاداندیشی و چالشی و مناظره های فهیمانه و نقادانه و دعوت از فضلای حوزوی و دانشگاهی دارای شرح صدر و آشنای به فنون و مهارتهای مناظره به منظور ترویج فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی در راستای گسترش فرهنگ حجاب و عفاف ضروری و واجب است.
وی افزود: ما در جهاد تبیین باید قوی تر و عالمانه تر ورود کنیم، همانطور که در جهاد نظامی و دفاعی به موشک های نقطه زن دست پیدا می کنیم در جهاد تبیین نیز باید با تکنیک های کلامی و هنری به جایگاه نقطه زنی دست پیدا کنیم و مردم را از راههای متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی به سوی این فرهنگ اصیل سوق دهیم.
مشاور مذهبی با اشاره به اینکه نهادهای فرهنگی و مذهبی از جمله حوزه ها به این مسئله ورود کنند، عنوان داشت: متأسفانه بیشترین همت ما در حوزه های علمیه پرداختن به فقه و اصول است؛ افرادی چونان هشام بن الحکم و ابوجعفر احول در این آشفته بازار فرهنگی کمیاب و یا نایاباند! در جهاد تبیین فقط با ابزار فقه و اصول نمیتوان به جنگ شبههافکنان رفت، جنس اکثر شبهات، کلامی است و متکلمین مسلح به کلام جدید را میطلبد و همانطور که شهید مطهری اشاره کرده برنامههای تحصیلی ما مطابق احتیاجات تنظیم نمیشود؛ اما باید برنامه ها و اهداف تحصیلی حوزه طوری تنظیم شود تا اهداف اجتماعی از جمله حجاب نیز محقق شود و دشمن نتواند از آن به عنوان حربه ای برای ضربه زدن به نظام و انقلاب بهره گیری کند.
* هیچ تردیدی در وجوب شرعی حجاب نیست
واعظ موسوی با بیان اینکه آیات قرآن و روایات شاهد و گویای این مدعاست که حجاب یک ضرورت شرعی است گفت: حجاب اصلی است که در آیات و احادیث بسیاری به آن پرداخته شده و زنان بزرگ اسلام نیز این اصل را بخوبی رعایت می کردند بنابراین باید حجاب رعایت شود و هیچ تردیدی در وجوب آن نبوده و مسامحه در رعایت و ترویج آن خطا و گناه محسوب می شود.
وی ادامه داد: مقام معظم رهبری میفرمایند کسانی که حجاب را به طور کامل رعایت نمی کنند نباید متّهم به بی دینی و ضدّ انقلابی شوند چرا خانمی را که مقداری از موهایش بیرون و ضعیفالحجاب است متّهم میکنید، کسی که با شوق و حرارت و انگیزه در مراسم دینی و انقلابی مانند مراسم ماه مبارک رمضان و شبهای اَحیا شرکت می کند و اشک میریزد جزو هواداران جدّی نظام جمهوری اسلامی هستند، این ها بچّهها و دختران خود ما هستند، من حسرت می خورم به آن گونه اشک ریختن، ای کاش من هم می توانستم مثل این دختر و زن جوان اشک بریزم، این را چطور میشود متّهم کرد؟ همهی ما نقصهایی داریم که باید برطرف کنیم؛ با توجه به این فرمایشات ایشان باید تلاش شود تا ضعف های فکری و فرهنگی افراد برطرف شده و با ترویج فرهنگ صحیح حجاب و عفاف آن را در جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان نهادینه کنیم.
*مراقب باشیم دشمن با مسئله حجاب انسجام ملی را هدف نگیرد
کارشناس مذهبی تصریح کرد: مراقب باشیم دشمن انسجام ملی را هدف نگیرد، باحجاب و بیحجاب نباید مقابل هم قرار بگیرند، انسجام و اتحاد ملی را باید حفظ کرد و همواره بر مشترکات تأکید کنیم البته مخالف از هر دو سو می تواند مخالفت خودش را در فضایی آرام، بدون کشمکش و بگومگو ابراز کند.
واعظ موسوی خاطرنشان کرد: به فرمایش مقام معظم رهبری ما در داخل کشورمان کم گرفتاری نداریم، دشمن هم از همین مایهها و زمینهها سوءاستفاده و ایجاد اختلاف میکند اما اگر یکپارچه باشیم دشمن جرأت نمیکند توطئه کند، ما این انسجام و اتّحاد و تأثیرش را در طول بیش از چهل سال آزمودهایم، در جنگ تحمیلی عدّهای مخالف بودند، در خیابانها و چهارراهها علیه جنگ اعلامیّه میدادند، اما قاطبه و عمدهی ملّت حرفشان یکی بود و ایستادگی کردند که این همان انسجام و اتّحاد ملّی است نباید کشور را دوقطبی کرد.
وی اضافه کرد: نباید مردم را به دو دسته تقسیم کرد. امام می فرمودند ایرانِ یکپارچه، ملتِ متّحد و همزبان.
بنابراین مطلقاً نباید اینطور حوادث که در کشور پیش میآید، به بگومگو، دو دستگی، شکاف، جدا کردنِ افراد از یکدیگر منتهی شود زیرا این کار موجب دلزدگی و خستگی مردم میشود باید این یکپارچگى با همّت بلند و ایمان مردم درست مورد استفاده قرار گیرد، برخی میخواهند وحدتی را که میتواند ایران اسلامی را از لابلای توفانها عبور دهد به هر شکلی دچار انشقاق و پراکندگی کنند که باید با اتحاد و همدلی جلوی آن گرفته شود.
کارشناس مذهبی با اشاره به پیشینه فرهنگی و هویت ایرانی پیش از اسلام تشریح کرد: فرهنگ ایرانی هویت خاص خود را از قدیم داشته و پیش از اسلام نیز در حد متناسبی از عرف جامعه پوشش عموم جامعه حفظ می شد و در تشیع اسلام این پوشیدگی با دلایل شرعی تقویت شد.
وی با اشاره به دلایل مختلف برای حفظ حجاب اسلامی زنان توضیح داد: تخیل انسان درگیر زیبایی است مادامی که این زیبایی در دسترسش قرار نگرفته باشد به دنبال آن است و هر آنچه به سادگی در دسترس قرار گرفت از شوق و میل میکاهد، پوشش زن تخیل مرد را درگیر زیبایی خیالانگیز زن میکند، در این صورت زن برای مرد جذاب خواهد بود و مرد برای کشف او در تکاپوست تا این که با پیوندی محکم و استوار به وصال او میرسد و از این رهگذر خانواده پدید میآید؛ آلفرد هیچکاک کارگردان مشهور سینما میگوید زن باید مثل فیلمی پرهیجان و پرآنتریک باشد، یعنی خود را کمتر نشان دهد و برای کشف خود مرد را به نیروی تخیل و تصور وادارد او میگوید زنان شرقی به خاطر پوشش جذابتر بودند، اما به تقلید از زنان غربی از پوشش خود کاستند.
وی ادامه داد: رابطهای است میان عدم دسترسی آسان از یکسو و عشق و سوز و گران بهایی از سویی دیگر، هم چنین رابطهای است میان عشق و سوز از یک سو و هنر و زیبایی از سویی دیگر، عشق با دسترسی آسان، شکوفا نمیشود و هنر و زیبایی هم در عشق رشد میکند.
* اولین قربانی برهنگی و بی بندوباری، عشق و احساسات است
کارشناس مذهبی، اولین قربانی برهنگی و بیبندوباری را عشق و شور و احساسات دانست و گفت: به دلیل همین برهنگی و در دسترس بودن، عشقهای سوزان و اصیل در عصر برهنگی کمیاب شده است دیگر عشقهایی از نوع لیلی و مجنون دیده نمیشود، ویلدورانت میگوید مرد طالب چشمان پر از حیای زن است، مرد خودداری ظریفانه زن را ستوده است و می گوید آنچه بجوییم و نیابیم عزیزتر و گرانبهاتر میشود.
واعظ موسوی با اشاره به اشعار مولوی یادآور شد: مرد آب و زن آتش است اگر حائل از میان آب و آتش برداشته شود آب بر آتش غلبه میکند و آن را خاموش میسازد اما اگر حائل و حاجبی میانشان باشد مانند آب در دیگ و آتش زیر دیگ،
آتش آب را تحت تأثیر خود قرار میدهد، اندک اندک او را گرم میکند و جوششی در آن به وجود میآورد تا آن جا که سراسر وجود او را تبدیل به بخار میسازد، بنابراین رعایت حدود و حجاب در جامعه نه تنها امری اجتماعی است بلکه در شئونات انسانی و خانوادگی نیز اثری قابل توجه دارد.