شمانیوز
شما نیوز

کرونا

تعطیلی طولانی مدت سالن های نمایشی و موزه ها بخاطر کرونا

شیوع بیماری کرونا و اعمال محدودیت ها باعث شد تا در سال جاری سالن های نمایشی و موزه ها تعطیل شوند و تا نیمه سال بی مخاطب و بی بازدیدکننده بمانند.

 تعطیلی طولانی مدت سالن های نمایشی و موزه ها بخاطر کرونا

به گزارش شمانیوز، با تعطیلی فعالیت گروه ۲ مشاغل در شرایط شیوع کرونا، سالن های نمایشی و موزه ها تا اواسط شهریورماه 1400 بازدیدکننده و مخاطبی نداشتند. اگرچه امید می رود با تزریق واکسن و رعایت پروتکل های بهداشتی بیماری کرونا هرچه زودتر ریشه کن شود، اما ضررهای ایجاد شده برای هنرمندان بخاطر عدم اجرای آثار نمایشی به یک نگرانی برای اهالی هنر تبدیل شده است.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد اعلام کرد یک هفته پیش پیشنهاد از سرگیری فعالیت سالن‌های دولتی تئاتر با یک سوم ظرفیت سالن داده شده ولی هنوز جوابی از سوی وزارتخانه و ستاد کرونا داده نشده است.

قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت از سرگیری فعالیت سالن‌های دولتی تئاتر با توجه به فعالیت سالن‌های خصوصی و مشاغل گروه ۲ در سطح شهر تهران، به خبرنگار مهر گفت: یک هفته پیش پیشنهاد از سرگیری فعالیت سالن‌های دولتی تئاتر را به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه دادیم و همچنین پیگیر هستیم.

وی با بیان اینکه طبق قانون فعالیت گروه ۲ مشاغل در شرایط قرمز کرونایی ممنوع است، یادآور شد: با توجه به اینکه در این شرایط به ثباتی در سطح جامعه رسیده‌ایم، ما هم پیشنهاد اجرای تئاتر در سالن‌های دولتی تئاتر را با یک سوم ظرفیت سالن ارائه دادیم و منتظر پاسخ وزارتخانه و ستاد کرونا هستیم.

آشنا متذکر شد: تعطیلی‌های اخیر کرونایی برای تئاتر طولانی شده و این امر آسیبی جدی به هنرمندان و فعالیت‌های این حوزه وارد کرده است.

مدیرکل هنرهای نمایشی درباره این موضوع که برای جبران مالی اجرای نمایش با یک سوم ظرفیت سالن‌های دولتی چه تمهیدی در نظر گرفته شده است، تأکید کرد: اگر با این پیشنهاد موافقت و فعالیت سالن‌های دولتی تئاتر از سر گرفته شود، ما متناسب با ۵۰ تا ۷۰ درصد ظرفیت خالی سالن‌های مدنظر، تغییر و در میزان مبلغ کمک هزینه‌های گروه‌های تئاتری بازنگری خواهیم داشت که با این شرایط آثار خود را اجرا خواهند کرد.

گفتنی است، بعد از تعطیلی 5 روزه سالن های تئاتر به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی انتظار می‌رفت که این سالن‌ها فعالیت خود را از سر بگیرند، اما با انتشار ابلاغیه اتاق اصناف ایران گویا این تعطیلی همچنان پایدار است. در متن این ابلاغیه آمده است: اتاق اصناف ایران ضمن قدردانی از تدبیر و همکاری مدیران تشکل‌های صنفی و تمامی اصناف در سراسر کشور در اجرای اعمال محدودیت‌های کرونایی و تعطیلی واحد‌های صنفی طی شش روز مورد نظر، بر لزوم هوشیاری بیشتر اصناف در رعایت حداکثری پروتکل‌های بهداشتی تاکید کرده و به اطلاع میرساند از یکشنبه مورخ ۱۴۰۰/۰۵/۳۱ تمامی مشاغل به استثنا ۷ گروه ذیل مجاز به فعالیت میباشند لذا شایسته است تمامی اتاق‌ها و اتحادیه‌های صنفی اهتمام جدی تری نسبت به نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی و بازرسی از واحد‌های صنفی داشته باشند.

بر همین اساس گروه‌های نمایشی هم شامل محدودیت‌های کرونایی خواهند شد و تا مدتی این سالن‌ها اجازه بازگشایی نخواهند داشت. پیش از این تعطیلات نیز گروه‌های اندکی نمایش‌های خود را روی صحنه بردند و برخی از آنان پیش از اعلام رسمی نیز به دلیل شرایط کرونایی از ادامه اجرا صرف نظر کردند.

خاموشی موزه ها و محوطه های تاریخی

هرچند با پایان محدودیت‌های کرونا در بیشتر شهرها، بسیاری از مشاغل فعالیت‌های خود را از سر گرفته‌اند، اما موزه‌ها، محوطه‌ها و سایت‌های تاریخی همچنان با دستور ستاد ملی کرونا و تصمیم وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به روی بازدیدکنندگان بسته مانده‌اند.

موزه‌ها حدود شش ماه است که تعطیل شده‌اند؛ از ۱۸ فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ و با آغاز پیک جدید کرونا در ایران. با این حال، در روزهای اخیر تعدادی از موزه‌های خصوصی و زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان به روی بازدیدکنندگان باز شده‌اند، اما کاخ‌ها، موزه‌ها و محوطه‌هایی که زیر نظر وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مدیریت می‌شوند، در اطلاعیه‌هایی تاکید کرده‌اند که «تا اطلاع ثانوی و تا پایان وضعیت قرمز و نارنجی، تعطیل خواهند ماند.»

این در حالی است که طبق اظهارات پیشین مدیرکل موزه‌ها، مطابق با آخرین دستور ستاد ملی کرونا، موزه‌ها از گروه سوم مشاغل به گروه دوم انتقال یافته‌اند که درصورت اعلام وضعیت نارنجی، اجازه بازگشایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را دارند.

تا نارنجی شدن شهرها محوطه های تاریخی تعطیل هستند

محمدرضا کارگر به تازگی نیز تاکید کرده است: موزه‌ها، سایت‌ها و محوطه‌های تاریخیِ زیرمجموعه این وزارتخانه تا نارنجی شدن شهرها، تعطیل خواهند بود. هرچند بخش‌های ادارای و پژوهشی باز بوده و ملزم به پاسخگویی هستند.

در حال حاضر ۲۴۶ شهر کشور در وضعیت قرمز کرونا به سر می‌برند که مطابق با مصوبه ستاد ملی کرونا مشاغل گروه یک در این شهرها مجاز به فعالیت هستند. هرچند در بیشتر شهرهای قرمز بسیاری از مشاغل با پایان آخرین محدودیت‌های کرونا فعالیت خود را از سرگرفته‌اند.

موزه‌داران، راهنماها و دیگر نیروهای شاغل در موزه‌ها، نگهبانان، کارگران و کارشناسان محوطه‌های تاریخی و نیروهای یگان ویژه حفاظت، از جمله مشاغلی هستند که در اولویت واکسیناسیون قرار ندارند. این درحالی است که در بسیاری از کشورها این گروه با اولویت واکسینه شده‌اند. عزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ به تازگی در نامه‌ای از وزیر بهداشت خواسته کلیه مشاغل حوزه‌های مرتبط با این وزارتخانه در اولویت واکسیناسیون قرار گیرند. او همچنین از موافقت وزیر بهداشت خبر داده است، اما ستاد ملی کرونا و مسؤولان وزارت بهداشت هنوز در این‌باره رسما اظهارنظر نکرده‌اند و از تغییرات جدید در فهرست مشاغل در اولویت واکسن خبری نداده‌اند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied