شمانیوز
شما نیوز

در پویش «کتابخوانی ملی» مطرح شد:

پیشنهاد یک تدوینگر مطالعه «حرفه من مدیر فیلمبرداری» برای درک اهمیت فعالیت گروهی

​نازنین مفخم پژوهشگر و تدوینگر سینما معتقد است یکی از ضعف‌های موجود در عرصه تولید محصولات فرهنگی به انجام نرسیدن تولیدات فرهنگی به صورت فعالیت گروهی است و کتاب «حرفه من مدیر فیلمبرداری» اهمیت فعالیت تیمی به خصوص در عرصه سینما را یادآور می‌شود.

پیشنهاد یک تدوینگر مطالعه «حرفه من مدیر فیلمبرداری» برای درک اهمیت فعالیت گروهی

به گزارش شمانیوز، نازنین مفخم پژوهشگر و تدوینگر سینما با معرفی کتاب « حرفه من مدیر فیلمبرداری» نوشته پیتراتدگوئی از ترجمه‌های خود به پویش «کتابخوانی ملی» پیوست و گفت: ترجمه این کتاب را به نوعی می‌توان از اثرات دوران کرونا برشمرد. زیرا در دو سال گذشته و با توجه به شروع پاندمی کرونا و توقف برخی از فعالیت‌ها از جمله سینما فرصت بیشتری پیدا کردم و توانستم این کتاب را ترجمه کنم.

این پژوهشگر و تدوینگر سینما افزود: خوشبختانه روند چاپ این کتاب به خوبی انجام شد و شاهد استقبال آن در حوزه آثار سینمایی بودیم. «حرفه من مدیر فیلمبرداری» یک کتاب فنی نیست و مخاطبان این کتاب فقط فیلمبرداران و یا دست اندرکاران سینما نیستند. بلکه جامعه مخاطب عموم مردم و به خصوص فعالان در حوزه فرهنگ هستند.

مفخم ادامه داد: یکی از ضعف‌های موجود در عرصه تولید محصولات فرهنگی به انجام نرسیدن تولیدات فرهنگی به صورت فعالیت گروهی است و این کتاب اهمیت فعالیت تیمی به خصوص در عرصه سینما را یادآور می شود.

مترجم کتاب «حرفه من مدیر فیلمبرداری» گفت: دراین کتاب چگونگی فعالیت جمعی و موفقیت در آن مورد بحث است و مطرح می‌شود چگونه می‌توان اقدامات فرهنگی را به صورت جمعی پیش برد. در واقع این کتاب آسیب شناسی فعالیت‌های جمعی است که شامل همه حوزه‌های فرهنگی می‌شود. 

مفخم پژوهشگر و تدوینگر سینما افزود: در کتاب «حرفه من مدیر فیلمبرداری» با ۱۷ فیلمبردار تاثیرگذار و ماندگار جهان گفت‌وگو شده است، این افراد در کنار پرداختن به بسیاری از مسائل، تجربیات سینمایی خود را نیز بیان کرده اند. در این کتاب رابطه فیلم‌بردار با فیلم‌نامه و کارگردانی اثر مورد بحث قرار گرفته است. در دنیای امروز فعالیت های جمعی کلید موفقیت در تولید محصولات فرهنگی است و این کتاب به جهت توجه به نگاه جمعی حائز اهمیت است.

این پژوهشگر و تدوینگر سینما تاکید کرد: آموزه‌های مربوط به فعالیت‌های تیمی در مدارس باید به خوبی به کودکان تعلیم داده می‌شد اما متاسفانه این مهم به شکل شایسته مورد توجه قرار نگرفته است، بنابراین اکنون ناگزیر هستیم از طریق کتاب‌های آموزشی به خصوص ادبیات سینما به عنوان حرفه ای جمعی، اهمیت این موضوع را به اطلاع مخاطب رساند.

وی خاطرنشان کرد: هرکدام از مصاحبه شوندگان در این اثر، دیدگاه‌ و نگاه‌های منحصربه فرد خود را برای ارتباط با جمع بیان می‌کنند و وجود چنین کتابی از زوایای مختلف از جمله نگاه به هم صنفی‌ها در عرصه سینما و نیز رعایت حقوق معنوی افراد در پیشبرد کار جمعی لازم به نظر می‌رسید، به اعتقاد من مطالعه این اثر در ایجاد محصول نهایی در حوزه فرهنگ تاثیرگذار است زیرا تا وقتی فعالیت‌ها به صورت گروهی انجام می‌شد ما شاهد همکاری‌های گروهی بودیم در نتیجه محصولات خوبی ارائه می‌شد.

خبرنگار: زینب احمدی

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied