شمانیوز
شما نیوز

تئاتر فتح خرمشهر منتظر تحقق وعده ها

حمیدرضا آذرنگ دبیر جشنواره «تئاتر فتح خرمشهر» با گلایه از مشکلات برگزاری و حمایت نشدن این رویداد از جانب نهادها و مسئولان درباره جزئیات جشنواره سخن گفت.

تئاتر فتح خرمشهر منتظر تحقق وعده ها

به گزارش خبرنگارشمانیوز و به نقل از مهر:نشست رسانه‌ای بیست ودومین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر صبح امروز ۱۱ آبان ماه با حضور حمیدرضا آذرنگ در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

حسین رسولی مدیر روابط عمومی جشنواره در ابتدا اطلاعاتی آماری از گروه‌های شرکت کننده و ویژگی‌های نمایش‌های شرکت کننده در جشنواره را به شکل اینفوگرافی توضیح داد و یادآور شد قرار است ۵ عنوان نمایشنامه زیرنظر مهرداد رایانی مخصوص منتشر شود.

در ادامه نشست حمیدرضا آذرنگ بیان کرد: ما جشنواره‌مان را برای بزرگترین مناسبت ملی مان برگزار می‌کنیم. آزادی و رهایی خرمشهر زمانی که اتفاق افتاد کل ایران سرشار از شکوه بود. من نمی‌دانم الان چه اتفاقی افتاده که در برگزاری جشنواره‌ای درباره فتح خرمشهر آدم‌ها تنها می‌مانند. من خیلی ارادت دارم به آدم‌هایی که دور از فضای مجازی و بدون تبلیغات جانشان را کف دستشان گذاشتند اما در طول این ۴۷ سال عمرم این حجم از تنهایی را تجربه نکرده بودم و فکر می‌کنم تنهایی‌ام برابر با تنهایی محمد جهان‌آرا است.

وی ادامه داد: الان من هرچه بگویم وعده است و همچنان‌ منتظرم کسانی که وعده داده‌اند به حرفشان عمل کنند. امروز اسامی این افراد را نمی‌گویم چون شاید هنوز رگ غیرتشان به جوش بیاید و بخواهند کمک‌ کنند اما بعد از جشنواره با خیلی‌ها رخ به رخ خواهیم شد. من دستم را به تکدی جلوی خیلی از مسئولان دراز کردم و تمام غرورم را زیر پا گذاشتم و اصلا منتی هم برسر کسی ندارم و به خاطر مردم عزیز خرمشهر به برخی رو انداختم تا بتوانم حمایتی برای جشنواره کسب کنم اما هیچ کس سراغ من به‌عنوان دبیر جشنواره نیامد الا اداره کل هنرهای نمایشی که بیشتر از توانش در کنار ماست و منطقه آزاد اروند که در حد چارچوبی که برایش تعریف شده به ما کمک می‌کند.

آذرنگ با اشاره به محرومیت‌های آبادان و خرمشهر بیان کرد: در اداوار گذشته قرار بود پلاتوهایی زده شود که‌ متاسفانه هیچ خبری از ساخته شدنشان نیست.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اسکان گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره با توجه به مشکلات مالی موجود، توضیح داد: در دوره‌های گذشته مسئولان اعتقادشان این بود که صبح گروه‌ها به جشنواره بیایند، غروب اجرا بروند و شب به شهر خودشان برگردند که من کاملا مخالف این اتفاق بودم چون جشنواره‌ها محل همگرایی گروه‌های استانی است و هیجانی در این جمع‌ها شکل می‌گیرد که بسیار جذاب است از همین رو مصرانه ایستادم که از روز اول تا آخر میزبان ۱۶ گروه نمایشی از استان‌های مختلف باشیم. نکته دیگر اینکه ما امسال کارگاه‌های آموزشی داریم و اگر عده‌ای نمی‌توانستند در این کارگاها شرکت کنند بی عدالتی می‌شد. همچنین جریان نقد از خیلی جشنواره‌ها رخت بربسته اما من از آقای نصرالله قادری تقاضا کردم که جریان نقد جشنواره را به راه بیندازد. متاسفانه خرمشهر هتلی که ۲۷۰ هنرمند را در خود جای دهد، ندارد و من نیز برای رعایت عدالت حاضر به متفرق شدن گروه‌ها نشدم از این رو قرار است گروه‌ها در هتل کاروانسرا در مرز آبادان و خرمشهر مستقر شوند و داوران و اساتید نیز در هتل آزادی اسکان یابند که این ۲ هتل به هم نزدیک هستند.

وی درباره میزان بودجه جشنواره عنوان کرد: ابتدا آقای قنواتی مدیر کل آن زمان ارشاد خوزستان به من گفتند ۲۵۰ میلیون تومان تنها بودجه‌ای است که در اختیار دارند اما در نهایت وعده داده شد که ۲۵۰ میلیون را به ۳۰۰ میلیون برسانند و حتی تلاش می‌کنند که ۴۰۰ میلیون بشود. اما در نهایت اعلام کردند که همان ۲۵۰ میلیون تومان را به ما می‌دهند و با ۲۵۰ میلیون تومان اداره کل هنرهای نمایشی الان ۵۰۰ میلیون نقدینگی غیر در اختیار، در اختیار داریم که فقط ۳۰۰ میلیونش خرج اسکان و اقامت می‌شود در حالی که برآورد ما یک میلیارد و دویست میلیون تومان بود چون امسال بخش‌های مختلفی به جشنواره اضافه شده است که برای دریافت بقیه هزینه‌ها قرار است به کائنات متوصل شوم یا به باورهایم پناه ببرم.

دبیر جشنواره تئاتر فتح خرمشهر متذکر شد: افتخاری برای من است که امسال برای جشنواره ۱۹۰ نمایشنامه نوشته شد که ۵ اثر از میان آنها قرار است به چاپ برسد.

وی در پایان یادآور شد: در سفری که به خرمشهر داشتم در هتل آزادی با آقای ناطق نوری برخورد داشتیم که ایشان قول همکاری و کمک به ما دادند و صبح آن روز از دفتر ایشان با من‌ تماس گرفتند و گفتند هر کمکی بتوانند به ما می‌کنند تا اینجا ایشان حسن نیت خودشان را به ما نشان دادند اما متاسفانه کسی را که برای کمک به ما معرفی کردند هیچ کمکی به ما نکرد و کلا این قضیه فراموش شد. البته از همین جا هم از استاندار خوزستان می‌خواهم وقتی که با مردم مخصوصا هنرمندان و اهالی فرهنگ صحبت می‌کند اخم هایش را باز کند و به چشم آنها نگاه کند چون هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied