شمانیوز
شما نیوز

نقد و بررسی فیلم "معکوس" + معرفی بازیگران و عکس های فیلم

معکوس، به فضای اجتماعی امروز اشاره می‌کند، حتی به شکلی خفیف و ظریف نقد قدرت کرده است. این ویژگی‌ها فیلم را از یک درام تجاری و قهرمان‌محور صرف دور کرده و به آن بعد می‌دهد.

نقد و بررسی فیلم "معکوس" + معرفی بازیگران و عکس های فیلم

پولاد کیمیایی در حالی اولین فیلم بلند سینمایی خود را روانه سالن‌های نمایش کرد که شاید بر خلاف آثار کیمیایی پدر دیگر در آن خبری از مولفه‌های ثابتی چون چاقوی زنجان و کفش قیصر دیده نمی‌شود، اما باز هم «معکوس» او را حتی بدون این مولفه‌ها نمی‌توان تافته‌ای جدا بافته از آثار پدر دانست و اتفاقا با وجود المان‌هایی چون رفاقت‌های مردانه و البته تاریخ مصرف گذشته و همچنین دیالوگ‌های خاص خانواده کیمیایی، می‌توان گفت مصداق مثال «پسر کو ندارد نشان از پدر» در سراسر فیلم او موج میزند.

 

خلاصه داستان:

دو دوست قدیمی قبل از انقلاب،‌ یکی فعال سیاسی و یکی مکانیک، فرزند آنها وارد مسابقات زیرزمینی اتومبیل رانی می‌شوند.

 

بازیگران فیلم "معکوس"

بابک حمیدیان، شهرام حقیقت دوست، لیلا زارع، اکبر زنجانپور، پروانه معصومی، علیرضا کمالی نژاد، اکبر معززی و سیاوش طهمورث

 

نقد و بررسی فیلم "معکوس" + معرفی بازیگران و عکس های فیلم

 

عوامل فیلم "معکوس"

تهیه‌کننده: مسعود کیمیایی فیلمنامه‌نویس: پولاد کیمیایی مدیرفیلمبرداری: تورج منصوری چهره‌پرداز: محمدرضا قومی طراح صحنه و لباس: بابک کریمی طاری تدوین: مصطفی خرقه پوش و امیر ادیب پرور صدابردار: پرویز آبنار صداگذار: پرویز آبنار موسیقی: بهزاد عبدی جلوه‌های ویژه میدانی: ارشا اقدسی جلوه‌های ویژه بصری: بهنام خاکسار عکاس: علی نیکرفتار

 

نقد فیلم "معکوس"

معکوس ساخته پولاد کیمیایی عقب گردی است به دوران جاهلیت و فیلم فارسی که بعضا از دل آن معرفت و گفت و گوهای کوچه بازاری استخراج می شود . برداشت ضعیف و سطحی کارگردان از ساخت صفت قهرمانانه برای زن در یک جامعه مرد سالار از فیلم «عزیز میلیون دلاری» نشان می دهد سینمای کیمیایی ها هنوز در «قیصر» و «گوزن ها» مانده است . اگر چه «گوزن ها» از مهمترین آثار سینمای ایران به شمار می رود اما هنگامی که اثر یک مولف دلیل بر خود شیفتگی وی شود عملا ارزش هنری خود را از دست می دهد . 

 

نقد و بررسی فیلم "معکوس" + معرفی بازیگران و عکس های فیلم

 

*غفلت

بحث فرماتیک بر سر فیلم های پولاد و مسعود کیمیایی  جاده ای بن بست که به هیچ گزینش اخلاقی و هنری منتهی نخواهد شد . تزریق تفکرات سینمایی پدر بر پسر باعث شده است تا مخاطب شکل امروزی فیلم فارسی را از زبان نسل خود در سالن های سینما مشاهده کند . ساختار غیر منسجم معکوس که فدای محتوای غیر متعارف جامعه ای از فرهنگ ایرانی شده است که ریشه و اساس تاریخی ندارد . اکبر زنجانپور که جای خالی جمشید مشایخی را در این اثر پر کرده است قشر تاریخ گذشته و زودگذرایی در فرهنگ ایرانی است که بسط هنری – سینمایی پیدا نکرده است . بابک حمیدیان که تا انتهای داستان مدام مخاطب را از بی چرایی و چگونگی شخصیت خود غافلگیر می کند در جست و جوی پدر ، پسر خود را پیدا کرده و در آغوش می گیرد . از سویی دیگر شهرام حقیقت دوست که این روزها اگر چه نقش کم رنگ اما پر اهمیتی در سینمای ایران دارد کیفیت پاینی از قابلیت های خود را ارائه داده است که ضعف کارگردانی و عدم شناخت روانی از وی را آشکار می کند . به طور کل لیلا زارع چهره مردانه ای به خود گرفته است اما غافل از اینکه چهره زنانه او به مراتب مردانه تر از اندازه ای است که باید باشد . 

 

نقد و بررسی فیلم "معکوس" + معرفی بازیگران و عکس های فیلم

 

*بی عشق ، بی وطن 

عنوان سو تیتر این یادداشت از داستان کوتاه بابک ابراهیم پور وام گرفته شده است و بهانه ای است تا به مخاطبان نسبتا جدی سینما در ایران یادآور شویم هیچ چیز به اندازه شناخت شخصیت روانی کاراکتر ها در فیلم اهمیت ندارد . به لحاظ روانشناسی هر فردی باید بتواند خود را بی کم و کاست برای دیگری تعریف کند . این تعریف شامل : منطقی بودن و یا احساسی بودن شخص ، سوابق کاری و خانوادگی ، مسیر طی شده طی سالیان زندگی ، میزان رضایت از وضعیت کنونی خود و ... است که همه این ویژگی ها را در یک اثر سینمایی مخاطب باید از شخصیت فیلم طلب کند . و شخصیت ها حاصل خلقت نویسنده و کارگردانی است که به شخصیت ها اهمیت نمی دهد و فقط میزان تاثیر دیالوگ های به اصطلاح مردانه کوچه بازاری اش بر روی مخاطب را اندازه گیری کرده است . متاسفانه قطب ضعیف سینمای ایران حاصل غرور و دست هایی است که بعضا برای آثاری چون «قیصر» زده شده است . معکوس نه رابطه ساخته و نه تعریف درستی از مکان و زمان دارد تا مخاطب تاریخ فیلم را خطری برای تکرار خاطره پولادین نبیند . به شخصه نه سینمای کیمیایی را مسئول افت کیفیت هنری این فرهنگ در کشورمان می دانم و نه پخش کننده هایی که به دنبال سود بیشتر آثاری چون «مطرب» را در سالن ها عرضه می کنند . بلکه به نظرم مخاطب برای افزایش سطح سلیقه و انتخاب هوشمندانه برای تماشای یک اثر هنری وظیفه دارد پژوهش و تحقیق کند و نه فقط صرف گذران اوقات هزینه ای برای نشستن در سالن ها پرداخت کند . محدودیت های موجود در زمینه دسترسی آسان به محصولات سینمایی جهان کار را مشکل می کند اما بهانه ای برای عدم جدیت مخاطب سینما در انتخاب فیلم نخواهد بود . 

 

نقد و بررسی فیلم "معکوس" + معرفی بازیگران و عکس های فیلم

 

*نا امیدی امیدوار کننده 

به گفته مارسل پروست اسطوره همیشگی ام در هنر و مشخصا ادبیات داستانی انسان تنها در اندوه و انزوا است که یک اثر هنری ارزشمند تولید می کند . به نظر می رسد سینمای ایران به یک انزوای همه جانبه نیاز دارد تا بهار از راه رسد و برگ های زرد پاییزی را از مادی ها بروبد . 

 

 
نقد فیلم معکوس توسط فراستی
 

پروسه ساخت این فیلم سینمایی زمان زیادی برده و حتی در دوره‌ای پولاد کیمیایی از ادامه ساخت این اثر منصرف شد، اما باز با این حال مراحل فنی و ساخت آن اواخر شهریور ماه امسال به پایان رسید، این در حالی بود که احتمال ساخت آن از زمان تولید و فیلمبردای فیلم سینمایی «قاتل اهلی» ساخته‌ی مسعود کیمیایی (پدر پولاد کیمیایی) مطرح بود و قرار بود تهیه کننده این دو اثر؛ مشترک باشد، اما در نهایت این اتفاق نیفتاد.

 

بابک حمیدیان، لیلا زارع، شهرام حقیقت دوست، اکبر زنجانپور، علیرضا کمالی نژاد، پروانه معصومی و سیاوش طهمورث بازیگران اصلی «معکوس» هستند و بابک حمیدیان به عنوان نقش اول مرد این فیلم، در این دوره جشنواره در دو اثر در بخش «نگاه نو» نقش آفرینی کرده است.

 
معکوس، به فضای اجتماعی امروز اشاره می‌کند، حتی به شکلی خفیف و ظریف نقد قدرت کرده است. این ویژگی‌ها فیلم را از یک درام تجاری و قهرمان‌محور صرف دور کرده و به آن بعد می‌دهد. امتیاز فیلم ساختار شسته رفته و بازی‌های قابل قبول آن است. شهرام حقیقت‌دوست (سیا) شخصیت شیرینی دارد و کار یک وردست قهرمان را بخوبی در فیلم انجام می‌دهد. بامزه است و شوخی‌هایش با مسائل روز مثل اینستاگرام، داعش و... به فیلم گرما داده است. حقیقت‌دوست می‌تواند یکی از نامزد‌های دریافت سیمرغ بلورین نقش مکمل باشد.
 

نقد و بررسی فیلم "معکوس" + معرفی بازیگران و عکس های فیلم

 
نشست خبری فیلم معکوس

شهرام حقیقت‌دوست بازیگر فیلم به پولاد کیمیایی تبریک گفت که در اولین تجربه کارگردانی‌اش فیلم سختی را انتخاب کرده است. لیلا زارع هم گفت: خوشحال است که این نقش را بازی کرده، کارى سخت، اما تجربه خوبی بود. تورج منصوری مدیر فیلمبرداری فیلم معکوس هم گفت: خوشحال است که پولاد راه خودش را رفته و اضافه کرد که او و مسعود کیمیایى با هم کاملا تفاوت دارند و فقط نام خانوادگى شان مشترک است. منصورى تاکید کرد مسعود کیمیایى هر گاه به عنوان تهین کننده سر صحنه حاضر مى شد هیچ دخالتى در کار نداشت.

 

 

 

منبع: فرارو ، سلام سینما ، سینما پرس

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied