شمانیوز
شما نیوز

روز پنجم جشنواره «سینما حقیقت»

در روز پنجم جشنواره «سینماحقیقت» جمعی از بازیگران و هنرمندان در پردیس چارسو حضور پیدا کردند و آخرین رتبه‌بندی ۵ فیلم برتر از نگاه مردم اعلام شد.

روز پنجم جشنواره «سینما حقیقت»

به گزارش  خبرنگارشمانیوز و به نقل از تسنیم:پنجمین روز از جشنواره بین‌المللی سینما‌ حقیقت با نمایش مستندهایی دنبال شد که عمدتاً در بین بهترین فیلم‌های نگاه مردمی بودند. در این روز از جشنواره مستندهای «جایی برای فرشته‌ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری، «خط باریک قرمز» به کارگردانی فرزاد خوشدست، «تنها مدرس» به کارگردانی معین شافعی، «نبرد امواج» به کارگردانی وحید فرجی، «روایت رهبری» به کارگردانی مهدی نقویان، «زندگی میان پرچم‌های جنگی» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده، «صدسال تنهایی» به کارگردانی مهدی فارسی، «فرزندان شب» به کارگردانی بهروز نورانی‌پور و «شیب تند» به کارگردانی لقمان خالدی برای مخاطبان به نمایش درآمد. 

جایی برای فرشته‌ها در جشنواره سینماحقیقت

مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» یکی از مستندهای خوش‌ساخت و پربیننده جشنواره سیزدهم است که با استقبال بسیار خوب مردمی نیز همراه شده است؛ این فیلم مستند روایتی متفاوت از دختران تیم ملی اسکیت هاکی ایران و مشکلات پیچیده آنها در راه مسابقات آسیایی کره است و سرگذشت جالب دختران تیم اسکیت‌ هاکی ایران که نامشان پیش از این با کمپین «مبارزه از من حمایت از تو» بر سرزبان‌ها افتاده بود را به تصویر می‌کشد. 

داستان این فیلم مستند از اتفاق ویژه‌ای آغاز می‌شود؛ جایی که فدراسیون توانایی تأمین هزینه دختران برای حضور در مسابقات را ندارد و این اتفاق باعث شده است تا تیم در شرایط روحی بحرانی قرار بگیرد؛ با اضافه‌شدن دکتری روانکاو که باور به متدی جدید در کار با دختران دارد تعدادی از آنها کمپینی جهت جمع‌آوری پول راه‌اندازی می‌کنند؛ این کمپین در نهایت با حمایت مردم و تعدادی از هنرمندان موفق می‌شود و دختران با این کمک‌ها عازم مسابقات کره می‌شوند؛ مسابقاتی که نتایج آن خارج از تصور است. 

فرهاد اصلانی و هنگامه قاضیانی با یک فیلم مستند به جشنواره آمدند

دیگر مستندی که در روز پنجم جشنواره به نمایش درآمد و توانست خود را در بین پنج اثر برتر از نگاه مردم بگنجاند، مستند «خط باریک قرمز» بود؛ این فیلم مستند که در جشنواره جهانی فیلم فجر نیز حضور داشت با روایتی متفاوت سراغ کانون اصلاح و تربیت رفته است؛‌ گروه مجرمی از تعدادی نوجوان در زندان با کمک چند مربی تئاتر تصمیم می‌گیرند نمایشی را روی صحنه ببرند تا اگر موفق بودند، به این بهانه و برای اجرا نمایش خود یک روز از زندان خارج شوند؛ اتفاق ویژه در این فیلم مستند حضور تعدادی از بازیگران مطرح سینما و تئاتر کشور نظیر فرهاد اصلانی، هنگامه قاضیانی، افشین هاشمی، آرش آبسالان، امیر دژاکام و ... است. اتفاقی که در جذب مخاطب برای این فیلم بی‌تأثیر نبوده است. 

نفس کشیدن میان داعش و طالبان چه‌قدر سخت است!!

محسن اسلام‌زاده  کارگردان و مستندساز با فیلم جدید خود یعنی «زندگی میان پرچم‌های جنگی» به جشنواره سیزدهم سینما‌حقیقت راه یافته است؛ او که پیش از این با ساخت مستند «تنها میان طالبان» توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرده بود این‌بار پایش را فراتر گذاشته و با حضور در جنگ میان داعش و طالبان در بخش‌هایی از افغانستان اتفاقات عجیب و غریبی را روایت کرده است؛ صحنه‌هایی از دل داعش و طالبان و تلاش برای جستجوی ردپای آمریکایی در ایجاد داعش در افغانستان. 

این مستند دومین اکران خود را در بخش جایزه شهید آوینی پشت سر گذاشت و حالا باید تا روز اختتامیه منتظر بماند تا ببیند که آیا همانند «تنها میان طالبان» می‌تواند جایزه‌ این بخش را دریافت کند یا خیر. 

«صد سال تنهایی»؛ روایتی ناگفته و صریح از منجی بشاگرد

 محمدعلی فارسی کارگردان باسابقه سینمای مستند این‌بار در مقام تهیه‌کننده به جشنواره سینما‌حقیقت آمده است. مستند «صدسال تنهایی» به کارگردانی مهدی فارسی یکی از آثاری است که توانست در پایان روز چهارم در بین پنج مستند برتر از نگاه مردمی قرار بگیرد و شانس خود را برای کسب جایزه این بخش با دومین اکران آزمایش کند. 

این مستند روایتی ناگفته از حاج عبدالله والی منجی منطقه محروم بشاگرد است؛ او بیش از دو دهه از عمر خود را برای بهبود وضعیت زندگی مردمی در جنوب کشورمان صرف کرد که به تعبیر خود او تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بیش از صدسال از همه‌جا عقب بوده است. نمایش صحنه‌هایی از زندگی فوق‌العاده ضعیف مردم منطقه بشاگرد و در مقابل شرایط کنونی آن به خوبی بیانگر نقش مهم عبدالله والی است. 

کارگردان A157، «فرزندان شب» را روایت می‌کند

تصور اینکه یک نوجوان 14-15 ساله تفنگ به دست بگیرد یا برای پرنده‌ها دام بگذارد خیلی عجیب و غریب نیست اما اینکه همان نوجوان به کشتن بیش از 100 نفر با اسلحه خود افتخار کند و ریختن سم تالیوم در منبع آب پناهندگان بی‌گناه را وسیله‌ای برای بهشتی شدنش بداند خارج از باورها است؛ بهروز نورانی‌پور که با ساخت مستند «A157» عمق کثیف بودن داعش را برایمان به تصویر کشیده بود این‌بار پایش را فراتر گذاشته و از باورهای خطرناکی حرف می‌زند که در روزهای نابودی داعش، ترس را به پیکره جهان برمی‌گرداند. 

شرکت در مدرسه‌های دینی داعش به خوبی توانسته مغز نوجوانان را شست‌وشو بدهد؛ جایی که آنان حالا سخن از انتقام می‌زنند و می‌گویند می‌خواهیم گروه‌های تروریستی جدیدی را تشکیل بدهیم. «فرزندان شب» بهترین تعبیر برای نوجوانانی است که داعش قلبشان را به رنگ سیاهی شب درآورده است. 

** از جمله اتفاقات روز پنجم می‌توان به حضور جمعی از هنرمندان و مهمانان در جشنواره سینما‌ حقیقت اشاره کرد؛ محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات، اشکان خطیبی، کتایون ریاحی، احسان علیخانی و ... جمعی از مهمانان ویژه روز جمعه جشنواره حقیقت بودند. 

بر اساس این گزارش و تا پایان روز پنجم نتایج شمارش آرای مردمی و پنج فیلم برتر از نگاه تماشاگران به شرح زیر اعلام شد؛ 

 رتبه اول: «تارهای ممنوعه»؛ کارگردان: حسن نوری، تهیه‌کننده: افسانه سالاری-حسن نوری

 رتبه دوم: «جایی برای فرشته ها نیست»؛ کارگردان: سام کلانتری، تهیه کننده: محمد شکیبانیا-محسن شاه‌محمد میراب

 رتبه سوم: «پروژه ازدواج»؛ کارگردان: حسام اسلامی - عطیه عطارزاده و تهیه‌کننده: اتین دو ریچاد - حسام اسلامی - عطیه عطارزاده

 رتبه چهارم: «قرقبان»؛ کارگردان: فتح الله امیری و نیما عسگری، تهیه‌کننده: فتح‌الله امیری

 رتبه پنجم: «خط باریک قرمز»؛ کارگردان: فرزاد خوشدست، تهیه‌کننده: نگار اسکندرفر، فرزاد خوشدست

 لازم به ذکر است به دلیل آنکه احتمال پیش‌بینی فیلم منتخب در روز اختتامیه  وجود دارد، آرای مردمی در دو روز آینده جشنواره اعلام ‌نمی‌شود و این رتبه‌بندی آخرین رتبه آرای مردمی جشنواره سیزدهم سینما‌ حقیقت است.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied