شمانیوز
شما نیوز

آغاز مراسم تشییع پیکر شهلا ریاحی

مراسم تشییع پیکر شهلا ریاحی با حضور هنرمندان و اصحاب رسانه آغاز شد.

آغاز مراسم تشییع پیکر شهلا ریاحی

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مراسم تشییع پیکر شهلا ریاحی در تالار وحدت با حضور جمعی از اهالی رسانه، هنرمندان، مردم و خانواده آن مرحوم  آغاز شد.

در ابتدا فاطمه معتمد آریا گفت : او زنی شریف ، خوش صدا و خوش سیما بود و از همه دوستانش که همیشه همراهش بودند و در این مراسم حضور دارند ، قدردانی می کنم.

او افزود : از همه افرادی که در برپایی این مراسم مار را یاری کردند سپاسگزاری می کنم.

کامران قدکچیان بیان کرد : ریاحی ۷۰ سال محرم خانه ما و عضو خانواده ما بود. آدم ها یک نوع به دنیا می آیند اما یک شکل از دنیا نمی روند. اعمال ما در این دنیا توشه ما خواهد بود. یاد او همیشه در قلب ما می ماند.

او افزود :اولین بانویی بودند که روی صحنه تئاتر رفتند و به سینما پا گذاشتند؛ یکی از افتخارات من است که عضوی از خانواده ایشان شدم او خاله من است و به این جریان می بالم.

محمد متوسلانی گفت :متاسفم برای بانوی بزرگی مانند ریاحی که چنین مراسم مختصری گرفته شده است و البته از کسانی که آمدند تشکر می کنم.

این بازیگر عنوان کرد : ریاحی در تئاتر و سینما اثر گذار و الگوی اخلاقی بود. متاسفانه رسانه ها کمتر به این درگذشت پرداختند.امیدوارم با هم مهربان تر و صمیمی تر باشیم.

آغاز مراسم تشییع پیکر شهلا ریاحی

او افزود : در مورد ریاحی باید به لحاظ تصویری و مکتوب بهتر و بیشتر پرداخته شود چون واقعا بی حاشیه و با جدیت کار کرد و همیشه انرژی مثبت می داد.امیدوارم اجر همه کسانی که برای این مرز و بوم زحمت کشیدند ضایع نشود.

کامران ملکی گفت : علی نصیریان ، برخی از شورای مرکزی بازیگران ، بازیگران تئاتر و ... که نتوانستند تشریف بیاورند یا پیام دادند و یا در بهشت زهرا خواهند آمد.

ایرج راد گفت : او در همه عرصه های نمایشی، تلاش فراوانی کرد و به عنوان زنی شایسته و توانمند و ماندگار در هنر این مملکت ، حق بزرگی گردن همه دارند و هر کسی کار هنری می کند باید سپاسگذار این بانو باشند چون راهی حرفه ای و سخت را برای نسل های خود و پس از خود ، صاف کرد.

او افزود : ریاحی با کارهای ارجمندی که انجام داده همیشه خواهد ماند و جایگاه ویژه ای دارد. هر کسی با او آشنایی دارد فراموشش نمی کند و جوان ها هم باید قدردان این بزرگان باشند.

راد ادامه داد : ما مانند خانم ریاحی زیاد نداریم پس باید قدردانشان باشیم.

منوچهر ریاحی گفت : اگر من این جایگاه را دارم، فقط به خاطر او بود. خواستم گله کنم اما این کار را نمی کنم چون مادرم اینگونه نبود و همیشه با محبت درونی با آدم ها برخورد می کرد.

او افزود : از سرای سالمندان غول ساختند حتی سلبریتی های خارج از کشور به من فحش می دادند که چرا این کار را کردم اما واقعا اینگونه نیست. شاید خانه سالمندان اشتباهات بسیار کمی داشتند اما در کل واقعا خوب عمل کردند و ای کاش زودتر او را به این مکان برده بودم.

ریاحی گفت : از خانه سینما ، موسسه هنرمندان پیشسکوت ، صندوق هنرمندان پیشکسوت که ما را همراهی کردند ، تشکر می کنم.

تکمیلی

 

مراسم تشییع زنده یاد شهلا ریاحی روز یکشنبه با حضور هنرمندان و هنردوستان از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار شد.
رییس هیات مدیر خانه تئاتر در این مراسم، گفت: شهلا ریاحی زنی شایسته و توانمند بود و در تاریخ هنرهای نمایشی این مملکت نامش باقی و جاودان خواهد بود.
ایرج راد افزود: هنرجویانی که وارد این عرصه شدند و یا می خواهند بشوند باید قدردان او باشند، چون راه را برای آنها فراهم و هموار کرد. 
وی ادامه داد: او توانست در دوران زندگی اش چنان زندگی کند و ادامه دهد که الان بتوانیم در عرصه هنر اثر خلق کنیم، گرچه در عرصه های مختلف نمایشی هنوز مشکلاتی داریم اما امیدوارانه راهمان را ادامه می دهیم.
حمید قدکچیان تدوینگر سینما نیز گفت: مردم با صدای ما می خوابیدند و با صدای ما از خواب بیدار می شدند، مردم قبل از تلویزیون با رادیو و صدای رادیو مانوس بودند که شهلا از متقدمینش بود.
مهوش صبوریان عروس شهلا ریاحی نیز گفت: شهلا میان ما هست همه او را می شناسند، روح بالای او بالاتر از زیبایی ظاهری او بود. او گوهری بی بدیل بود.
وی افزود: شهلا ریاحی را باید از نزدیک می شناختی تا ببینی چقدر بزرگوار، بخشنده، خانواده دوست، بدون کینه و رقابت و حسادت بود، او پر از محبت بود. معلم بزرگی بود که او را از دست ندادیم چون اثر این معلم بزرگ باقی هست و باقی خواهد ماند.
منوچهر ریاحی پسر زنده یاد ریاحی نیز گفت: مقام استادی دانشگاه و مدرک دکترای من مرهون مادرم است که برایم فداکاری می کرد.
وی افزود: می خواستم از بسیاری نهادها گله کنم اما همسرم گفت منش شهلا را داشته باش.
وی ضمن یادبود خواهرش مرحومه پریچهر ریاحی گفت: متاسفانه در سریال های ما از سرای سالمندان غول ساختند تا جاییکه سلبریتی ها در خارج از کشور به من گله کردند اما سرای سالمندان جای بدی نیست رسیدگی به مادرم در این مکان بسیار بود.
منوچهر ریاحی افزود: در سرای سالمندانی که مادرم نگهداری می شد هفته ای چند بار پزشکان از تخصص های مختلف به او سر می زدند و بسیار شرایط بهتر از منزل بود چون در خانه ۵۳ پرستار عوض کردیم اما به او نمی رسیدند.
او ضمن تشکر از خانه سینما و موسسه پیشکسوتان هنرمند گفت: گله ای هم از صداوسیما دارم که هرگز حال مادرم را نپرسیدند.
مدیرعامل خانه سینما نیز در این آیین گفت: آنچه شاید مغفول ماند سپاس ویژه از منوچهر ریاحی است، منوچهر برای مادرش بسیار زحمت کشید.
منوچهر شاهسواری افزود: امروز نه آغاز جهان و نه انجام جهان است، امروز روزی از روزهای خداوند است، روزی که هنرمندی را به خاک می سپاریم. شهلا ریاحی بازکننده راه بسیاری از زنانی بود که می خواستند وارد هنر شوند، او راهی را گشود که امروز شاهدیم صدها دختر این سرزمین در تئاتر و نمایش و سینما بازی می کنند.

زنده یاد شهلا ریاحی در یک نگاه

شهلا ریاحی در ۱۷ بهمن ۱۳۰۵ در تهران به دنیا آمد. او تحصیلات خود را تا مقطع سیکل ادامه داد و در ۱۷سالگی، بنا به خواست و راهنمایی همسرش اسماعیل ریاحی به صحنه تئاتر تهران راه یافت.
در نخستین بازی‌اش که برگرفته از نمایشنامه‌ای با عنوان سیاست هارون‌الرشید بود، نقش اول را به‌گونه‌ای ایفا کرد که با استقبال بسیاری مواجه شد و بازی در این اثر باعث شد بعدها به‌عنوان یک بازیگر سرشناس موردتوجه قرار گیرد. او سینمای حرفه‌ای را سال ۱۳۳۰ با فیلم خواب‌های طلایی به کارگردانی معزالدیوان فکری تجربه کرد. ریاحی سال ۱۳۳۵ فیلم مرجان را کارگردانی کرد و به این ترتیب نام اولین زن کارگردان سینمای ایران را به خود اختصاص داد.
وی گوینده رادیو و تلویزیون، مجری برنامه‌های کودک تلویزیون بود. شهلا ریاحی هنرپیشه صدا و دوبلور بود و فیلم‌های زیاد ایرانی و خارجی را دوبله کرد از جمله فیلم‌های معروفی چون دلیجان آتش و بربادرفته. وی در کنار بزرگانی همچون حسین عرفانی، منوچهر نوذری، احمد رسول زاده، ولی‌الله مؤمنی، نصرالله مدقالچی به کار دوبله پرداخت.
از این هنرمند عرصه نمایش، ۸ آذر ۱۳۹۴ و هم‌زمان با آغاز نمایش فیلم سینمایی شیفت شب به کارگردانی نیکی کریمی به‌عنوان نخستین کارگردان زن سینما تجلیل شد. شهلا ریاحی در حدود ۷۰ فیلم سینمایی نقش‌آفرینی کرد. از آثار ماندگار وی می‌توان دلشدگان، گلنار، مرگ پلنگ، چشم عقاب، فرار از جهنم، تحفه هند، رویای نیمه‌شب تابستان و بچه‌های طلاق را نام برد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied