شمانیوز
شما نیوز

ماجرای صحبت های جنجالی شهاب حسینی در جشنواره فیلم فجر + عکس

با وجود موج انتقادی علیه شهاب حسینی به نظر می رسد این موج بیشتر ناشی از لحن و ادبیات او بوده و به عقیده بسیاری نقد اصلی او به تحریم جشنواره نقد درستی است. شاید اگر او به مسعود کیمیایی اینگونه بی‌پروا نمی تاخت حالا منتقدانش هم بسیار کمتر بودند.

ماجرای صحبت های جنجالی شهاب حسینی در جشنواره فیلم فجر + عکس
به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از فرارو : سی و هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر تحت تاثیر جو عمومی کشور دچار حواشی زیادی شده است. با وجود اینکه فیلم‌های امسال قابل توجه و با کیفیت ارزیابی شده اند، اما حواشی دیگر فضای جشنواره را ملتهب کرده است. این حواشی از یک ماه قبل با اعلام برخی هنرمندان مبنی بر اینکه در جشنوار شرکت نخواهند کرد آغاز شد و با حرف‌های شهاب حسینی در نشست خبری به اوج رسید.
 
 پس از ساقط شدن هواپیمای اوکراینی توسط پدافند سپاه پاسداران و سه روز پنهانکاری درباره واقعیت ماجرا موجی در میان هنرمندان به راه افتاد که در اقدامی اعتراضی در جشنواره فجر شرکت نمی‌کنند. این موج با پیامی از سوی مسعود کیمیایی کارگردان مشهور سینما آغاز شد و به دیگر عرصه از تئاتر، موسیقی و هنر‌های تجسمی و هم رسید.

با وجود اینکه تحریم جشنواره فجر خیلی موفق از کار در نیامد، اما تعدادی از هنرمندان سرشناس از جمله فاطمه معتمدآرا، پیمان معادی، ترانه علیدوستی و ... تصمیم گرفتند در جشنواره حضور نیابند.

در این بین عده‌ای نیز منتقد این تصمیم بودند. شهاب حسینی و نوید محمدزاده با این تصمیم مخالفت کردند.

با آغاز جشنواره در چند روز ابتدایی همه چیز خوب پیش می‌رفت و حواشی جشنواره اندک بود. اما پس از چند روز در نشست خبری فیلم "خروج" ساخته ابراهیم حاتمی کیا و فیلم "آتابای" ساخته نیکی کریمی حواشی زیادی ایجاد شد. انتقادات تند و تیز و پاسخ‌های تند و تیزتر هنرمندان در این نشست‌های خبری بحث برانگیز شد.

اما اوج کار در نشست خبری فیلم "شین" به تهیه کنندگی شهاب حسینی بود. جایی که حسینی به شدت از تحریم جشنواره انتقاد و با لحن تندی به مسعود کیمیایی حمله کرد.

 

شهاب حسینی چگونه جنجال به پا کرد؟

 

شهاب حسینی چه گفت؟

در این نشست شهاب حسینی درباره انتخاب بازیگران بویژه قدیمی‌تر‌ها مورد پرسش قرار گرفت، ولی او همانطور که همه انتظار داشتند حرف‌های دیگری را مطرح کرد و با خواندن بیتی از سعدی که بنی آدم اعضای یک پیکرند گفت: "امکان ندارد در گوشه‌ای از این سرزمین اتفاقی تلخ بیفتد و ما داغدار نشویم. ابراز همددری می‌کنم با تمام داغداران وقایع اخیر و مجزا هم نمی‌کنم."

شهاب حسینی در ادامه از تحریم جشنواره انتقاد کرد و با بیان اینکه "من از وحدت میان مردم دفاع می‌کنم و از تلاشی دفاع می‌کنم تا تفرقه میان این سرزمین ایجاد نشود. " گفت: «من نمی‌توانم ساکت بنشینم که استاد پیشکسوت سینما که روند کاری‌اش پیش روی تماشاگر است امسال باز هم فیلمی می‌سازد که مطمئن است برخورد بدی با اثرش می‌شود و آن روغن ریخته را نذر امامزاده می‌کنند و سنگ بنایی را می‌گذارند که نتیجه‌اش چیزی جز نفرت‌پراکنی نیست و بقیه را هم در یک آمپاس اخلاقی قرار می‌دهد. این بی‌انصافی است که آدم انقدر خودخواه باشد و به نوعی حرف بزند که ملاحظه هیچ‌کس را در آن نکند.»

او با اشاره به ماجرای سقوط هواپیما افزود: «اگر ۱۷۶ عزیز را در یک اتفاق یا سانحه یا تصادف یا یا هر چیز دیگری که نمی‌دانم اسمش چیست، از دست داده‌ایم، راه‌حلش این است که سر حمله را به طرف یک‌سری نخبه دیگر بگذاریم؟ من بیش از ۲۰ سال است که در این مملکت کار می‌کنم و به احترام مردم و مخاطبان با همه همکارانم سرشاخ شده‌ام که هر مزخرفی را نسازند، آن وقت عده‌ای رفته‌اند یک چیز‌هایی را از سال‌ها پیش از مصاحبه‌ای پیدا کردند که‌ای کاش همه آن را می‌گذاشتند، چون مرام و خط فکری من در تمام سال‌ها مشخص بوده و حالا اگر شرایط به‌گونه‌ای شده که در مملکتی که دم از آزادی بیان می‌زنیم، نمی‌شود حرف زد، مشکل من نیست.»

این بازیگر و تهیه کننده سینما تاکید کرد که "مردم اگر صدای رسایی داشته باشند و حرف خود را به گوش برسانند، نیازی نیست به خیابان بروند و حرفشان را با خسارت سنگین بزنند. ما هنرمندیم؟ ادعایمان می‌شود؟ پس صدای مردم باشیم تا خسارات را کم کنیم و کاری کنیم بدون خسارت حرف آن‌ها را بزنیم. یکی می‌گوید به جشنواره نمی‌آیم، خوب نیا، چه فایده‌ای دارد؟! همین فردا اگر من سرم را زمین بگذارم و بمیرم، دنیا آخ نمی‌گوید."

سخنان شهاب حسینی واکنش‌های فراوانی در پی داشته است. انتقادات را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد. عده‌ای کل حرف‌های حسینی را زیر سوال می‌برند و موضع او در دفاع از شرکت در جشنواره را نقد می‌کنند، برخی دیگر معتقدند او می‌تواند تحریم جشنواره را نقد کند، اما ادبیات و لحن او نامناسب و سخنانش درباره مسعود کیمیایی توهین آمیز بوده است. با این حال عده‌ای هم از سخنان شهاب حسینی دفاع می‌کنند و معتقدند حملات به او منصفانه نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳۵ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied