شمانیوز
شما نیوز

جشنواره تئاتر هامون از نیمه گذشت

نخستین جشنواره تئاتر هامون که از ۱۵ بهمن آغاز به کار کرده است از نیمه گذشت و ۲۶ بهمن ماه با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می دهد.

جشنواره تئاتر هامون از نیمه گذشت

به گزارش خبر نگار شمانیوز و به نقل از مهر : نخستین جشنواره تئاتر هامون کار خود را در سالن تئاتر هامون با حضور ۲۲ نمایش آغاز کرده و بر اساس زمان‌بندی اعلام شده در هر روز ۲ نمایش در سانس‌های ۱۸:۳۰ و ۲۱ روی صحنه رفته است. تا کنون بیش از نیمی از اجراهای این جشنواره در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.

«سگ سورتمه» به کارگردانی سینا نصراللهی، «اختلال» به کارگردانی محمد نژاد، «در باب مضرات کلفت بودن» به کارگردانی محمدرضا آگاه، «دسترس» به کارگردانی علیرضا مهران، «چاقوی دم کرده شب» به کارگردانی سمانه شعبانی، «صدای انسانی» به کارگردانی رضا رجایی، «چهرازی» به کارگردانی مهدی راستی، «امان» به کارگردانی سید مجتبی جدی، «عطر سیب، طعم خون» به کارگردانی بابک سعیدیان، «دوستان کمدی» به کارگردانی امیرمحمد ابراهیمی، «پنهان‌خانه پنج‌در» به کارگردانی آرش فلاحت‌پیشه و «مثال نقض» به کارگردانی بهار توفیقی نمایش‌هایی هستند که تا کنون روی صحنه رفته‌اند.

سینا نصراللهی نویسنده و کارگردان نمایش «سگ سورتمه» علت حضورش در جشنواره تئاتر هامون را اینگونه توضیح داد: تمرین این کار را پیش‌تر شروع کرده بودم و بهار امسال در تالار مولوی اجرا شده بود، اما زمانی که با فراخوان نخستین جشنواره هامون مواجه شدیم، دیدیم که این جشنواره سفارشی و فرمایشی نیست و کاملا بی طرف است. تنها جایی که می توانیم «سگ سورتمه» را اجرا کنیم همین جشنواره است. اعتبار این جشنواره به واسطه حضور دبیر و دبیرخانه آن هم اعتمادی در ما ایجاد کرد که به آن بپیوندیم.

 

 

محمد نژاد نویسنده و کارگردان نمایش «اختلال» که در نخستین روز از جشنواره تئاتر هامون به صحنه رفت، گفت: در تمام جشنواره‌هایی که شرکت کردم، جشنواره‌ای به خوبی و منظمی جشنواره تئاتر هامون ندیدم. واقعا خوشحالم که در این جشنواره حضور دارم و در مورد کار هم، خوشبختانه استقبال تماشاگران خوب بود و ظاهرا از کار راضی بودند.

وی درباره نمایشش توضیح داد: مدت‌ها قبل خودم شاهد همان صحنه اذیت و آزار شخصیتی که داستانش در نمایش هست، بودم که منجر به از دست دادن چشم آن فرد شد و این اتفاق ذهن من را درگیر کرد که این انسان‌ها چقدر تنها و غریب هستند و چرا ما این افراد را از جامعه طرد می‌کنیم؟ و چرا ما برای این افراد از لفظ انتقام طبیعت استفاده می‌کنیم؟ پس به نظرم آمد که باید هر چه سریعتر جلوی این فاجعه انسانی گرفته شود.

محمدرضا آگاه نویسنده و کارگردان نمایش «در باب مضرات کُلفَت بودن» که از نوشهر در دومین روز جشنواره هامون روی صحنه رفت، مهم ترین دغدغه خود را طرح سؤال برای مخاطب عنوان کرد و یادآور شد: در سال آینده به عنوان نفر اول در جشنواره هامون شرکت خواهم کرد و به احترام مسئولان آن کلاه از سر برمی‌دارد و تمام قد می‌ایستم. البته نترس بودن جشنواره تئاتر هامون من را جذب این رویداد کرد و نگاه غیرسیستماتیک و رویکرد حمایتی این جشنواره نسبت به جوانان و کارهای شهرستانی تفاوت اصلی آن در قیاس با دیگر جشنواره‌ها و رویدادهاست.

سمانه شعبانی کارگردان نمایش «چاقوی دم کرده شب» از کرج نیز معتقد است که نقش‌ها خودشان بازیگر را صدا می‌زنند و برای همین بازیگران این نمایش چندین بار تغییر کردند و نهایتا نقش‌ها به صاحبان‌شان رسید.

 

 

وی درباره اجرایش در جشنواره تئاتر هامون عنوان کرد: خوشبختانه این نمایش با استقبال بسیار زیادی مواجه شد. کار روی این نمایش را از ابتدا برای جشنواره هامون شروع کردم. به شدت متن و اجرای سخت و سنگینی بود و خیلی ها بعد از اجرا از من پرسیدند که چند سال تمرین کرده بودید؟ اما ما فقط نزدیک به یک ماه و نیم تمرین کردیم. از زمانی که فراخوان آمد، کار را شروع کردیم که البته چند نوبت تغییر بازیگر هم داشتم که روند کار را متوقف کرد اما خوشبختانه با تمرینات فشرده و طولانی و گروه بسیار قوی و خوبی که روی صحنه و پشت صحنه داشتم، کار به خوبی اجرا شد و تماشاگران راضی بودند.

رضا رجایی کارگردان نمایش «صدای انسانی» که از ارومیه در سومین شب جشنواره هامون روی صحنه رفت، جشنواره هامون را بستری می‌داند که در آن همه در انتفاعی جمعی از دانش یکدیگر بهره‌مند می‌شوند. او معتقد است با وجود فرصت کوتاه و اینکه نمایشش از ارومیه آماده شده بود، از تک اجرایش برای این جشنواره رضایت دارد.

نخستین جشنواره تئاتر هامون تا بیست و پنجم بهمن ماه همچنان میزبان ۱۰ اثر نمایشی دیگر است و مراسم اختتامیه آن روز بیست و ششم بهمن‌ماه با معرفی برگزیدگان آثار صحنه‌ای و نمایشنامه‌نویسی برگزار خواهد شد.
 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied