شمانیوز
شما نیوز

مسئولیت سالن سینماهای کشور با کیست؟

تصمیم‌گیری میان بدنه سازمان سینمایی و صنوف نشان می‌دهد که علی‌رغم وجود نظام‌نامه، آئین‌نامه و دیگر اسناد بالادستی، حتی تصمیم‌گیری درباره امور حیاتی با مشکل مواجه است.

مسئولیت سالن سینماهای کشور با کیست؟

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از تسنیم : با انتشار اخبار بالارفتن شیوع ویروس کرونا احتمال وجود این ویروس در فضاهای عمومی بیشتر شد و بعد از آن نهادهای گوناگون تصمیم به بستن مکان‌های مرتبط با خود کردند.

وزارت فرهنگی و ارشاد نیز در این بین تصمیم به تعطیلی کنسرت‌ها و سینماهای کشور کرد. اما بعد از آن اخبار ضد ونقیضی درباره تعطیلی و یا باز بودن سینماها شد. چیزی که نشان می‌داد سیاست یک بام و دو هوایی میان بدنه سازمان سینمایی و صنوف وجود دارد و البته این تنها برای این مسأله اخیر نیست که میان این دو بخش دولتی و صنفی هنر سینما اختلاف وجود دارد بلکه در زمینه‌های دیگری مانند بیمه هنرمندان، اکران فیلم‌ها و... نیز همواره اختلافاتی وجود داشته است که عمدتاً با حضور دست‌های غیب و نهان برخی از چهره‌های کهنه که سال‌ها است در آن سازمان‌ حضور دارند به نفع قشری از دوستانشان رفع می‌شود.

آنچه که معاونت نظارت و ارزشیابی در گفت‌وگویی به آن اشاره کرده است این است که  اطلاعیه وزارت ارشاد جنبه «پیش‌دستانه‌» داشته است، اما ترجیح می‌دهیم تصمیم‌گیری درباره تعطیلی سینماها از مسیر صنفی اتفاق بیفتد. به همین دلیل هم در شورای صنفی اکران در این زمینه تصمیم‌نهایی را خواهند گرفت. 

 

سینما , سینمای ایران , سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری ,

 

امکان خرید بلیط از سینماتیکت علی رغم خبر تعطیلی سینماها

در بخش دیگری از این اخبار نظر شورای صنفی نمایش مبنی بر همین رویکرد در فضای مجازی منتشر شد که تصمیم تعطیلی سینما با ما است اما بعد از آن رئیس این شورا گفت که تعطیلی سینما‌ها در حوزه اختیار شورای صنفی نیست!

 نیز دیروز در تماس دیگری با سازمان سینمایی، بعد از آنکه متوجه شد سایت سینما تیکت هنوز امکان خرید بلیط‌های سینما را فراهم کرده است، پیگیر این ماجرا شد که در نتیجه مدیران این سازمان اعلام کردند که جلسه‌ای در حال تشکیل است تا تکلیف این ماجرا روشن شود. یکی از مدیران معاونت سینمایی نیز به این نکته مهم اشاره کرد که دعوایی میان مدیران و صنف وجود دارد که کدام یک از دوطرف مسئولیت این حوزه را بر عهده دارد؟ بعد از این معاونت نظارت و ارزشیابی که گویا در همان جلسه بود در پاسخ به خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم اعلام قطعی تعطیلی سینماها را تا پایان هفته داد.

در پایان نیز سخنگوی شورای صنفی نمایش نیز در خبر دیگری اعلام کرد که سینماها حتماً بسته است و سینماتیکت نیز از ادامه فعالیت خود تا پایان هفته جلوگیری خواهد کرد. باز شدن سینماهای کشور نیز با اجازه مراجع ذی‌صلاح خواهد بود.

 

سینما , سینمای ایران , سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری ,

 

عدم امکان خرید بلیط از سینماتیکت بعد از تعطیلی سینماها

البته به نظر می‌رسد که منظور وی از مراجع ذی‌صلاح وزارت بهداشت باشد زیرا عملاً دولت و به طور مشخص وزارت فرهنگ و ارشاد نقش چندان مهمّی در باز بودن و بسته کردن سینماهای کشور حتی در شرایط قرمز و بحرانی نیز ندارند.

اما این باز تمام ماجرا نبود و در عصر دیروز خبر دیگری در فضای مجازی منتشر شد که یکی از اعضای انجمن سینماداران در گفت‌وگویی دیگر درباره فراهم کردن فضای سینماهای کشور حتی در چنین روزهایی برای نمایش فیلم و پذیرایی از مخاطبان صحبت کرد و گفت که  درحال حاضر فقط توانسته‌ایم کارکنان سینما را به دستکش و ماسک مجهز کنیم. اما برای سالن‌ها اقدامی صورت نگرفته است. البته نظافت سالن‌های سینما در طول روز از سوی کارکنان آن انجام می‌شود. اما تا الان حرفی گفته نشده و برنامه‌ای داده نشده است تا مطابق آن عمل کنیم.

جالب‌تر آنکه معلوم نیست اگر جلسه بررسی تعطیلی سینماهای کشور در شورای اکران انجام می‌شود پس چرا شورای صنفی نمایش باید خبر نهایی بسته شدن سینماهای کشور را بدهد؟ شورای صنفی اکران خود اعضای مشخص اعم از دبیر و سخنگو دارد اما انجام این کار مهم و حیاتی نهایتاً در شواری صنفی نمایش باید انجام شود. شاید این به خاطر آن باشد که حتی میان شورای نمایش و اکران نیز اختلاف وجود دارد و البته احتمالاً وظیفه بستن سینماها با این شورا است که با مخالفت اعضای آن که بعضاً سینمادار نیز می‌باشند مواجه شده است و انجام این کار را بر گردن شورای صنفی نمایش انداختند.

شواهد فوق‌الذکر نشان می‌دهد که مدیریت سینمای کشور از حوزه تولید تا اکران، یعنی در تمام چرخه‌های سینمایی آن دچار نواقص و خللی است که انتظار می‌رود با تنظیم آئین‌نامه‌ها و استاد بالادستی بتواند از وضعیت نامناسبی که در شأن مردم و سینمای ایران نیست جلوگیری شود. تصمیم‌گیری برای یک کار ساده و البته حیاتی نیازی به این همه جلسات و اخبار مختلف که یکبار تأیید و یکبار تکذیب می‌شوند ندارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied