شمانیوز
شما نیوز

گفت‌وگو با عوامل و بازیگران سریال «نون. خ» ۲ + جزئیات

قبل از شروع پخش سریال «نون. خ» با تهیه کننده، کارگردان و بازیگران فصل دوم این مجموعه به گفتگو نشسته ایم.

گفت‌وگو با عوامل و بازیگران سریال «نون. خ» ۲ + جزئیات

به گزارش  خبرنگار شمانیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، هر یک از هنرمندان به سهم خودشان سعی می‌کنند در این روز‌های کرونایی مردم را سرگرم کنند. یکی از این هنرمندان هم سعید آقاخانی است که سیزدهمین اثر را در کسوت کارگردانی برای این روز‌های سخت آماده کرده و قرار است از بیستم‌فروردین مخاطبان تلویزیون را به مناطق زیبای کردنشین ایران ببرد تا مردم با تماشای قصه‌های آقای نورالدین خانزاده که شهره به آقای نون خ است در این شب‌ها سرگرم شوند. البته اکثر مردم ایران زمین، نوروز ۹۸ با این آقا و دخترانش مرجان، شیرین، روژان و کژال از خطه کردنشین آشنا شدند که هرشب لبخند را به لب هایشان می‌آورد و حالا دوباره قرار ا ست این لبخند مهمان خانه‌ها شود. گرچه قرار بود آقای نون خ ماه رمضان مهمان خانه‌ها شود، اما وقتی شرایط کرونا را دید، زودتر از زمان موعد مهمان می‌شود تا بینندگان شبکه یک سیما را بخنداند و با قصه‌های شنیدنی همراه کند.

 

فصل دوم زندگی آقای نون خ سال گذشته تصویربرداری شد. کارگردانی به عهده سعید آقاخانی است. تهیه کنندگی کار هم مانند فصل اول سریال به عهده مهدی فرجی است که سال‌ها مدیریت شبکه‌های مختلف تلویزیون را به عهده داشته است. در فصل دوم این سریال اتفاقات زیادی قرار است بیفتد. به تعداد بازیگران اضافه شده و همین طور برخی بازیگران هم حضور ندارند؛ البته در این فصل از سریال، تهیه کننده و کارگردان از بازیگران و هنرمندان منطقه کردنشین ایران هم بهره برده و تلاش داشته اند با حضور آن‌ها رنگ و لعاب ویژه‌ای به سریال بدهند. این سریال در نوروز ۹۸ خیلی خوب توانست رسوم و آداب مردم خونگرم کرد را به تصویر بکشد. همین رضایتمندی مردم، شبکه یک را برای تولید فصل دوم آن مشتاق کرد، حتی چند کشور همسایه پیشنهاد خرید حق پخش سریال نون خ را داشتند. قبل از شروع پخش این سریال با تهیه کننده، کارگردان و بازیگران فصل دوم سریال آقای نون خ به گفتگو نشسته ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

لهجه مشکل دار دایی خانواده!

میرطاهر مظلومی بازیگر، کارگردان و صداپیشه، از جمله بازیگرانی است که به فصل دوم سریال نون خ پیوسته است. وی درباره حضورش در این سریال بیان می‌کند: به نظرم سعید آقاخانی یک کارگردان به شدت کاربلد است و من خیلی چیز‌ها در این کار یاد گرفتم. خیلی خوب بازیگر را هدایت می‌کند و کمدی موقعیت را به خوبی می‌شناسد. امیدوارم این مجموعه ادامه پیدا کند. من بیننده فصل یک هم بودم، اما فکر می‌کنم فصل دوم یک سروگردن بالاتر از فصل اول است. ضمن این که قصه‌های خوبی در این فصل طراحی شده و کار پر از تعلیق است. وی ادامه می‌دهد: هدایت درست مهدی فرجی به عنوان تهیه کننده و گروه تولید سریال باعث شد آرامش در پشت‌صحنه برقرار باشد و خلاقیت شکل بگیرد. حضور مصطفی تنابنده به عنوان دستیار بسیار تاثیرگذار بود. آقای وفایی هم که فیلمنامه را خیلی خوب نوشته اند. البته بار‌ها آقای آقاخانی هم سرصحنه کار را بازنویسی می‌کرد تا بهتر شود. چون در بداهه و سرصحنه چیز‌هایی شکل می‌گرفت که نیاز به بازنویسی داشت. در کنار همه مواردی که گفتم، حضور بابک اسکندری به عنوان چهره پرداز هم خیلی در این کار موثر بود.

همچنین همه بچه‌های پشت صحنه برای این کار خیلی زحمت کشیدند. مظلومی درباره سختی‌های این کار هم توضیح می‌دهد: این سریال در شرایط سختی تولید شد. ابتدا در یک روستا کار کردیم که از محل اسکان ما حدود دو ساعت فاصله داشت و هر روز باید این مسافت را تا محل فیلمبرداری طی می‌کردیم. اما همکاری و دوستی با بازیگران و هنرمندان کرد که بسیار مهمان نواز و شریف هم هستند، باعث شد خیلی کار لذتبخش باشد و خیلی چیز‌ها یاد بگیرم. در مجموع معتقدم سعید آقاخانی نبوغ ویژه‌ای دارد. بازیگر سریال نون خ ۲، درباره نقشی که در این کار ایفا می‌کند هم می‌گوید: من نقش دایی خانواده را بازی می‌کنم که سال‌ها از دیار خود دور بوده و لهجه اش از بین رفته و فراموش شده که دلیل دوری اش از خانواده در قصه بیان می‌شود. البته ورودی جالبی هم برای این شخصیت طراحی شده و می‌توانم بگویم اتفاقات بسیاری را با خودش آورده است.

 

قصه‌ای برای تمام مردم ایران

مخاطبان تلویزیون به محض شنیدن نام سعید آقاخانی به یاد سریال‌های طنز تلویزیون می‌افتند که او در کسوت کارگردان و بازیگر حضور داشته است. او پیش از این در تلویزیون کارگردانی سریال‌های عید امسال، زن بابا، راه در رو، خوش نشین‌ها، نقطه سرخط، دزد و پلیس، خروس، روز‌های بد، به‌در، بیمار استاندارد و شب عید را به عهده داشته است.

طبیعی است وقتی یک اثر به فصل دوم می‌رسد، وجوه متمایزی نسبت به فصل اول دارد. سعید آقاخانی در پاسخ به این پرسش که وجه تمایز فصل دوم در چه مواردی هست، می‌گوید: شخصیت‌های قصه در ادامه قصه نقش آفرینی می‌کنند. در واقع همان شخصیت‌ها قصه را تعریف خواهند کرد. ضمن این که این بار درگیر ماجرا‌هایی می‌شوند که برای این که نمک و شیرینی قصه لو نرود، توضیح بیشتری نمی‌شود داد و باید مردم سریال را ببینند. اما باید تاکید کنم که بیشتر فضا و مکان‌ها متنوع شده‌اند. برای فصل دوم سریال قصه‌ای در نظر گرفته‌ایم که تمام مردم ایران دوستش داشته باشند. قصه هم به گونه‌ای روایت شده که خدای ناکرده مشکلی پیش نیاید و به کسی برنخورد. چون کار طنز سخت است.

وی درباره این که همزمانی نگارش فیلمنامه، بازی در سریال و کارگردانی کردن آن شما را با مشکل مواجهه نکرده، توضیح می‌دهد: مسلما زحمت من هنگام کار زیاد شد، اما تلاش کردم که کار را تحت الشعاع خودش قرار ندهد و خیلی خوب پیش برود. مراقب شوخی‌ها و شخصیت‌ها بودم که به بیراهه نرود. در مجموع سعی می‌کنم شخصیت‌های سریال نون خ همچون فصل قبلی برای مخاطبان واقعی باشد. امیدوارم مردم این فصل از سریال را دوست داشته باشند تا سراغ سری‌های بعد برویم. در مجموع شخصیت‌های متنوعی در نون خ ۲ داریم که هر کدام از آن‌ها احساسات، عقاید و ویژگی‌های رفتاری خودشان را دارند که امیدوارم مخاطبان هم با آن‌ها ارتباط خوبی برقرار کنند.

کارگردان درباره مکان­‌های فیلمبرداری سریال که آیا از دل بافت بومی انتخاب شده یا نه، تاکید می‌کند: خیلی از این دکور‌ها از دل بافت بومی انتخاب شده، اما به هر حال نیاز به تغییراتی داشت. از فضای بیرون که بکر و طبیعی است در سریال استفاده کرده ایم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا به مسائل اجتماعی همچون گران شدن بنزین و ... می‌پردازید، توضیح می‌دهد: نه، ما به این موارد نمی‌پردازیم، چون برنامه‌های زنده و غیر زنده، اخبار و ... قبل از سریال نون خ ۲ به این موارد پرداختند و جلوتر درباره اش حرف زدند؛ بنابراین خیلی کلیشه‌ای خواهد بود که ما هم در این باره حرف بزنیم. ما سعی کرده ایم به موضوعاتی بپردازیم که برای مردم جالب باشد.

 

بحران در خانه آقای نون خ

مهدی فرجی از آن دست تهیه کنندگان تلویزیون است که سال‌ها در کسوت مدیریت شبکه‌های مختلف سیما فعالیت داشته و در دوره مدیریت او مجموعه‌های تماشایی شکل گرفته است. او قبل از تهیه فصل اول و دوم سریال نون خ سریال لژیونر را تهیه کرده بود. وی در پاسخ به این سوال که آیا از ابتدا ساخت فصل دوم از سریال نون خ را پیش بینی کرده بودید یا نه، توضیح می‌دهد: بله، از ابتدا ماجرا‌های سریال و شخصیت‌های قصه به گونه‌ای طراحی شد که قابلیت تداوم را داشته باشد. خوشبختانه فصل اول سریال نون خ با اقبال مردم رو به رو شد و شخصیت‌ها را دوست داشتند.

وی درباره تفاوت‌های این فصل از سریال با فصل قبلی می‌گوید: بیشتر صحنه‌های فصل دوم در مناطق کردنشین (کردستان و کرمانشاه) تصویربرداری شده و ما به مسائل مبتلا به مناطق غرب کشور پرداخت کرده ایم که اهالی منطقه با موضوع حس غرابت خواهند کرد. ضمن اینکه قصه به گونه‌ای انتخاب شده و روایت می‌شود که همه اهالی ایران زمین نسبت به داستان حس خوب داشته باشند و قصه برایشان شیرین و جذاب باشد.

تهیه کننده سریال یکی دیگر از امتیازات نون خ ۲ را بهره بردن از بازیگران جدید ذکر می‌کند و ادامه می‌دهد: این را مد نظر داشته باشید که آقای آقاخانی که هم در کنار کارگردانی، بازی هم می‌کند، خودش از خطه کردستان است. همچنین دختران او و ۸۰ درصد از بازیگران سریال کردنشین از کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی هستند. یعنی ما از ظرفیت هنرمندان بومی که خوش درخشیدند در این فصل بیشتر بهره برده ایم. فرجی در ادامه با اشاره به داستان سریال نون خ ۲ تاکید می‌کند: داستان در ادامه فصل اول آغاز می‌شود و شرایط بحرانی برای خانواده آقای نون خ به وجود می‌آید که به دنبال آن مشکلاتی شکل می‌گیرد و خانواده درصدد رفع و حل مشکل هستند و اطرافیان هم در جا‌هایی به او کمک می‌کنند و در بخش‌هایی هم مطالبات دارند. محور اصلی سریال، اتحاد، همدلی و همبستگی میان اعضای خانواده است. وی در پایان می‌گوید: مخاطبان با تماشای این فصل از سریال نون خ، تصاویر زیبایی از مناطق بکر کردنشین را خواهند دید. یعنی سعی کرده ایم به مردم نشان بدهیم این مناطق به لحاظ گردشگری خیلی زیبا هستند. همچنین بخش خیلی کوتاهی از دیالوگ‌های سریال نون خ ۲ به زبان کردی پخش می‌شود، بخش‌هایی که قابل فهم باشد که نیاز به ترجمه زیرنویس ندارد و بخشی که نیاز داشته باشد، حتما این کار را انجام می‌دهیم.

 

بی‌سر و ته حرف نمی‌زنیم!

سیروس میمنت، بازیگر نقش کیوان که در فصل نخست سریال نون خ هم حضور داشت، درباره سرنوشت این شخصیت در فصل دوم و تغییرات و ماجرا‌هایی که داشته می‌گوید: قطعا مخاطبان این سریال با ویژگی‌ها و شخصیت کیوان در فصل یک آشنا شده اند. اما خب در فصل دوم قرار است مانند دیگر شخصیت‌های این مجموعه ماجرا‌هایی را تجربه کند.

وی عنوان می‌کند: من و همه عوامل این سریال معتقدیم که فصل دوم خیلی پخته‌تر و بهتر از فصل اول شده. البته ما نیز مانند گروه‌های دیگر فیلمبرداری در خلال کار درگیر کرونا شدیم و به هر حال این بیماری همه چیز را تحت تاثیر قرار داد. با این حال گروه تلاش کرد تا جای خوبی قصه را به پایان برساند تا شخصیت‌ها و داستان هایشان بلاتکلیف و سرگردان نباشند و از این رو نویسنده و کارگردان برای هر کدام از آن‌ها فرجامی را در نظر گرفتند. منظورم این است که داستان برای مخاطب گنگ و مبهم و بی‌سروته نیست و تکلیف همه چیز روشن خواهد شد.

میمنت با اشاره به فضای کار و سختی‌های آن نیز توضیح می‌دهد: ما شرایط سختی را در کار داشتیم؛ چون در یکی از روستا‌های کرمانشاه کار می‌کردیم که شرایط جوی نیز به‌سختی کار افزوده بود. با این حال گرم کار بودیم و خوشحال از این که همه چیز خوب پیش می‌رود و با راهنمایی‌های آقای آقاخانی کار برای همه ما رضایت بخش بود.

بازیگر سریال «بیمار استاندارد» درباره همکاری اش با سعید آقاخانی هم عنوان می‌کند: من پیش از این هم با ایشان همکاری داشتم و با سلیقه و نوع کارگردانی سعید آقاخانی آشنا هستم؛ ضمن این که سابقه دوستی و رفاقتی که با هم داریم باعث شده تعامل خوبی با هم داشته باشیم. می‌توانم به همراهان این سریال به‌عنوان یکی از بازیگران آن نوید بدهم که فصل دوم چه بسا جذاب‌تر و پخته‌تر از فصل یک خواهد بود.

 

دوری از فضای شهری

ندا قاسمی، بازیگر نقش شیرین، دختر فعال و اجتماعی و هنرمند نورالدین در سریال نون خ از جمله هنرمندان کرمانشاهی است که حضورش در این سریال باعث شد مورد توجه مخاطبان بسیاری قرار بگیرد. وی در خصوص تغییراتی که شیرین در فصل دوم پیدا خواهد کرد، عنوان می‌کند: شیرین همان دختر فعال و اجتماعی است و همان ویژگی‌هایی را دارد که در فصل یک دیدید؛ با این تفاوت که مثل دیگر شخصیت‌های این مجموعه در فصل دوم درگیر داستان‌ها و ماجرا‌هایی می‌شود.

وی در ادامه توضیح می‌دهد: ما سعی کردیم در فصل دوم فضا را به شهرستان و روستا ببریم و به همین دلیل اصلا فضای شهری در داستان نداریم؛ ضمن این که فضا خیلی صمیمی‌تر شده و بازیگر‌ها خیلی بومی‌تر هستند. به نظرم فضای کار با فصل یک کاملا متفاوت است. قاسمی درباره همکاری اش با سعید آقاخانی و تجربیاتی که در این زمینه کسب کرده هم بیان می‌کند: آقای آقاخانی بسیار انسان مهربانی است، اما در کار خیلی جدی و سختکوش و به همین دلیل همکاری با ایشان فوق العاده و لذت بخش بود و خیلی چیز‌ها یاد گرفتم. این بازیگر در پایان نیز درباره پیش بینی اش از بازتاب مخاطب می‌گوید: من فکر می‌کنم داستان‌ها و موقعیت‌ها و ماجرا‌ها خیلی جذاب‌تر و متفاوت‌تر از فصل یک است و مخاطبان سریال از دیدن فصل دوم و فضای کار لذت خواهند برد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied