شمانیوز
شما نیوز

رتبه‌بندی رسانه‌ها فرصتی برای آسیب‌شناسی و افزایش مهارت در تولید محتوا است

معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری پایان چهارمین رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری که صبح امروز سه‌شنبه (ششم آبان) با حضور شماری از اهالی رسانه و اعضای کمیته رتبه‌بندی در محل این معاونت برگزار شد گفت: اجرای طرح رتبه‌بندی رسانه‌ها فرصتی نه برای اعلام برترین‌ها که برای بازخوانی، آسیب‌شناسی و افزایش مهارت در تولید محتوا است.

رتبه‌بندی رسانه‌ها فرصتی برای آسیب‌شناسی و افزایش مهارت در تولید محتوا است

به گزارش شمانیوز به نقل از روابط‌عمومی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، نتایج ارزیابی و رتبه‌بندی اولیه پایگاه‌های خبری در دوره چهارم، براساس فرم‌های خوداظهاری و نظر کارشناسی کمیته هفت نفره متشکل از اساتید ارتباطات و نمایندگان منتخب مدیران مسئول پایگاه های خبری  امروز اعلام می‌شود.

بر همین اساس، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ابتدای نشست خبری چهارمین دوره رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری که به دلیل شرایط شیوع ویروس کرونا به‌صورت آنلاین نیز قابل دریافت بود، ضمن ارائه گزارشی از روند رتبه‌بندی در دوره اخیر، گفت: هنر رسانه این است که به اصل صحت اطلاعات پایبند و همواره و در همه شرایط کنار مردم باشد.

محمد خدادی با بیان اینکه حضورم در مسئولیت معاونت مطبوعاتی به خاطر این است که سال‌ها افتخار حضور در کسوت خبرنگاری داشته‌ام، درباره بحث ماهیت و اثر رسانه، گفت: در فضای جاری کشور ما در موضوع رسانه با موفقیتی ۵۰ درصدی روبه‌رو بوده‌ایم که به لحاظ تامین آن خوب پیش رفته‌ایم. به طوری‌که کسی در ایران نیست که علاقه و امکان راه‌اندازی یک رسانه را داشته باشد و این اجازه به او داده نشده باشد.

خدادی تصریح کرد: خوشحالیم که مشاغل دیگر هم وارد صنف رسانه شده‌اند و هرکه در هر رشته‌ای علاقه‌مند بوده آمده و مجوز دریافت کرده است. پزشکان، اساتید دانشگاه، کشاورزان و همه اصناف و تخصص‌ها رسانه دارند و این فرصت بسیار خوبی است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مشکلاتی که در حوزه رسانه با آن مواجهیم، گفت: در محتوای رسانه اکثرا دچار مخاطره هستیم اما آنچه تاکنون انجام دادیم سبب شده معدل ما در یکسال گذشته قابل قبول باشد.

خدادی در همین زمینه خاطرنشان کرد: رسانه‌ها در هر بحرانی، پیشرو هستند. بودن لحظه‌ای کنار مردم و رسیدن به هر نقطه در کشور در حداقلِ زمان و جمع‌آوری اطلاعات باعث شده در بسیاری از مواقع مسئولان با این اطلاعات و اخبار رسانه‌ها به میدان بیایند. از این‌رو، جریان رسانه خط مقدم حضور در کنار مردم در سخت‌ترین شرایط و هر بحرانی است.

او با بیان اینکه آنچه نیازمند آسیب‌شناسی است، محتوا و کارکرد رسانه است، گفت: اصلی‌ترین وظیفه معاونت مطبوعاتی، هدایت برای ارتقای رسانه و کمک به رشد آن است و لذا ساختارها و قوانین و اعطای یارانه برای ارتقای اثرگذاری آن است. این اثرگذاری هم جایی ندارد مگر اینکه نسبت رسانه با مخاطب مستقیم شود و مهارتش تقویت و توسعه پیدا کند پس باید ما کمک کنیم که رسانه در اسم باقی نماند.

خدادی با اشاره به اینکه امروز دیگر تنها داشتن یک رسانه قدرت نیست و محتوای اطلاعات منتشره تعیین کننده است، گفت: به همین منظور چهارمین دوره رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری را انجام دادیم.

او خاطرنشان کرد: رسانه‌های برخط، داراری تپندگی و نبض هستند چون با حادثه خود را تنظیم می‌کنند و زمان محدود ندارند. با این رتبه‌بندی هم بنا داشتیم محتوای رسانه، مورد توجه قرار بگیرد، مرجعیت آن تقویت و کارکرد رسانه‌های برخط نسبت به هم تمیز داده شود. در این راستا اساس کار بر مبنای ایجاد رقابت بر مبنای رفاقت برای رشد و هم افزایی بوده است.

به گفته خدادی، شاخص‌های بررسی شده در چهارمین دوره رتبه‌بندی محتوایی بودند چون بقای رسانه امروز به محتواست و غفلت ما وقتی است که رسانه تنها در اسم باقی بماند.

او ادامه داد: متاسفانه در ایران داشتن رسانه مهم‌تر از اثرگذاری آن است، امروز ۱۳ هزار مجوز رسانه در کشور صادرشده اما این عدد، الزاما به معنای قدرت نیست همانطور که تعداد خبرِ بیشتر به معنی قدرت رسانه نیست. هر رسانه محتوایی منتشر کند که مخاطب بیشتر از آن بهره بگیرد، قدرتمندتر است. خوشحالم که بازه زمانی رسیدگی به درخواست‌های رسانه‌ای در هیئت نظارت بر مطبوعات به کمتر از چهار یا پنج ماه رسیده و هر متقاضی که درخواست مجوز داده در کمترین زمان مجوز خود را دریافت کرده است.

خدادی با اشاره به ویژگی‌های چهارمین دوره رتبه‌بندی پایگاه‌های خبری گفت: در این دوره، شیوه‌نامه یکبار بازنگری و نظرات و انتقادات لحاظ شد و شاخص‌ها به نحوی تجمیع و کاربردی شد که تنها اثر رسانه را معنا می‌کند. در همین راستا از ۱۷ به ۱۱ شاخص رسیدیم.

او همچنین یکی از مهم‌ترین بحران‌های رسانه‌ای را عدم ذکر منبع در اطلاعات عنوان کرد و گفت: در رسانه‌ها بسیاری از مطالب منتشرشده منبع ندارند. رعایت اصول خبرنویسی یعنی استاندارد اولیه تولید محتوا؛ نمی‌توانی در ارائه اطلاعات ارزش افزوده‌ای به آن نداد. همچنین رویکرد تعاملی با مخاطبان کلیدواژه رسانه‌های ماست. از این‌رو، جای مخاطب در رسانه و فرصت دادن به او برای حضور در رسانه از جمله شاخص‌هایی بود که در این دوره رتبه‌بندی لحاظ شد.

معاون مطبوعاتی با بیان اینکه در دور سوم ۲۰۰ پایگاه خبری برای رتبه‌بندی اعلام آمادگی کرده بودند و این عدد به ۶۷۵ رسانه در دور چهارم رسید، گفت: البته همچنان فرصت تبادل در موضوع این فرایند وجود دارد؛ یادمان نرود که ما یک خانواده به نام خانواده رسانه‌ایم که بقایش به فرصت تبادل و تعامل درون خانواده وابسته است. بنابراین بیشتر از آنکه دیگران ما را آسیب‌شناسی کنند باید خودمان این کار را انجام دهیم. ضمن اینکه رتبه‌بندی به معنای انتخاب رسانه برتر نیست چون قدرت رسانه سیال است و یک رسانه می‌تواند در یک روز یا در یک موضوع برتر از دیگری باشد.

او با تاکید بر اینکه دوران انحصار اطلاعات برای مخاطب به پایان رسیده و به دوران انتخاب اطلاعات رسیده‌ایم، گفت: امروز مردم محکوم به خواندن هیچ محتوایی نیستند بلکه انتخاب می‌کنند و در تولید محتوا مشارکت دارند.

خدادی یادآور شد: هنر رسانه این نیست که اضطراب ایجاد کند یا فقط دنبال شهرت باشد. مقبولیت رسانه است که منجر به معروفیت می‌شود. اصل بقای رسانه به صحت اطلاعاتش است. دقت برای صحت است و بعد سرعت. نکته بعدی و مهم نیز بازنشر خبر است که باید در بازنشر صحت اخبار را بررسی کنید.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: امروز هرجا موفقیت داشتیم جایی بوده که اعتماد مردم را جلب کرده‌ایم. نام یک رسانه به طور مستقیم با محتوای آن گره خورده و محتوا با صحت اطلاعات و این هم با منبع اطلاعات گره خورده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied