شمانیوز
شما نیوز

برنامه های همایش ملی شاهنامه و زبان فارسی اعلام شد

عضو انجمن آثار و مفاخر فرهنگی خراسان رضوی و مدیر خردسرای فردوسی گفت: به مناسبت بزرگداشت روز ملی فردوسی و پاسداشت زبان فارسی، همایش ملی "شاهنامه و زبان فارسی " به صورت مجازی برگزار می شود.

برنامه های همایش ملی شاهنامه و زبان فارسی اعلام شد

به گزارش شمانیوز، محمدجعفر یاحقی با بیان این خبر افزود: همایش ملی شاهنامه و زبان فارسی به مناسبت بزرگداشت روز ملی فردوسی و پاسداشت زبان فارسی به صورت آنلاین به نشانی اینترنتی http://vroom.um.ac.ir/lc  از روز شنبه 25 اردیبهشت  به مدت 6 روز ساعت 20:00 الی 21:30 برگزار می شود.

رئیس و دبیر علمی همایش ادامه داد: سخنرانی پروفسور چندر شیکهر، استاد دانشگاه دهلی هندوستان با عنوان "معرفی نسخه ای مصور از شاهنامه " یکی از برنامه های پیش بینی شده است.

وی افزود: در مراسم آغازین این همایش دکتر جعفر مروارید دبیر انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ، سخنرانی و پیام دکتر صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت می کنند، همچنین مدیر کل آموزش و پرورش خراسان رضوی سخنرانی می کنند.

 یاحقی در ادامه بیان داشت: سخنرانی ابوالقاسم اسماعیل پور، استاد دانشگاه شهید بهشتی، با عنوان "ساختار اساطیری شاهنامه" از دیگر سخنرانی ها این برنامه در روز فردوسی  است.

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص برنامه های روز دوم گفت: سخنرانی محمد جعفری قنواتی از دانشگاه تربیت مدرس تهران با عنوان" جایگاه شاهنامه و فرهنگ مردم ایران" ،سخنرانی حسن ذوالفقاری از دانشگاه تربیت مدرس تهران با "عنوان کارکردهای شاهنامه خوانی در فرهنگ مردم ایران" و نیز سخنرانی محمود حسن آبادی پژوهشگر مستقل از سوئد با عنوان "پیشنهادی در باب تصحیح متون" از جمله برنامه های روز یکشنبه 26 اردیبهشت ماه است.

وی ادامه داد: سخنرانی علاءالدین طباطبایی از فرهنگستان زبان فارسی، با عنوان "سره گرایی در ترازوی سنجش"، سخنرانی بهمن زندی از دانشگاه پیام نور تهران با عنوان" نقش فردوسی در تکوین و توسعه زبان فارسی"، سخنرانی محمود مدبری از دانشگاه شهید باهنر کرمان با عنوان  "واژه های نادر در چاپ های شاهنامه ماکان و مول" از جمله برنامه های روز دوشنبه 27 اردیبهشت ماه است .

استاد دانشگاه فردوسی مشهد در خصوص برنامه های روز سه شنبه تصریح کرد: فرزاد قائمی از دانشگاه فردوسی مشهد سخنرانی خود را با عنوان "نقدی بر گزارش خالقی مطلق از داستان رستم و اسفندیار ورستم و سهراب" ارائه خواهد کرد و همچنین رجبعلی لباف خانیکی خردسرای فردوسی با عنوان "گزارش یک پروژه باستانشناسی در شاهنامۀ فردوسی "و فرزین غفوری از فرهنگستان زبان و ادب فارسی با عنوان" شاهنامه و عملیات انتقامی شاپور دوم "سخنرانی خواهند کرد .

وی سخنرانی مریم جلالی از دانشگاه شهید بهشتی با عنوان "شاهنامه و ادبیات کودک" و ارائه مقاله ندا امین و محمود بشیری با عنوان "تحلیل آموزه های اخلاقی و تعلیمی در بخش اساطیری شاهنامه فردوسی" از دانشگاه علامه طباطبائی و سخنرانی سوقندی را از جمله برنامه های روز چهارشنبه  29 اردیبهشت ماه خواند و افزود: سخنرانی محمود امیدسالار با عنوان "منبع احتمالی یکی از بن مایه های داستان مزدک در شاهنامه و در سیرالملوک خواجه نظام الملک "و سخنرانی حمیدرضا اردستانی برنامه های روز پنجشنبه 30 اردیبهشت ماه است .

مدیر عامل فرهنگسرای فردوسی در پایان اذعان داشت: رونمایی از کتاب سخن های دانندگان، شاهنامه خوانی خانم فرنوش شریف، پخش کلیپ نقالی خانم سیمین مهر و ضرب نوازی مهدی ارغوانی از دیگر برنامه های این همایش می باشد .

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied