شمانیوز
شما نیوز

بابک خرمدین کارگردانی که به دست والدین خود کشته شد کیست؟

بابک خرمدین کارگردان سینما توسط والدین خود به قتل رسید.

بابک خرمدین کارگردانی که به دست والدین خود کشته شد کیست؟

بابک خرم دین کارگردان سینمای ایران به قتل رسید پدر و مادر وی که توسط پلیس بازداشت شدند تحت بازجویی قرار دارند و هنوز از انگیزه این قتل اطلاعاتی در دست نیست. جسد مثله شده بابک خرمدین کارگردان ۴۷ ساله‌ای که به دست والدینش به قتل رسید روز گذشته یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در سطل زباله در شهرک اکباتان پیدا شد.

 

 

بابک خرمدین کیست؟

 

خبر تلخ و کوتاه بود؛ بابک خرمدین (کارگردان) به قتل رسید؛ این فیلم ساز که در ۴۷ سالگی از دنیا رفت با «سوگنامه ای برای یاشار» اولین فیلم بلندش را بر پرده سینمای «هنر و تجربه» دید.

خبرهای اولیه و شوک آمیز از قتل این کارگردان، توسط پدر و مادرش در شهرک اکباتان حکایت دارد و حالا تا تایید دقیق جزییات باید صبر کرد.

بابک خرمدین سال ۱۳۵۳ در تهران متولد شد. وی دارای مدرک کارشناسی ارشد سینما از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران و فارغ التحصیل ۱۳۸۸ است، این کارگردان سال ۱۳۷۹ در دوره فیلم سازی یک ساله انجمن سینمای جوانان دفتر تهران شرکت کرد.

بابک خرم‌دین فیلم «سوگنامه ای برای یاشار» را آن طور که خودش می گفت تا حد زیادی با الهام گرفتن از زندگی خود ساخته است. او در سال ۸۹ به عنوان دانشجو راهی لندن می‌شود و در آن‌جا با مساله مهاجرت و غربت درگیری پیدا می‌کند. یاشار شخصیت اصلی فیلم او هم چنین سرگذشتی دارد. او جوانی است که با ویزای دانشجویی وارد لندن شده است. همزمان با اتمام کالج، دچار مشکل مالی و دلتنگی برای خانواده‌اش و ایران می شود. اکنون او بین ماندن و برگشتن مردد است و به استیصال رسیده است. این نقش را یاشار علی‌شناس بازی کرده است که از دوستان کارگردان بوده و سابقه بازیگری نداشته‌است. بابک خرم‌دین برای گرفتن بازی بهتر از او، فیلم‌نامه را در اختیارش نگذاشته و صحنه به صحنه موقعیت را برای او توضیح می‌داده است.

در مراسمی که دی ماه سال ۹۴ به بهانه اکران فیلم بابک خرمدین در موزه سینما برگزار شد، او از پدرش دعوت کرد که به روی صحنه بیاید و پدرش در سخنانی کوتاه گفته بود: «به نام خداوند آموزگار و به نام شهدای گلگون کفن جنگ هشت ساله و درود به شرافت آن شهدا که مملکت را حفظ کردند. من سرهنگ پیاده ستاد خرم‌دین هستم. ۳۰ سال خدمت کردم، ۶۹ ماه در مناطق عملیاتی بودم، دو مرتبه شیمیایی شدم و ۴ بار ترکش خوردم و خوشحالم که در مقابل ممکلت انجام وظیفه کردم. به جوانان توصیه می‌کنم از این گهواره وطن غافل نباشند چون رشد و سربلندی آنان در همین مملکت اتفاق می‌افتد. از این ۳۰ سال خدمت ۱۷ سال را دور از خانواده انجام وظیفه کردم و تمام زحمات خانواده روی دوش این خانم عزیزم (همسرش) بود که وطن دوم من هستند.»

بابک خرم‌دین کارگردان «سوگنامه‌ای برای یاشار» هم یادآور شده بود:« این اولین فیلم حرفه‌ای من است. اما «سوگنامه‌ای برای یاشار» یک فیلم حرفه‌ای نیست و این فیلم بدون هیچ امکانات و حتی مجوزی با کمک دوستانی که آن زمان داشتم ساختم و یک فیلم کاملا شخصی است. اگر می‌خواستم مجوز بگیرم، داستانی برای خودش می‌شد. با ویزای دانشجویی نمی‌توانستم برای مجوز اقدام کنم و در دوره‌ای هم آن‌جا بودم که با ایرانی‌ها خوب برخورد نمی‌شد . این روش فیلم‌سازی را در آن‌جا گریلا یا چریکی می‌گویند و خود دانشجویان انگلیسی هم به این روش فیلم‌هایی می‌سازند.»

زنده یاد اکبر عالمی هم که در آن مراسم حضور داشت در سخنانی کوتاه گفت: « بیشتر از ده سال پیش بابک خرم‌دین دانشجوی ممتاز دانشگاه تهران بود و بعدها شنیدم رفت انگلیس و از شنیدن خبر برگشتش به ایران خوشحال شدم.»

بهروز معاونیان صدابردار هم در این مراسم گفته بود: «بیشتر صداها در این کار با خود دوربین ضبط شده بود اصلا یک کار سوپر مستند بود. ولی تمام حس کاراکتر (کارگردان) نسبت به پدر و مادرش و این‌که چطور شد رفت و چطور حس نزدیکی به همین پدر و مادر باعث شد، برگردد در فیلم پیدا بود و خوشحالم که امشب این پدر و مادر ( پدر و مادر بابک خرمدین ) را از نزدیک می‌بینم.»

از آثار بابک خرمدین می توان از “بور بیجاده رنگ” ۱۳۸۶( ۲۲ دقیقه)، “سه شنبه: مامان” ۱۳۸۸( ۹ دقیقه)،فیلم نیمه بلند داستانی “روزن (کورسو) ” ۱۳۸۹ (۴۲ دقیقه) ، فیلم بلند داستانی “سوگنامه ای برای یاشار” ۱۳۹۲ ساخته شده در لندن (۷۲ دقیقه)، ساخت سه فیلم کوتاه داستانی به نام‌های “برش” ۱۳۸۳ به مدت (۱۲ دقیقه) نام برد.

این هنرمند جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی برای ” بور بیجاده رنگ” در جشنواره بین‌المللی فیلم آسا (فیلم‌های انسان دوستانه) ۱۳۸۸ دریافت کرده بود و کاندید (فیلمنامه، تصویر برداری، تدوین و صدا)،برنده دیپلم افتخار بهترین کارگردانی برای فیلم “بور بیجاده رنگ” در پنجمین جشنواره بین‌المللی پروین اعتصامی ۱۳۸۸،برنده جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه و بهترین صدا برای فیلم “بور بیجاده رنگ” در ششمین جشنواره دانشجویی فیلم نهال (دانشگاه هنر )۱۳۸۸ و کاندید بهترین (تصویر برداری و تدوین) شده بود.

سرپرست دادسرای جنایی تهران درباره قتل بابک خرمدین کارگردان سینما توضیحاتی ارائه کرد.

قاضی محمد شهریاری با اعلام این خبر اظهار کرد: جسد این شخص روز گذشته در اکباتان پیدا شده و در تحقیقات به عمل آمده پدر و مادر این کارگردان دستگیر شدند و به قتل اعتراف کردند.

وی افزود: طبق اقرار، پدر این کارگردان با او اختلاف داشته و ابتدا او را بیهوش و بعد جسد را با چاقو تکه تکه کرده است.

سرپرست دادسرای جنایی تهران گفت که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

صبح دیروز یک شنبه ۲۶ اردیبهشت ماه سال جاری جسد مثله شده مردانه ای در سطل آشغالی واقع در فاز ۳ شهرک اکباتان کشف شد و بازپرسمحمد جواد شفیعی از شعبه ۵ دادسرای امور جنایی تهران با حضور در صحنه قتل به بررسی های تخصصی دست زد و به همراه تیمی از اداره ۱۰ پلیس آگاهی تهران در کمتر از ۶ ساعت از قتل فجیع بابک خرمدین رازگشایی کرد.

در لحظات اولیه تنها یافته های خبرنگار ما این بود که جسد بابک خرمدین بعد از قتل در خانه شان برای از بین بردن آثار جرم توسط قاتلان که پدر و مادرش هستند مثله شده و به سطل آشغال، در فاز ۳ اکباتان انتقال داده شده است.

صبح امروز خبرنگار ما در تحقیقات اولیه خود متوجه شد جسد بابک خرمدین به صورت تنه بالا و دست ها کشف می شود و با انگشت نگاری هویت جسد مشخص شده است.

در بازجویی های اولیه پدر و مادر مقتول به جنایت هولناک اعتراف و ادعا می‌کنند که پسرشان را با مسموم کردن با قرص خواب آور داخل غذای بابک خرمدین را بی هوش کرده و پدر خانواده پس از چند ضربه چاقو جسد را به حمام زیر دوش آب منتقل و مثله می‌کند.

انگیزه پدر و مادر پیر در قتل بابک خرمدین
قتل بابک خرم دین کارگردان سینمای ایران به دست پدر و مادرش بود که هر دو توسط پلیس بازداشت شده و تحت بازجویی قرار گرفتند

پدر بابک خرمدین در بازجویی های ابتدایی گفت:پسرم مجرد بود او ما را آزار و اذیت می کرد جانمان به لب رسیده بود هر روز از دستش در امان نبودیم ناسزا می گفت و هرکاری دلش می خواست انجام می داد من و مادرش تصمیم گرفتیم از شر او رها شویم تا بیش از این آبرویمان نرفته است ابتدا قرص خوراندیم وقتی بی هوش شد با چاقو او را کشتم و جسدش را داخل حمام بردم بعد برای اینکه بتوانم از خانه خارج کنم جسدش را تکه تکه کردم داخل چمدانی گذاشتم و با همدستی همسرم جنازه را از خانه بیرون بردم و داخل سطل آشغال انداختم.

 

 

​بیوگرافی بابک خرمدین


بابک خرم دین متولد ۱۳۵۳ در تهران و کارگردان سینما است.

کارشناسی ارشد سینما,دانشکده هنرهای زیبا,دانشگاه تهران,فارغ التحصیل ۱۳۸۸

گذراندن دوره فیلم سازی یکساله در انجمن سینمای جوانان دفتر تهران ۱۳۷۹

ساخت سه فیلم کوتاه داستانی به نام های “برش” ۱۳۸۳ به مدت( ۱۲ دقیقه)

 

 

آثار هنری او

 

– “بور بیجاده رنگ” ۱۳۸۶( ۲۲ دقیقه)

– “سه شنبه:مامان” ۱۳۸۸( ۹ دقیقه)

– فیلم نیمه بلند داستانی “روزن (کورسو)” ۱۳۸۹ ( ۴۲ دقیقه ) با حمایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی .

– فیلم بلند داستانی “سوگنامه ای برای یاشار” ۱۳۹۲ ساخته شده در لندن ( ۷۲ دقیقه).

۴٫عضویت در خانه سینما (سمت: کارگردان)

۵٫برنده جایزه بهترین فیلم کوتاه داستانی برای ” بور بیجاده رنگ” در جشنواره بین المللی فیلم آسا (فیلم های انسان دوستانه) ۱۳۸۸ وکاندید در (فیلمنامه ، تصویر برداری ، تدوین و صدا)

– برنده دیپلم افتخار بهترین کارگردانی برای فیلم “بور بیجاده رنگ” در پنجمین جشنواره بین المللی پروین اعتصامی۱۳۸۸

– برنده جایزه بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه و بهترین صدا برای فیلم “بور بیجاده رنگ” درششمین جشنواره دانشجویی فیلم نهال ( دانشگاه هنر)۱۳۸۸ و کاندید بهترین ( تصویر برداری و تدوین)

– پخش فیلم های : برش، سه شنبه: مامان، روزن (کورسو) وسوگنامه ای برای یاشاردر جشنواره های : فیلم کوتاه تهران ، سینما حقیقت ، تصویر سال ، جشنواره ی یاس (رسانه های تصویری) و…

۶٫حضور به مدت یکسال در دایره فیلم و سریال ارتش و ساخت برنامه های مختلف برای ارتش جمهوری اسلامی ایران(۸۸ -۱۳۸۷)

۷٫ساخت چند مستند تحت عنوان ” داغ عشق” در مورد جانبازان در ماه مبارک رمضان برای شبکه چهارسیما (۱۳۹۲)

۸٫مسئول سینمایی فرهنگسرای دانشجو (شفق) سال ۱۳۸۷ (فرصت نمایش)

۹٫برگزاری کلاسهای نقد و تحلیل آثار کریشتف کیشلوفسکی (فیلمساز لهستانی) در گروه فرهنگی هنری ضمیر.(۱۳۸۸)

۱۰٫تدریس کارگردانی در انجمن سینمای جوانان ایران- دفتر تهران(۱۳۸۹)

۱۱٫تدریس در دانشگاه جامع علمی-کاربردی فرهنگ و هنر، رشته ی سینما (واحد ۴) و (واحد ۴۸) از سال ۱۳۹۳

۱۲٫ساخت مستند ” روایت یک انحراف” در مورد وضعیت فرهنگی سینمای ایران (۱۳۸۷)

۱۳٫نگارش چند فیلمنامه داستانی به نامهای ” ورودی سیزده”،” دهانم زیبا و چشمانم سبز”( برگرفته از داستان کوتاهی از سالینجر)، “کنتراست” و فیلمنامه ی بلند سینمایی “رویای مرد مضحک”.

  1. نمایش فیلم بلند داستانی”سوگنامه ای برای یاشار” از۱۲ دی ماه ۱۳۹۴ در سینماهای هنر و تجربه است.

 

 

 

علت قتل بابک خرمدین چه بود؟

 

سرپرست دادسرای جنایی تهران جزئیاتی از پرونده قتل کارگردان سینمای ایران را بیان کرد.

محمد شهریاری سرپرست دادسرای جنایی تهران، با اشاره به قتل بابک خرمدین گفت: جسد وی روز گذشته در اکباتان پیدا شد.

وی ادامه داد : در تحقیقات به عمل آمده پدر و مادر این کارگردان دستگیر شدند و به قتل او اعتراف کردند.

شهریاری با اشاره به اعتراف آنها گفت: مطابق با اقرار، پدر این شخص با او اختلاف داشته و ابتدا او را بیهوش و بعد جسد را با چاقو تکه تکه کرده است.

وی تصریح کرد:البته تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied