شمانیوز
شما نیوز

خاطره بازی هایی که آنتن تلویزیون را درنوردیده اند

شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز): این روزها موج تلویزیون روی تکرار افتاده است، تکرار خاطره ها. آن هم نه یک شبکه و دو شبکه، تقریبا همه شبکه ها روی این دور تکرار افتاده اند.

به گزارش خبرنگار شبکه مردمی اطلاع رسانی(شمانیوز):

فصل تابستان و تعطیلی مدارس و دانشگاه ها زمان و فرصت طلایی و مهمی برای تلویزیون محسوب می شود. از یک طرف جمعیت بسیاری از جوانان اوقات فراغت خود را سپری می کنند و تلویزیون یکی از مهم ترین سرگرمی های آنها محسوب می شود و از یک طرف تلویزیون این فرصت را دارد که مهم ترین و بهترین برنامه های خود را در این زمان به روی آنتن ببرد.

اما تابستان سال جاری بیشتر مخاطبان تنها چند سریال جدید دیدند و بیشتر آنتن تلویزیون به برنامه های تکراری اختصاص داشت. برنامه های تکراری که به دو بخش تقسیم می شوند. یکی برنامه های نوستالژیک محور که مدام برنامه ها و خاطرات گذشته تلویزیون را مرور می کنند و دیگری تکرار مستقیم سریال های گذشته.

**«نقره» آغازگر بازی خاطره بازی

برنامه تلویزیونی «نقره» را می توان آغازگر برنامه های خاطره باز معرفی کرد. این برنامه تلویزیونی با اجرای منصور ضابطیان سال 87 و ظهرهای جمعه از شبکه یک سیما پخش می شد.

این برنامه بیشتر به زندگی در دهه 60 می پرداخت و از سبک زندگی تا برنامه های تلویزیونی آن زمان را در بر می گرفت. نقره در زمان پخش خود مخاطبان بسیاری دست و پا کرد و شاید همین استقبال بود که شبکه تهران را هم وارد بازی خاطره بازی کرد.

**بچه های دیروز» اوج خاطره گردی در شبکه تهران

برنامه نقره عطش نوستالژی بازی را در مخاطبان خود ایجاد کرد و با پایان آن هنوز بسیاری دوست داشتند ادامه چنین برنامه هایی را در تلویزیون ببینند که شبکه تهران این توقع را برآورده کرد.

شبکه تهران در سال 89 برنامه ای با نام «بچه های دیروز» و با رویکردی مشابه نقره برای این دست از علاقه مندان تدارک دید. این برنامه را می توان نقطه اوج چنین برنامه هایی دانست. بچه های دیروز تا جایی در جذب مخاطب موفق بود که جشن بزرگی هم با حضور پیشکسوتان برگزار کرد و از کسانی که خاطره های ما در دهه 60 را رقم زده اند، تقدیر کرد.

**نوستالژی که پایانی برای آن نیست...

گویا خاطره بازی به مذاق مدیران جدید تلویزیون هم خوش آمده است؛ البته شاید هم کفگیر بودجه به ته دیگ خورده و نوستالزی بازی راهی برای فرار از هزینه کردن بیشتر باشد. اما هرچه هست، این روزها تلویزیون پر شده از برنامه هایی که مدام در حال یادآوری سالهای گذشته هستند. از شبکه های اصلی نظیر یک، دو، سه و چهار بگیر تا شبکه هایی نظیر نسیم و ...

**خاطره بازی شبکه یکی ها با «خاطره»

مدتی است شبکه یک سیما ویژه برنامه ای پخش می کند که شامل نوستالژیک ترین کلیپهای دهه شصت و هفتاد شمسی است. این برنامه برای خیلی از شما خاطره انگیز و زنده کننده خاطرات است.

ویژگی این برنامه نوستالژیک پخش تصاویر کمتر دیده شده از دهه های 50 و 60 و همچنین شخصیت های معاصر است.

شبکه یک با این برنامه و همچنین تکرار سریال «تبریز در مه» در جمعه شب ها و پخش سریال «سه در چهار» در ساعات ابتدایی روز فضای خاطره بازی را برای مخاطبان خود هموار کرد. یکی دیگر از برنامه های تکراری شبکه یک برنامه کودک و نوجوان است که از ابتدا تا انتهای آن متعلق به حدود 15 سال پیش است.

**گیتی خامنه و بازی با خاطرات شبکه دو در «تا همیشه»

«تا همیشه» گنجینه‌ای از خاطرات قدیمی را پیش چشم مخاطبان تلویزیون می‌گشاید و قصد دارد کودکان دیروز را در سفری خاطره انگیز با خود همراه کند. در این مسیر هم از «گیتی خامنه» مجری محبوب برنامه های کودکان در دهه 60 بهره برده و البته در این مسیر هم موفق بوده است.

«تا همیشه» سفری به دوران کودکی پدر و مادرهای امروز است، در این برنامه با پخش فیلم های سینمایی و عروسکی دهه‌ های 50 و 60، گزارش مردمی، حضور مجریان قدیمی،‌ وله، پلاتو و زیرنویس‌های مرتبط و نمایش نقاشی‌ به گذشته سفر خواهد کرد.

«تا همیشه» حال و هوای نوستالژیک دارد و با بازپخش تصاویر آرشیوی از برنامه‌های قدیمی تلویزیون،‌ کارتون‌های خاطره انگیز و پرداختن به بازی و ابزارهای قدیمی خاطره روزهای خوش گذشته را برای بزرگسالان زنده می‌کند.

**یادگاری، موج شب و جمعی از سریالهای تکراری دستاورد شبکه سه

شبکه سه با برنامه «یادگاری» پای خاطره را به این شبکه باز کرد.

مسعود فروتن پنجشنبه شب ها با اجرای گرم خود مخاطبان را با خاطرات سالهای گذشته پیوند می داد. البته او بر سبک زندگی در برنامه خود تاکید بسیاری داشت و معتقد بود با یادآوری گذشته به مخاطبان یادآوری می کنیم که از چه زندگی ساده و بی آلایشی عبور کرده ایم و به زندگی های پرهیاهوی الان رسیده ایم.

در این برنامه بخش هایی بیادماندنی از تولیدات سازمان از دهه 60 و 70 شامل مجموعه های تلویزیونی، برنامه های ترکیبی، کلیپ ها، گزارش و... پخش می شد و در پایان هر برنامه، از هر هنرمندی که قسمت های مربوط به آن پخش شده بود، یاد شده و تصاویر ویژه از آن هنرمند روی آنتن می رفت.

در ادامه برنامه یادگاری، شبکه سه «موج شب» را به راه انداخت. این برنامه ترکیبی با اجرای مسعود فروتن در حقیقت دو موج دارد. یک موج آن دعوت از مجریان و گویندگان با سابقه تلویزیونی است که مردم با آنها خاطره دارند. در این قسمت که بخش نوستالژیک ماجراست، اجراهای گذشته آنها پخش می شود و ضمن مقایسه با اجراهای امروز، همچنین مستندی کوتاه از شرایط زندگی فعلی آنها بیان می شود. موج دوم برنامه را میهمانان برنامه داوری می کنند. در این قسمت از بین متقاضیان اجرا، به صورت حضوری تست اجرا گرفته می شود. این برنامه به تهیه کنندگی مهران رسام و اجرای مسعود فروتن در 60 قسمت 45 دقیقه ای روی آنتن شبکه سه قرار می رود.

در کنار این برنامه ها، شبکه سه، شبکه ای است که بیشترین حجم پخش سریالهای تکراری را هم به خود اختصاص داده است.

از اوایل تابستان در شبکه سه، سریال های «دردسرهای عظیم 1»، «زن بابا» و «راه در رو» روی آنتن رفته اند.

**وقتی پای شبکه چهار هم به این ماجرا باز می شود

ادامه ماجرای تکرار را که می گیریم، به شبکه چهار متخلص به شبکه فرهیختگان می رسیم. این شبکه نیز از قافله خاطره بازی و تکرار عقب نمانده و این روزها سریال «نردبام آسمان» را پخش می کند.

این سریال را محمدحسین لطیفی ساخته و در سال 88 برای اولین بار از شبکه یک سیما پخش شد. نردبام آسمان، زندگی غیاث‌الدین جمشید کاشانی، اخترشناس و ریاضی‌دان ایرانی را از زادروز تا وفاتش بازگو می‌کند.

**دودکشی که سر از شبکه پنج درآورد

در این میان شبکه پنج هم از این قافله عقب نمانده و سریال «دودکش» را پخش کرد. این سریال هم ساخته محمدحسین لطیفی است و پیش از این از شبکه یک سیما پخش شده بود.

**تکراری که شبکه افق را هم دامنگیر کرد

شبکه افق نو پا ترین شبکه تلویزیون محسوب می شود. شبکه ای که با برنامه ها و مستندهای خوبی کار را آغاز کرد اما دیری نپایید که آفت تکرار به افق هم رسید و این شبکه نیز مدتی است که به خیل شبکه هایی پیوسته که کمبودهای خود را با بازپخش سریال های ویژه مانند وضعیت سفید و بعد از آن در چشم باد پر می کنند.

**یاد و خاطره برنامه های قدیمی در نسیم

در کنار همه این شبکه ها که یا با نوستالژی گذشته و یا تکرار سریالها آنتن خود را پر می کنند، شبکه نسیم هم چکیده بسیاری از سریال های طنز را در قالب سکانس منتخب پخش می کند. سکانس های منتخبی که بعضا بین 5 تا 34 دقیقه طول می کشد. در کنار این بازپخش نیز شبکه نسیم باکس ثابتی به نام یادها دارد که اختصاص به پخش برنامه های قدیمی تلویزیون دارد.

**تکرارهایی که به قصه تکراری بی پولی می رسند

تلویزیون درحالی با حجم زیادی از برنامه های تکراری دست به گریبان است که بسیاری معتقدند بی پولی علت و دلیل اصلی این ماجراست.

کمبود بودجه از مهمترین مواردی است که در پرس و جو برای این همه تکرار به آن می رسیم. تکرارها و بازپخش هایی که علاوه بر اینکه آنتن تلویزیون را پر میکنند، هزینه ای هم روی دست مدیران رسانه ملی نمی گذارند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied