شمانیوز
شما نیوز

ستاره های سیگاری بر پرده نقره ای

تصاویر سیگار کشیدن بازیگران و چهره ها در فیلم ها و سریالهای مشهور بازتاب نه چندان خوشایندی را در جامعه در پی خواهد داشت و مخاطبان و طرفداران این بازیگران را به سمت مصرف سیگار تشویق میکند.

ستاره های سیگاری بر پرده نقره ای

شايد در دهه هاي 40 و 50 ديدن صحنه هايي كه بازيگر نقش اول فيلم سيگارش را آتش بزند و با ژستي خاص پكهايي عميق بزند چندان براي مخاطب غير عادي نبود چراكه اغلب اهالي فرهنگ و سينما هم سيگاري گوشه لب داشتند اما هم اكنون در دهه 90 و درست در شرايطي كه همه كم و بيش از مضرات اين ماده دخاني آگاهي دارند تصاوير سيگار كشيدن بازيگران و چهره ها در فيلم ها و سريالهاي مشهور بازتاب نه چندان خوشايندي را در جامعه در پي خواهد داشت و مخاطبان و طرفداران اين بازيگران را به سمت مصرف سيگار تشويق ميكند.

سريال شهرزاد اگرچه يكي از موفق ترين سريالهايي است كه طي سالهاي اخير ساخته شده اما اين صحنه هاي سيگار كشيدن چهره هاي اين سريال آنقدر زياد بود كه به شكلي آزار دهنده مصرف اين ماده دخاني را ترويج مي كرد. محمدهادی ایازی معاون اجتماعي وزير بهداشت در دهمین جلسه ستاد کشوری کنترل و مبارزه با دخانیات گفت: مرکز تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه نمایش مصرف مواد دخانی در فیلم‌های سینمایی بررسی انجام داد که نتیجه آن نشان داد در سه دهه گذشته نمایش مصرف سیگار و قلیان افزایش یافته است.بنا به تاكيد وي در هر دهه 100 فیلم برتر سینمایی بررسی شد و در مجموع 300 فیلم مورد ارزیابی قرار گرفت که در آنها زمان استفاده از سیگار، جنسیت، نقش اول مثبت و منفی مصرف‌کننده بررسی شد. در این تحقیق دهه دوم نسبت به اول مصرف سیگار در مردان 2 برابر و در زنان 4 برابر افزایش یافته بود.
زنان و مردان سيگاري بر پرده نقره اي
زنان و مردان سيگاري در فيلمها ديگر به تصويري عادي تبديل شده است. به گفته معاون اجتماعی وزیر بهداشت بررسی فیلم‌هاي سينمايي در دهه سوم نسبت به دهه اول نشان داد که مصرف سیگار در مردان 4 برابر و در زنان 10 برابر شده بنابر این وضعیت دهه چهارم نشان می‌دهد که وضع بدتر خواهد شد.
ایازی گفت: اکنون کمتر فیلمی تولید شده که در آن سیگار استفاده نشده باشد و این موضوع باید در زمان صدور پروانه برای تولید فیلم‌ها کنترل شود که البته قول داده شده رعایت‌های لازم انجام شود.
وی افزود: نامه‌ای برای وزیر فرهنگ و ارشاد و صدا و سیما در این زمینه فرستاده شده چرا که عدم مصرف سیگار اصلاً در فیلم‌های سینمایی رعایت نمی‌شود اما در سریال‌ها اینگونه نیست و نباید جوانان و بینندگان به مصرف ترغیب شوند.
مبارزه با تبليغ دخانيات براي مبازره با دخانيات
به گفته عباس نخعی مدیرکل دفتر ستاد مبارزه با قاچاق کشورنيز اگر قرار است اقدام به کاهش مصرف مواد دخانی شود باید این نوع تبلیغات به سمت صفر برود و به دکه فروش‌ها و خرده‌فروش‌ها توجه ویژه شود اما بدون ساماندهی این بخش کنترل مصرف امکانپذیر نیست. روستاها و شهرهای پرخطر باید شناسایی شوند و این برنامه‌های کنترلی باید از این مناطق آغاز شوند چون میزان مصرف قاچاق مشخص نیست تا بتوانیم آن را کنترل کنیم.
وي با اشاره به اینکه بسیاری از برندهای سیگار قاچاق می‌شوند، گفت: ترانزیت بیش از 28 برند از این تعداد برند از کشور ممنوع خواهد شد. اما نفوذ از طریق ترفندهای شرکت‌ها وجود دارد که گرایش به سمت برخی برندها کاهش تولید را ایجاد کرده است. و باید این‌ها مورد مطالعه قرار گیرند.
سهم صدا و سيما در افزايش مصرف دخانيات
رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت هم ضمن ابراز نگرانی از عرضه مواد دخانی در دکه‌های مطبوعاتی گفت: طی سه دهه میزان مصرف مواد دخانی در فیلم‌ها و سریال‌ها 10 برابر و در زنان تا 20 برابر افزایش یافته است. همچنین استفاده از سیگار توسط نقش اول فیلم‌ها نیز 9.5 برابر شده و نگرانی‌های بیشتری را در پی دارد.
به باور وزیر بهداشت نيز اعتیاد و مصرف قلیان و سیگار مصیبت مهم خانواده‌های ایرانی است. وي در عین حال از حضور کم‌رنگ سازمان صداوسیما و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتقاد کرد.
وزیر بهداشت با بیان اینکه ما در زمینه اقداماتی که انجام می‌دهیم، آمار ارائه می‌کنیم ولی روز به روز فرزندان ما بیشتر معتاد می‌شوند، گفت: در کشور چندین ستاد ایجاد کرده‌ایم، اما امروز در چه شرایطی قرار داریم؟ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صداوسیما باید در قله این برنامه‌ها باشند.
وی با تاکید بر اینکه بحث قلیان مصیبت مضاعف خانواده‌های ایرانی است، ادامه داد: چرا صداوسیما این مصیبت را نشان نمی‌د‌هد. 80 درصد مواد افزودنی به توتون قلیان‌ها که روز به روز جوانان و نوجوانان از آن بیشتر استقبال می‌کنند، سرطان‌زا است. بنزن موجود در این قلیان‌ها نیز طی سه سال باعث ایجاد سرطان می‌شود. آب قلیان هم هیچ تاثیری در سم‌زدایی ندارد و عوارض آن متوجه مصرف‌کننده و اطرافیان او خواهد شد. هر وعده قلیان به اندازه 5 تا 10 پاکت مصرف سیگار ضرر دارد.
با تمام اين حرفها همچنان نقش اولهاي فيلمهاي دهه 90 مانند سينماي دهه 30 و 40 سيگار در دست در دوربين نگاه مي كنند و به سيگارشان پكهاي عميق مي زنند.
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied