شمانیوز
شما نیوز

بناهای تاریخی استان یزد جانی دوباره می‌گیرند

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان یزد از مرمت و بازسازی خانه‌های تاریخی اعرافی در شهرستان میبد، قلعه تاریخی مروست و خانه تاریخی میرزااحمد دهقان در شهرستان خاتم یزد در راستای اجرای طرح حمایت از مالکین بناهای تاریخی خبر داد.

به گزارش شما نیوز:«ساشا ریاحی مقدم» در مورد انی خبر تصریح کرد: خانه اعرافی میبد، یکی از خانه‌های تاریخی استان یزد به حساب می‌آید که قدمت آن به ادوار قاجاریه می‌رسد و در محله قدیمی شهیدیه این شهر قرار دارد .

وی افزود: خانه اعرافی میبد بنایی است با معماری منحصر به فرد خود که به صورت چهار جبهه ساخته شده است و یکی از یادگاران دوران است که با همت اداره میراث فرهنگی شهرستان میبد و بخش خصوصی در حال مرمت و بازسازی است.

این مقام مسئول در خصوص مرمت این بنای تاریخی نیز گفت: خانه اعرافی با همت اداره میراث فرهنگی در سالیان گذشته تا احیای کامل پیش رفته است و در حال حاضر نیز مرمت کامل آن شامل سنگ فرش کردن پشت بام و تعمیر آن در حال اجراست.

ریاحی مقدم در خصوص قلعه تاریخی مروست نیز اظهار کرد: قلعه 1400 ساله مروست روی یک تپه باستانی با ارتفاع حدود شش متر و با وسعتی قریب به هشت هزار مترمربع واقع شده است که صلابت، عظمت و بلندی خود را به رخ هر بیننده ‎‎ ای می‏‏‌کشد و از این حیث در نوع خود منحصر بفرد می‌باشد و هرساله شاهد تعداد زیادی از گردشگران است که برای بازدید از این قلعه تاریخی به این منطقه سفر می‏‏‌کنند .

سرپرست معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان عنوان کرد: این اثر با ارزش در محدوده مرکزی بافت قدیمی شهر مروست جای دارد و با توجه به اهمیت قلعه مروست در این بافت تاریخی، می‏‏‌توان بیان کرد که این بنا به عنوان یک نشانه‏‏ شهری برای مروست خودنمایی می‏‏‌کند .

وی افزود: شکل آن در پلان به صورت یک ذوزنقه با پایه مربع است، کنگره‏‏‌های باروها نیز ریتمی زیبا را در قسمت بالای باروها و در لبه مشترک با خط آسمان ایجاد کرده است و در گوشه ‎ ‌ ی جنوب غربی و ضلع غربی قلعه ساختمان با پلان مستطیلی وجود دارد که ارگ قلعه محسوب می‏‏‌شود .

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: عملیاتی مرمتی در حال اجرا روی این بنای تاریخی شامل زیربندی و استحکام بخشی با خشت خام و ملات گل، دوخت و دوز با چوب شورونه و دیگر مرمت های ضروری است.

سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان همچنین در خصوص خانه میرزا احمد دهقان، گفت: این خانه تاریخی که مربوط به دوره‌های قاجار و صفوی است در بافت تاریخی و محله دهقانی های شهر مروست شهرستان خاتم قرار دارد و با داشتن معماری منحصر به فرد، یکی از بناهای تاریخی و ارزشمند شهرستان خاتم محسوب می‌شود .

ریاحی مقدم افزود: این خانه با ارزش با همت اداره میراث فرهنگی شهرستان و بخش خصوصی در حال مرمت و بازسازی است و عملیات مرمتی آن شامل نماسازی با اندودگاهگل، کف سازی با آجر 20*20، اجرای شرفی، اجرای پله های زیرزمین و سفید کاری است.

این مقام مسئول در ادامه در خصوص این بنای تاریخی ارزشمند که با شماره ثبتی ۲۲۷۵۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، گفت: خانه میرزا احمد دهقان براساس الگوی ساخت حیاط مرکزی ایجاد شده و دارای فضاهایی اعم از هشتی ورودی، تالار، اتاق بادگیر، حیاط، زیرزمین، مطبخ و غیره است.

گفتنی است، در راستای اجرای ماده پنجم قانون درخصوص حفظ آثار ملی، مصوب 1309 و به منظور حمایت از مالکان، دارندگان و بهره برداران آثار تاریخی بناهای تاریخی و شاخص استان یزد مرمت و بازسازی می‌شوند.

منبع:ایسنا

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied