شمانیوز
شما نیوز

رونمایی از ۱۰ جلد کتاب کودک و نوجوان به خط بریل

۱۰ جلد کتاب کودک و نوجوان به خط بریل امروز صبح در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی شد

رونمایی از ۱۰ جلد کتاب کودک و نوجوان به خط بریل

به گزارش شما نیوز ، ۱۰ جلد کتاب کودک و نوجوان به خط بریل امروز صبح در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان رونمایی شد.مراسم رونمایی از ۱۰ عنوان کتاب کودک و نوجوان به خط بریل در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور نویسندگان و تصویرگران کتاب ها و کارشناسان و مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در این مراسم رضا موزونی، مدیرکل اداره نظارت بر انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خصوص کتاب های کانون پرورش فکری با خط بریل گفت: در راستای توسعه عدالت فرهنگی در کشور، در چند سال اخیر به همت مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای کودکان با نیازهای خاص امکاناتی از قبیل احداث کتابخانه های فراگیر در کتابخانه های کشور تدارک دیده شد و دستور ایشان این است که همه کتابخانه ها بخشی به نام کتابخانه فراگیر داشته باشند.

وی افزود: تاکنون ۱۴۷ عنوان کتاب در انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به خط بریل چاپ شده است و امروز ۱۰ جلد کتاب با ۲۳ عنوان رونمایی خواهد شد. این کتابها به کتابخانه‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارسال می شوند تا کودکان با نیازهای خاص بتوانند از آنها استفاده کنند. سعی کردیم این کتاب ها از لحاظ موضوعی و قالب، تناسب داشته باشند. کتابها در موضوعات حماسی، دینی، علمی و ادبی هستند، در قالب هایی که عمده شان رمان و داستان و شعر است. با افزوده شدن این ۱۰ جلد، تعداد کتابهای بریل به ۱۵۷ عنوان برای کودکان عزیز رسید و برنامه انتشارات کانون پرورش فکری این است که میزان این کتاب ها افزایش دهد.

در این مراسم افروز صفایی فرد، مدیرکل دفتر توانمند سازی معلولان سازمان بهزیستی کشور در خصوص قانون حمایت از معلولین بیان کرد: در سال ۸۳ قانونی برای معلولین تصویب شد که نتوانست توقعات افراد دارای معلولیت را برآورده کند. با توجه به ظرفیت های بالقوه و بالفعلی که در کشور وجود دارد، لایحه ای به مجلس برای حمایت از معلولان تقدیم کردیم. در این قانون به مناسب سازی و افزایش میزان دسترسی معلولین اشاره کردیم تا افراد معلول بتوانند از اماکن عمومی جامعه برخوردار شوند.

وی افزود: دسترسی نداشتن به کتاب های گویا از جمله مشکلات افراد نابینا است. آنها نیاز دارند که کتاب هایشان به کتاب گویا تبدیل شود. دسترسی این افراد به منابع بریل هم کم است و ناشران باید فایل کتاب های خود را در اختیار مراکزی بگذارند که کتاب ها را به خط بریل تبدیل کنند، اما به دلیل نگرانی از سوء استفاده در بازار این کار را انجام نمی دهند. این افراد با ابزارهایی چون برجسته نگاری می توانند از فضای مجازی استفاده کنند. همچنین وظیفه سازمان بهزیستی است که این ابزارها را در اختیار معلولان قرار دهد.

سعیده ترابی میلانی، همکار کتابخانه فراگیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در خصوص این کتابخانه های فراگیر گفت: تجربه ثابت کرده که نیاز داریم بسیاری از توانایی های بچه ها با نیازهای خاص را که به صورت بالقوه است، بالفعل کنیم. در کتابخانه های فراگیر با والدین ارتباط داریم و در این کتابخانه ها «کودکان به هنجار» توانستند با کودکان با نیازهای خاص تئاتر مشترک داشته باشند. توانایی این کودکان در قصه گویی، شعر، سفال و کار دستی فوق العاده است.

وی افزود: تاثیری که کتابخانه های فراگیر دارند، در پذیرش اجتماعی کودکان با نیازهای خاص است. این افراد توانستند در کتابخانه دوست پیدا کنند. کارگاه هایی که در کتابخانه های فراگیر تهران برگزار می شود به مدت سه روز در یزد نیز برگزار شد.

وی تصریح کرد: قرار شد در مهدکودک ها «کودکان به هنجار» و با نیازهای خاص را از هم جدا نکنیم. همکاران ما در کتابخانه های فراگیر دوست دارند آموزش بیشتری داشته باشند. کار دیگر در این کتابخانه ها مناسب سازی محتواست. مربیان ما در کتابخانه های فراگیر، محتوا را با خلاقیت خود مناسب سازی می کنند.

ترابی میلانی با اشاره به لزوم به رشته تحریر درآمدن تجربیات مربیان در خصوص موارد موفق خود در کتابخانه های فراگیر اظهار کرد: به مدیریت برنامه ها در کتابخانه های فراگیر نیاز داریم و کتابخانه ها باید نیروهای کمکی داشته باشند. مربیان ما در این کتابخانه ها با والدین بچه ها بسیار صمیمی هستند. یک نکته مهم این است که ایاب و ذهاب کودکان با نیازهای خاص به کتابخانه های فراگیر مشکل است.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم از کتاب های کودک و نوجوان با خط بریل رونمایی شد.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied