شمانیوز
شما نیوز

کتابم را نادیده گرفتند!

ادبیات ما به سمت ادبیات کپشنی سوق پیدا کرده است، به این معنی که که باید کتاب به صورتی باشد که بتوان چهار خط آه و ناله از داخل آن پیدا کرد که مناسب برای کپشن ها باشد و من این ادبیات را قبول ندارم

کتابم را نادیده گرفتند!
به گزارش شما نیوز ،مهدی عزتی نویسنده کتاب «کاتارسیس در هنرهای زیبا» در گفت‌وگو با «صبا» درباره کتاب خود گفت: کاتارسیس عشق ممنوعه‌ای بود که می‌بایست فقط از فاصله‌ای دور تماشایش کرد، اما حضور او پس از سال‌ها آتشی است که همه چیز را می‌سوزاند و البته همه چیز را روشن می‌کند.
عزتی درباره معنی لغوی کاتارسیس افزود: کاتارسیس به معنای تزکیه نفس است؛ کاتارسیس یک واژه یونانی معنای تطهیر، تزکیه و تخلیص است که بعدها به یک واژه علمی برای محققان تبدیل شده است. این واژه از کلمه یونانی کاتارین به معنی «پاک کردن» گرفته شده و در ادامه تطورش از حوزه مذهب، پزشکی و دیگر سنت‌های عالمانه یونانی به مباحث معاصر راه یافته است. در واقع یونانیان باستان هدف از تراژدی را کاتارسیس می دانستند که مخاطب به تماشای یک نمایش محزون بنشیند و دچار تزکیه نفس شود.
وی در مورد اسم کتاب بیان کرد: بعضی افراد بابت انتخاب این اسم بر من خرده گرفتند و عده ای هم با دیدن این اسم کتابهای نقد هنر و ...برایشان تداعی می شد ولی من با توجه به اینکه اعتقاد داشتم اسم مناسبی است و باعث کشف این کلمه بعد ار خواندن این کتاب می شود اصرار داشتم همین اسم باقی بماند.
این نویسنده در مورد موضوع کتاب گفت: این کتاب یک رمان عاشقانه است که در دو برهه ی زمانی حال و گذشته اتفاق می افتد و به صورت اول شخص روایت می شود. «کاتارسیس در هنرهای زیبا » زندگی دو دوست در زمان دانشجویی را روایت می کند که یک خاطره مشترک دارند این دو نفر در دوران دانشجویی خود عاشق تماشای یک خانم بودند و به شوخی اسم این خانم را کاتارسیس گذاشته بودند؛ در زمان حال داستان، خیلی اتفاقی کاتارسیس وارد زندگی این دو دوست می شود و بعد از عبور از این مراحل که هر کدام چه رفتاری در مقابل این خانم داشتند داستان پیش می رود.
عزتی در مورد فضا و مکان داستان اظهار داشت: این داستان در دانشکده هنرهای زیبا اتفاق می افتد و دلیل آن این بود که می‌خواستم قصه در فضای هنری اتفاق بیوفتد و مخاطب عام این فضا را درک کند. وی از بعضی مسئولین هنری گلایه داشت که کتاب وی را نادیده گرفتند و این‌طور توضیح داد: فضاهای هنری بر اساس رابطه است و این اصلا بد نیست و خیلی اتفاقات هنری در فضای رابطه ها به وجود می آید ولی گاهی اوقات این فضا ناسالم می شود و من از این بابت بسیار ناراحت هستم چون کتاب من را نادیده گرفتند و این مسئله باعث شد دیگر علاقه و تلاشی به دیدن شدن نداشته باشم.
عزتی همچنین ادامه داد: ادبیات ما به سمت ادبیات کپشنی سوق پیدا کرده است؛ به این معنی که که باید کتاب به صورتی باشد که بتوان چهار خط آه و ناله از داخل آن پیدا کرد که مناسب برای کپشن ها باشد و این در حالی است که من که قصه گو هستم و نمی‌توانم به این صورت بنویسم و به عبارتی این ادبیات را قبول ندارم.
این نویسنده در پایان در خصوص آخرین فعالیت های خود گفت: کتاب جدیدی دارم به اسم یک روز مادرم در برفکهای تلویزیون یخ زد و تم آن به این صورت است که زیر یک لایه داستان عاشقانه در یک فضای فانتزی و اگویه های شخصی قهرمان داستان را داریم. سمیه سادات حسینی
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied