شمانیوز
شما نیوز

ناشران فقط به گیشه فروش نگاه می کنند

داور بخش داستان کودک و نوجوان جایزه قلم زرین گفت: بررسی کتاب‌های منتشر شده در سال ۹۷ نشان می‌دهد که بیش‌تر آثار کارتونی، ضعیف و اغلب تجاری بودند. این موضوع نشان‌دهنده آن است که ناشران فقط به گیشه و فروش توجه داشته‌اند.

ناشران فقط به گیشه فروش نگاه می کنند

به گزارش شمانیوز به نقل از فارس، نشست خبری هفدهمین  جشنواره قلم زرین صبح امروز با حضور رحیم مخدومی، دبیر هفدهمین جایزه قلم زرین، احمد شاکری، محمود پوروهاب،‌ رضا اسماعیلی و احمد عربلو، داوران بخش‌های مختلف این جایزه در خبرگزاری فارس برگزار شد.

احمد عربلو در این نشست به داستان کودک و نوجوان اشاره کرد و با بیان اینکه طی بررسی کتاب‌های منتشر شده در سال ۹۷، باید به جرأت بگویم ۹۹ درصد آثار کارتونی، ضعیف و اغلب تجاری بودند، گفت:‌ این نشان می‌دهد ناشران فقط به گیشه و فروش توجه داشته‌اند.

وی ادامه داد: کتاب‌هایی که مورد بررسی قرار گرفت نشان می‌دهد که اغلب موضوعات و سوژه‌ها بسیار ضعیف هستند، اما دقت نظر خاصی در تصویرگری زیبای آن صورت گرفته و باید گفت در زمینه تصویرگری خوب پیش رفته‌ایم؛ چنان‌که معتقدم تصویرگری ما برخلاف دهه ۶۰ از بحث محتوا پیش افتاده است. نمی‌دانم این مسئله خوب است یا نه ولی این روزها می‌بینیم که ناشران در گروه سنی کودک و نوجوان به کتاب‌هایی با موضوعات جادوگری روی آورده‌اند، اما آیا نهادی برای نظارت این دسته از آثار وجود دارد؟ 

 

وی افزود: باید بدانیم طی این سال‌ها چند نویسنده تربیت کرده‌ایم و از استعداد شهرستان‌ها چگونه بهره برده‌ایم، چگونه دست‌شان را گرفته‌ایم و نشریات ما چقدر به آثار بچه‌ها بها می‌دهند؟ پس صِرف برگزاری جشنواره مهم نیست. باید ببینم بعد از جشنواره چه کرده‌ایم و می‌کنیم. برترین‌های یک جشنواره پس از معرفی چه می‌شوند؟‌ آیا پس از دو چاپ نابود می‌شوند؟‌ ما چه کمکی به نویسنده کرده‌ایم؟ آیا از کتاب برگزیده یک جشنواره، فیلم و انیمیشن ساخته‌ایم؟

وی افزود: زمانی که در ارشاد بودیم می‌گفتند هر ناشر به میزان تعیین شده می‌تواند در برخی ژانرها کتاب منتشر کند، اما ناشری اسم و رسم‌دار در حال حاضر تنها آثار تخیلی و ژانر جادوگری را منتشر می‌کند؛ چرا باید اینگونه باشد؟ ما به کجا می‌رویم؟ درست است که ۹۹ درصد کتاب‌ها بنجل هستند و پس از پیشرفت‌های سال‌های ابتدایی انقلاب حالا به پایین سرازیر شده‌ایم، اما باید تمام این مسائل کارشناسی و علت این افول استخراج شود. 

عربلو بخش پایانی سخنان خود را به تعطیلات مجلات اختصاص داد و با بیان اینکه تعطیلی مجلات به ادبیات لطمه می‌زند،‌ گفت:‌ معمولاً بچه‌های نویسنده و مستعد کارشان را با مجلات آغاز می‌کردند. بنابراین تعطیلی این مجلات اتفاق بدی است. امروز هم شاهد تعطیلی مجلات شاهد هستیم. حتی یک مدیر فرهنگی گاهی پول یک فعالیت فرهنگی را که بیش از انتشار یک مجله است، هزینه می‌کند اما به انتشار یک مجله اهتمام ندارد؛ در حالی که خیلی از نویسندگان ما کارشان را از مجلات آغاز کردند و این تعطیلی لطمه بزرگ به ادبیات داستانی ماست

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied