شمانیوز
شما نیوز

ساخت مستند «گزارش یک سیل» به کارگردانی حبیب باوی ساجد ادامه دارد

حبیب باوی ساجد فیلم مستند بلند «گزارش یک سیل» را درباره بحران وقوع سیل در خوزستان کارگردانی می‌کند.

ساخت مستند «گزارش یک سیل» به کارگردانی حبیب باوی ساجد ادامه دارد

به گزارش شمانیوز؛ فیلم مستند «گزارش یک سیل» را حبیب باوی ساجد در سال جاری و همزمان با بحران وقوع سیل در خوزستان آغاز کرد اما همواره با گذشت چند ماه از وقوع سیل، باوی ساجد ساخت این مستند را ادامه داده است. این مستندساز و عضو انجمن مستندسازان سینمای ایران در مورد روند طولانی تهیه و تولید مستند «گزارش یک سیل» گفت: شاید در یک لحظه، یک حادثه رخ بدهد که امکان تکرارش وجود ندارد و ما به عنوان مستندساز طبیعی است که در همان زمان اگر امکانات در اختیار داشته باشیم، وقوع حادثه را ثبت می‌کنیم. اما این به معنای پایان همزمان فیلم‌‌برداری با حادثه نیست. یک حادثه با خود عواقبی دارد که چه بسا این عواقب، سال‌ها بعد نیز ادامه داشته باشد. موضوع سیل هم از این دست حوادثی است که نمی‌توان در مدت زمان کوتاه برای آن پایانی متصور شد. لذا مستند من، در باب سیل در خوزستان، شاید تا یک سال دیگر هم ادامه داشته باشد».

کارگردان مستند تحسین شده «الرماد» در خصوص پروسه طولانی مستندسازی افزود: منکر این نیستم که برخی از فیلم‌های مستند تأثیرشان در سریع آماده شدنشان است که احتمالأ موضوع سیل هم چنین مستندهای زودبازده را می‌طلبد. اما اساسأ من در چند سال اخیر آموخته‌ام برخی از فیلم‌های مستندم را باید در پروسه چند ساله به اتمام برسانم. برای نمونه مستندی درباب نویسنده برجسته معاصر جنوب، آقای عدنان غریفی را بعد از گذشت پانزده سال همواره مشغول ساخت آن هستم. مستندم درباب تاریخ فوتبال خوزستان  طی سه سال ساخته شد. مستندم درباب ریزگردها پس از هفت سال به تازگی درحال پایان یافتن است. مستندم درباب یکی دیگر از نویسندگان برجسته جنوب، آقای احمد محمود را در طی پنج سال ساختم. نمونه‌های فراوانی را می‌توانم مثال بزنم که باید با گذر زمان ساخته شوند. در عین حال مستندم درباب شاعر برجسته عرب اهوازی، روانشاد ملا فاضل سکرانی را چهار ماهه ساختم.

باوی ساجد یادآور شد: اساساً معتقدم سینمای مستند روند تولید جداگانه‌ای از سایر تولیدات سینمایی دارد و به همین علت نباید تهیه کننده و کارگردان مستند را در محدوده زمانی خاص وکوتاه مدت قرار داد.

مستند «گزارش یک سیل» با محوریت شهرها و روستاهای جنوب کشور، و در ایام وقوع سیل، فیلم‌برداری شد که به گفته تهیه کننده و کارگردان آن، فیلم‌برداری تا سال دیگر ادامه خواهد داشت.

فیلم سینمایی داستانی «سامی» به کارگردانی حبیب باوی ساجد و تهیه کنندگی محبوبه هنریان پس از دو سال تهیه و تولید، به تازگی آماده نمایش شد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied