کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۲۷۰۸۳
تاریخ خبر:

آشنایی با غذاهای سنتی کیش

رپورتاژ آگهی| جزیره کیش غذاهای بسیار معروف و خوشمزه ای دارد که می تواند به شکلی پایاپای با جاذبه های گردشگری اش از نظر جذابیت رقابت کند. در این مقاله ابتدا به معرفی مختصری از جزیره کیش می پردازیم و بعد از آن جذاب ترین غذاهای سنتی این جزیره را معرفی خواهیم کرد.

معرفی شهر کیش

کیش را می توان یکی از مدرن ترین شهرها در زمینه توریسم معرفی کرد که هر ساله میزبان تعداد زیادی از مسافران داخلی وخارجی است. این جزیره زیبا و دیدنی،‌ یکی از جزیره های واقع در خلیج فارس است که بیش از 135 هزار نفر جمعیت دارد. جالب است بدانید که همین جزیره کوچک سالیانه از 12 میلیون مسافر و گردشگر میزبانی کرده و امکانات تفریحی و رفاهی بسیار مناسبی را در اختیار مهمانان خود قرار می دهد. جزیره زیبای کیش رتبه سوم پربازدید ترین منطقه گردشگری را در خاورمیانه بعد از دبی و شرم الشیخ داشته و یکی از مهم ترین مناطق آزاد تجاری و تفریحی ایران به شمار می آید.
جالب است بدانید که این جزیره مدرن و توریستی،‌ کارنامه تاریخی قابل توجهی دارد که نمی توان از آن چشم پوشی کرد؛ کیش بزرگ ترین مرکز تجاری خلیج فارس در دوران سلجوقیان بوده و در دوران آشوری ها و ایلامی ها نیز در کنار جزیره های قشم و هرمز،‌ یکی از اصلی ترین استراحتگاه ها و ایستگاه های کشتی حوزه خلیج فاارس بوده است. نام کیش در اسناد تاریخی موثق قدیمی با نام حال حاضر آن متفاوت بوده و از نام های قدیمی آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• قیس
• اراکیا
• کامتینا
جاهای دیدنی کیش و امکانات تفریحی آن بسیار گسترده و متنوع بوده می تواند جوابگوی سلیقه همه افرادی باشد که به این جزیره سفر می کنند.

بهترین زمان سفر به کیش

کیش 2

قبل از هر چیز باید خاطر نشان کنیم که این جزیره در اکثر مواقع سال دارای آب و هوای شرجی است؛ اما می توان به کمک تجهیزات مختلف از جمله پنکه های کوچ دستی، ضد آفتاب، لباس های سبک و کلاه های آفتابی اثر آن را تعدیل کرد. بهترین زمان سفر به جزیره کیش از نظر متعادل بودن آب و هوا، فصل بهار و پاییز است. در این دو فصل از میزان گرمای هوا و شرجی بودن آن کاسته شده و زمینه را برای گشت و گذاری فرح بخش در جاهای دیدنی کیش فراهم می کند.

انواع غذای سنتی کیش

کیش 3

حال که به جزیره کیش سفر کردیم، وقت آن رسیده که گشتی هم در دل غذاهای سنتی این جزیره بزنیم و کمی شکم گردی کنیم. در این بخش از مقاله به معرفی چند غذای معروف سنتی جزیره کیش می پردازیم. از جمله این غذاها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قلیه ماهی

جزیره کیش بهشت کسانی است که به غذاهای دریایی علاقه دارند؛ یکی از غذاهای سنتی جزیره کیش قلیه ماهی است. در این غذا فیله ماهی را در روغن و سبزیحات معطر تفت داده و برای خوش طعم تر کردن آن، چاشنی هایی همچون تمبر هندی،‌ پیاز و سیر را به آن اضافه می کنند.

سمک مشوی

اگر شما نیز از طرفداران غذاهای تند و آتشین هستید، این غذا مخصوص شماست. سمک مشوی یکی از غذاهای سنتی کیش است که ریشه عربی دارد. در این غذا ماهی را در روغن فراوان سرخ کرده و بعد ادویه های تند عربی را اضافه می کنند.

مارگوگ (مرقوق)

یکی از خورشت های محلی جزیره کیش، مارگوگ است که می توان گفت هر کدام از بومی های کیش آن را به روش خودشان می پزند و دستورالعمل خودشان را دارند؛ ارکان اصلی این غذا هویج،‌گوشت بره، فلفل تند سبز، سیر، پیاز، سیب زمینی و ادویه های مخصوص است. گوشت و سبزیجات را با هم تفت می دهند و سر آخر آن را در کنار برنج سرو می کنند.

پودنی

یکی از جالب ترین و منحصر به فردترین غذاهای کیش، پودنی بوده و دلیل منحصر به فرد بودن آن در گوشت کوسه ای است که در دستورالعمل آن استفاده می شود. پخت این غذا به دلیل سخت بودن گوشت کوسه کمی سخت و زمان بر است؛ اما قطعا به امتحانش می ارزد. گوشت کوسه در زردچوبه و آبلیمو خوابانیده شده و بعد از پوست کندن، آن را‌ در ادویه و سبزیحات مخصوص تفت می دهند. سر آخر این غذا در کنار برنج سرو خواهد شد.

حمسه الخرت

یکی دیگر از غذاهای سنتی و دریایی کیش است که از گوشت صدف مرواریدساز در تهیه آن استفاده می شود. نام اصلی صدف مرواریدساز«محار» بوده و در ایران کمیاب است؛ بنابراین اگر در رستورانی با قیمت بالای این غذا مواجه شدید تعجب نکنید؛ این غذا یک غذای به اصطلاح لاکچری است. در این غذا گوشت صدف حمار را از دو کفه صدف جدا می کنند و بعد از تفت دادن آن با پیازداغ و ادویه جات مختلف،‌ غذا را به همراه نان سرو می کنند.

به نقل از فلای تودی

"جزیره زیبای کیش یکی از لوکس ترین جزایر جنوبی ایران است که در میان گردشگران ایرانی و خارجی طرفداران بسیاری دارد. جزیره کیش در مقایسه با سایر جزایر مدرن‌تر و توسعه یافته‌تر است. "

خرید بلیط و رزرو اقامتگاه در کیش

کیش یکی از توریستی ترین و مدرن ترین شهرهای ایران است که به پاس زیرساخت های مناسب و جاذبه های گردشگری بی شمار، یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری ایران و خاورمیانه به حساب می آید. بهترین زمان سفر به جزیره کیش، فصل بهار و پاییز بوده و در این دو فصل از میزان گرما و شرجی بودن هوا کاسته می شود. بهتر است حداقل یک ماه قبل از موعد سفر، نسبت به خرید بلیط و رزرو اقامتگاه در کیش اقدام کنید. سایت فلای تودی( flytoday.ir ) یکی از سایت های مرجع و معتبر در زمینه رزرو اقامتگاه و خرید بلیط هواپیما است که با ارائه کامل ترین خدمات و بهترین پشتیبانی، زمینه رضایت مشتریان خود را فراهم کرده است.

سایت: https://www.flytoday.ir
آدرس: تهران، خیابان شهید بهشتی، خیابان صابونچی، کوچه ادایی، پلاک 2، طبقه 2
تلفن: 42405000-021

کدخبر: ۵۲۷۰۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر