شمانیوز
شما نیوز

تلاش ستودنی ایرانسل در پروژه توسعه فیبر نوری

پروژه توسعه فیبرنوری با جدیتی بیش از پیش از ابتدای امسال آغاز شده و قرار است تا پایان دولت سیزدهم ۲۰ میلیون پوشش فیبرنوری در کشور ایجاد شود. اپراتورهای همراه در طول ۱۰ سال اخیر تلاش جدی برای توسعه شبکه اینترنت و خصوصاً اینترنت نسل چهار و پنج داشته‌اند. در این مطلب به بررسی روند این پیشرفت و عمل به تعهدات اپراتوری ایرانسل می‌پردازیم.

تلاش ستودنی ایرانسل در پروژه توسعه فیبر نوری

 

به گزارش شمانیوز، دستور کار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در دولت سیزدهم بر دو موضوع مهم توسعه شبکه فیبرنوری و شبکه نسل پنج تلفن‌همراه قرار گرفته است. در حوزه فیبرنوری هدف همکاری اپراتورها برای رسیدن به عدد ۲۰ میلیون خانوار تحت پوشش است. در حوزه 5G نیز قرار شده تا مزایده فرکانس‌های ۳۶۰۰ تا ۳۸۰۰ مگاهرتز، برگزار شود که این فرکانس‌ها به توسعه فناوری نسل پنجم منجر می‌شود. 

بدون توسعه فیبرنوری، رسیدن به سرعت‌های بالا در 5G امکان پذیر نیست. براساس آخرین آمار، پنج میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار تحت پوشش قرار گرفته‌اند که حدودا ۲۶ درصد پروژه پیشرفت داشته است و طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تا انتهای امسال به ۸ میلیون خواهد رسید.  

افزایش تقاضا موجب تکمیل ظرفیت‌ها و نیاز به تغییر در برنامه‌ها شده است. وزارت ارتباطات تمام تلاش خود را کرد تا در توسعه زیرساخت‌ها به اپراتورها کمک کند ولی واقعیت این است که افزایش نرخ ارز و تأثیر مستقیم و غیرمستقیم آن روی هزینه‌های اپراتورها طی سال‌های اخیر، نیاز به سرمایه‌گذاری جدی‌تر برای بهبود شبکه را ایجاد کرده است. 

بر اساس گزارش‌های مراجع رسمی بین‌المللی، میانگین مصرف ماهانه دیتا روی گوشی‌های هوشمند برای هر نفر، در دنیا ۱۵ گیگابایت است که این عدد در ایران، ۱۸ گیگابایت است که نزدیک به میانگین اروپای غربی، با ۱۹ گیگابایت مصرف ماهانه است. یکی از دلایل این حجم از مصرف، پایین بودن تعرفه دیتا و شکاف بین مصرف ثابت و سیار است. 

هدف‌گذاری پوشش ۱۰۰ درصدی باند پهن در روستاهای بالای ۲۰ خانوار ایرانی، در دنیا، حداقل کم‌نظیر است. اما در کشور ما، با توجه به سیاست‌های توسعه‌ای و عدالت ارتباطی دولت‌های محترم، با وجود اینکه از نظر اقتصادی مقرون به‌صرفه نیست، سرمایه‌گذاری‌ای در توسعه روستایی انجام شده که بسیار ارزشمند است. 

شرکت ایرانسل به عنوان اپراتور دوم ایران که در حال حاضر به طور میانگین ۹۰ درصد جمعیت کشور را تحت پوشش اینترنت پرسرعت قرار داده است، تلاش دارد تا بهترین سرویس و کیفیت را به مشترکان خود ارائه کند. 

این شرکت بزرگ اپراتوری در حوزه ارتباطات، از سال ۱۳۹۵ مطالعه روی 5G را با همکاری مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی داخلی آغاز کرد و در سال ۱۳۹۶، توانست نخستین آزمایش شبکه کامل نسل پنج تلفن‌همراه را در حضور وزیر وقت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات انجام دهد. 

ایرانسل با پیشتازی در ارائه خدمات مبتنی بر جدیدترین فناوری‌های ارتباطی دنیا، موفق شد نخستین سایت تجاری 5G ایران را در روز اول مرداد ماه ۱۳۹۹ در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری‌اطلاعات راه‌اندازی کند. 

شرکت ایرانسل به عنوان اولین و بزرگترین اپراتور دیجیتال ایران، همچنین در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، آمار سایت‌های نسل پنج خود را به «۹» سایت رساند و از ابتدای سال ۱۴۰۱، پروژه «توسعه فراگیر 5G در سراسر ایران» را آغاز کرد. به این ترتیب، سایت‌‌های جدید نسل پنج ایرانسل، یکی پس از دیگری، در جای‌جای ایران قد برافراشتند. 

در ادامه پروژه فوق و با تلاش شبانه‌روزی کارشناسان فنی ایرانسل و همکاری وزارت ارتباطات و فناوری‌اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در روز ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ نیز، ششصدمین سایت 5G ایران که توسط ایرانسل در شهر بابل راه‌اندازی شده بود، به صورت آنلاین توسط رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید. 

ششصدوپنجاهمین سایت 5G ایرانسل نیز ۲۹ مهر ۱۴۰۲ و همزمان با ۱۷ سالگی ایرانسل، در حضور اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی ایرانسل، توسط دکتر بیژن عباسی‌آرند مدیرعامل ایرانسل به بهره‌برداری ‌رسید. 

اولین ارائه دهنده 5G و رکورددار سرعت و تعداد سایت نسل پنج در ایران، در روز ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ همزمان با فرارسیدن دهه فجر انقلاب اسلامی، تعداد سایت‌های نسل پنج تلفن همراه خود را به ۸۴۵ رساند. 

ایرانسل علاوه بر توسعه تعداد سایت‌های نسل پنج تلفن‌همراه در کشور که با افتتاح سایت استان یزد، تعداد آن به ۸۴۶ رسید، به تازگی و در دی ماه ۱۴۰۲، با حضور دکتر امیر محمدزاده لاجوردی جانشین وزیر در امور ارتباطات و معاون وزیر و رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، از نسل ۵.۵ شبکه تلفن‌همراه «5G-Advance» در شبکه ایرانسل رونمایی کرد و با انجام تست سرعت در نسل ۵.۵ تلفن‌همراه و ثبت رکورد ۶.۵ گیگابیت بر ثانیه، باز هم رکورد سرعت اینترنت ایران را شکست. 

ایرانسل که پیش از این با ثبت سرعت ۳.۹۰۹ گیگابیت بر ثانیه، در شبکه واقعی و تجاری نسل پنج، رکورددار سرعت اینترنت در ایران بود، در دی ماه ۱۴۰۲ در نمایشگاه تلکام ۲۰۲۳، علاوه بر رونمایی از نسل پنجم تلفن همراه در حالت مستقل (5G Standalone)، رکورد سرعت اینترنت ایران در شبکه نسل ۵.۵ را با ثبت عدد نزدیک به ۶.۵ گیگابیت بر ثانیه، باز هم ارتقا داد. 

ایرانسل برنامه‌هایی برای توسعه شبکه در کل کشور، مخصوصاً در مکان‌هایی که ترافیک بیشتری دارد را در دستور کار خود قرار داد تا هم در لایه دسترسی و هم در لایه هسته شبکه، توسعه را تسریع کند. 

به گفته مدیرعامل این شرکت، ایرانسل تلاش دارد تا در دو ماه باقی‌مانده از سال، این کار را با سرعت بیشتری پیش ببرد و با راه‌اندازی سایت‌های جدید، تجربه کاربری بهتری را برای هموطنان خود در تعطیلات نوروز رقم بزند. 

گفتنی است؛ با افتتاح سایت 5G در شهر آمل، تعداد سایت‌های نسل پنج ایرانسل در کشور به عدد ۸۴۷ رسید. علاوه بر این، سایت ارتباطی ایرانسل برای پوشش روستاهای مُرسم و اوسا در شهرستان میان‌دورود نیز توسط وزیر ارتباطات، به بهره‌برداری رسید. 

ایرانسل با ۱۷۰هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری، ۱۳ میلیون نفر جمعیت روستایی را تحت پوشش دارد، تعداد کل سایت‌های روستایی ایرانسل را ۵۸۴۵ سایت برای پوشش ۳۰۸۶۰ روستا اعلام کرد که از این تعداد، ۱۸۵۲ سایت برای پوشش ۴۴۴۲ روستا، از محل اعتبارات USO وزارت ارتباطات بوده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied