شمانیوز
شما نیوز

کلاه ایمنی دوچرخه سواری با قابلیت تغییر شکل + عکس

به تازگی با کمک پرینتر سه بعدی کلاه ایمنی مخصوص مسابقات دوچرخه سواری ابداع شده که مجهز به حسگرهای مختلف است و در صورت نیاز تغییر شکل می دهد تا هوای دور سر ورزشکار را خنک کند.

کلاه ایمنی دوچرخه سواری با قابلیت تغییر شکل + عکس

به گزارش  خبرنگارشمانیوز و به نقل از مهر:به تازگی یک کلاه ایمنی برای مسابقات دوچرخه سواری طراحی شده که در عین آنکه به تهویه هوای اطراف سر کاربر خود کمک می کند، ویژگی های آیرودینامیکی آن حفظ شده است. جالب آنکه شکل این کلاه ایمنی در مراحل مختلف مسابقه تغییر می کند.

 

جیمز نواک یکی از محققان دانشگاه دیکین در این باره می گوید: بیشتر کلاه های ایمنی محصولات ثابتی هستند و بنابر شرایط تغییر نمی کنند. کلاه های مذکور طوری طراحی می شوند که برای کاهش نیروی پسا (drag force)، هیچ راهی برای تهویه هوا در آنها به کار نرفته در نتیجه ورزشکاران فقط می توانند به مدت کوتاهی از آنها استفاده کنند. زیرا این کلاه های ایمنی خطر بیش از اندازه داغ شدن را در بردارند.

 

در مسابقات بزرگ مانند توردوفرانس (Tour de France) که هر مرحله از آن ۶ ساعت طول می کشد، استفاده از این کلاه های ایمنی کار بسیار مشکلی است.

در همین راستا نواک با کمک پرینتر سه بعدی یک  کلاه ایمنی طراحی شده که در صورت نیاز دریچه هایی در آن باز می شود. این طرح Dynaero نام دارد و با استفاده از بلوتوث به رایانه ها و حسگرهای نصب شده در دوچرخه یا موبایل متصل می شود. به این ترتیب دریچه های مذکور با توجه به تغییرات دما، سرعت یا شرایط دیگر باز و بسته می شوند.

نواک در این باره توضیح می دهد: این کلاه ایمنی دارای حسگر بلوتوث، موتور میکرو سروو (micro servo) و همچنین اپلیکیشن مخصوصی خواهد بود که با استفاده از حسگرهای سرعت سنج، میزان سرعت را کنترل و دریچه ها را باز می کند. نسخه های بعدی این کلاه ایمنی به طیف مختلفی از حسگرهای دوچرخه سواری و پوشیدنی متصل خواهند بود.

البته پروژه نواک در مراحل اولیه است،اما او یک نمونه اولیه از کلاه ایمنی مذکور را با کمک پرینتر ۳ بعدی ساخته و آن را در تونل باد آزمایش کرده است.

 

JamNewsImage11553703

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied