شمانیوز
شما نیوز

بلوتوث موبایلتان تان را روشن کنید تا کرونا نگیرید!

متخصصان مؤسسه فناوری ماساچوست برای جلوگیری از گسترش شیوع کووید-19 سیستمی طراحی کرده اند که با استفاده از بلوتوث موبایل، کاربران را از احتمال آلوده شدن به ویروس کرونا آگاه می کند.

بلوتوث موبایلتان تان را روشن کنید تا کرونا نگیرید!

 

به گزارش اختصاصی شمانیوز به نقل از سایت ام آی تی نیوز، گسترش ویروس کرونا و همه گیر شدن آن که بشر امروز را با بزرگترین بحران کنونی جهان روبه رو کرده محققان و دانشمندان سراسر دنیا را بر آن داشته تا به دنبال راهکارهای موثر و کاربردی در جهت شناسایی مبتلایان و درمان آنها باشند. در این میان همه پزشکان و محققان جهانی برای یافتن واکسن این ویروس و درمان آن اقدامات گوناگونی انجام داده اند و تا حدودی نیز به نتایجی دست یافته اند. تعداد زیادی از شرکتهای فناوری نیز با طراحی روش های مختلف برای کمک به حل این بحران جهانی بسیج شده اند و در حال انجام کارهای علمی هستند.  یکی از اقداماتی که برای کمک به مبارزه با COVID-19 انجام شده است استفاده از بلوتوث  تلفن همراه است که می تواند به ردیابی ویروس کمک کند.

بر همین اساس محققان و متخصصان مؤسسه فناوری ماساچوست(MIT ) در حال ایجاد سیستمی به نام PACT هستند که می تواند به مقامات بهداشت عمومی کمک کند تا ضمن حفظ حریم خصوصی کاربران ، کووید-19 را شناسایی و ردیابی کنند. سیستم PACT  که مخفف " ردیابی خصوصی خودکار مخاطب" است متکی بر سیگنال های برد کوتاه بلوتوث ساطع شده از تلفن های هوشمند است؛ این سیگنال ها به صورت رندوم رشته ای از اعداد شبیه به« chirps » را  نشان می دهند که تلفن های هوشمند مجاور می توانند آنها دریافت و در حافظه سیو کنند.  

 

85lbV5T7fWlY

 

تصور کنید که تست Covid-19 شما مثبت تشخیص داده شود. مقامات بهداشتی برای جلوگیری از گسترش ویروس و مهار عفونت از شما می خواهند افرادی را که با آنها در تماس نزدیک بوده اید معرفی کنید. احتمالا خانواده، همکاران و دوستان شما نخستین گزینه هایی هستند که به دهن شما خطور می کند اما این احتمال وجود دارد که شما از یک فرد ناشناس در داروخانه یا مترو و..... به کرونا مبتلا شده باشید. بر همین اساس محققان با استفاده از  سیستم PACT در تلفنهای هوشمند، به افرادی که در تماس با فرد مبتلا بوده اند هشدار می دهد.

در واقع  کارکرد سیستم به این شکل است که با استفاده از فناوری بلوتوث افرادی که فاصله نزدیکی با کاربر مبتلا به کووید-19 داشته‌اند با اعداد رندوم یا همان « chirps »ردیابی می کند.

به گفته «کایلی فوی» محقق آزمایشگاه لینکلن MIT، اگر تست کرونای شخصی مثبت باشد ، سیستم  PACT فهرستی از « chirps » تلفن هایی که در طی 14 روز گذشته در پایگاه داده ای آن قرار گرفته، بارگذاری می کند. سپس افراد دیگر می توانند با اسکن این پایگاه داده، مطمئن شوند که آیا « chirps » فرد آلوده با داده های تلفن هایشان مطابقت دارد یا خیر. اگر مطابقت  داشته باشد، توسط نوتیفیکیشن به آن شخص اعلام می شود که در معرض خطر آلوده شدن به ویروس کروناست و پس از آن از طریق این اطلاعات، اقدامات مقامات بهداشت عمومی آغاز می شود.

گفتنی است تمام این روند با رعایت حفظ حریم خصوصی افرادی که Covid-19 مثبت هستند و کسانی که مایل به بررسی وضعیت ارتباط با یک فرد آلوده هستند انجام می شود.

مترجم: مریم حسینی

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied