شمانیوز
شما نیوز

رونمایی اپل از نخستین مک‌بوک مجهز به پردازنده ARM در 2021

اپل نخستین مک بوک مبتنی بر پردازنده ARM را در سال 2021 به بازار جهانی عرضه خواهد کرد.

رونمایی اپل از نخستین مک‌بوک مجهز به پردازنده  ARM در 2021

به گزارش اختصاصی شمانیوز به نقل از آی‌تی نیوز ، با وجود شیوع کووید -19 در سراسر جهان که تغییراتی در زمان رونمایی وعرضه محصولات جدید شرکتهای مختلف به همراه داشته است اما اپل از زمان شیوع ویروس کرونا بودجه بیشتری صرف تحقیق وتوسعه فناوری های جدید خود کرده و به نظر می رسد نخستین مک‌بوک های مبتنی بر پردازنده ARM خود را در سال 2021 روانه بازار کند.

به گفته "مارک گورمن" نویسنده خبرگزاری بلومبرگ ، اپل در حال توسعه سه طرح تراشه برای کامیپوترهای مک است که همگی آن‌ها مبتنی بر تراشه A14 در آیفون 12 طراحی شده اند.

 

;v_kh

 

گفته می شود تراشه A14 اپل بر خلاف اینتل که بر اساس فناوری 14 نانومتری ساخته شده اند از فناوری 5 نانومتری بهره می برد. این تراشه به حدی قدرتمند است که می تواند جایگزین پردازنده های موبایل شش هسته ای اینتل شود. در واقع اولین تراشه این سری از پردازنده ۱۲ هسته‌ای  است که ۸ هسته از این تراشه با نام Firestorm از نوع قدرتمند و ۴ هسته دیگر با نام Icestorm کم مصرف خواهد بود و از فرکانس پردازشی پایین‌تر بهره می‌برند.

البته فاکتورهای زیادی منجر به کارایی نهایی دستگاه می شوند و تنها تعداد هسته ها مهم نیستند اما قطعا استفاده اپل از پردازنده های جدید ARM در مک بوک های جدید منجر به افزایش کارایی بیشتر نسبت به نمونه های اینتل خواهد شد.

بلومبرگ همچنین نوشت دستگاههای جدید دارای تراشه ARM کماکان مبتنی بر macOS خواهند بود و قرار نیست iOS برای این سیستم‌ها مورد استفاده قرار بگیرد. هرچند به گفته  "گورمن" اپل در حال کشف ابزاری است که برنامه های توسعه‌یافته برای مک های قدیمی تر مبتنی بر اینتل،  بتواند به وسیله آن بر روی دستگاه های جدید کار کنند.

اخیراً ، اپل از برنامه های 32 بیتی مک فاصله گرفته و سیستمی به نام کاتالیست راه اندازی کرده که امکان پورت کردن اپلیکیشن‌های iOS را به macOS امکان پذیر می کند. پیش بینی می شود  اپل با به‌روزرسانی پروژه‌ی کاتالیست، امکان پورت کردن اپلیکیشن‌های macOS را نیز به پردازنده‌های ARM  فراهم کند.

یادآور می شود این پروژه با نام Kalamata از سال 2012 و هنگامی آغاز شد که اپل، نمونه‌ اولیه تراشهمک را بر اساس پردازنده A12X در آیپد پرو تولید کرد که ظاهرا تراشه‌ ساخته‌شده برای مک عملکردی خوب از خود نشان داده است و همین موفقیت به اپل انگیزه داد که این پروژه را به صورت جدی‌تری دنبال کند.

گفتنی است در دورانی که اینتل برای نسل جدید تراشه‌های خود نمی‌تواند امکانات چندان جذاب‌تری را ارائه کند، این حرکت به اپل اجازه می‌دهد کنترل بیشتری بر سخت‌افزار کامپیوترهای خود داشته باشد. پردازنده‌های ARM فعلی نسبت به تراشه‌های مرسوم کامپیوترها انرژی کمتری را مصرف می‌کنند که این موضوع در زمینه‌ی عمر باتری نقش مهمی دارد. در ضمن انتظار می‌رود این اقدام اپل منجر به کاهش ۴۰ تا ۶۰ درصدی هزینه‌های مربوط به پردازنده‌ها شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied