شمانیوز
شما نیوز

رایتل هک شد + جزئیات

رایتل به عنوان کوچکترین اپراتور ارتباطی کشور که روند سهم بازارش نیز مدتهاست دچار ریزش است، بجای تمرکز بر توسعه زیرساختهای فنی و ارتباطی، رویکرد فرهنگی را در رأس کار خود قرار داده و درصدد تقویت جامعه سلبریتی هاست. برای مثال، می‌توان به برنامه پانوراما که مدام در حال تبلیغ آن است اشاره کرد. در این میان کمترین انتظار از اپراتور سوم و کوچک کشور، حفظ اطلاعات مشترکانش بوده که ظاهرا در آن نیز موفق عمل نکرده است!

رایتل هک شد + جزئیات

کلیک: بعد از درز دیتابیس ایرانسل که اطلاعات مشترکانش طی سالهای گذشته به فروش می‌رفت، این بار نوبت به رایتل رسیده و دیتا بیس مشتریان اپراتور رایتل در اینترنت به فروش می‌رسد!

 

شاید پر بیراه نباشد نام سال 99 را به نام سال لو رفتن اطلاعات بنامیم!

لو رفتن اطلاعات شخصی مربوط‌به کاربران تلگرامی به دلیل استفاده از نسخه‌های غیررسمی این اپلیکیشن و استفاده‌کنندگان از فروشگاه‌های آنلاین داخلی و حتی اطلاعات ثبت احوالی ایرانیان در روزهای ابتدایی فروردین ماه سال جاری و پس از آن اخباری از نشت اطلاعات در برخی از سازمان‌ها، در ماه‌های گذشته از ابتدای سال، به یکی از مهم‌ترین و پرجنجال‌ترین اخبار تبدیل شده بود. البته ماجرای اپراتور سوم کشور تداعی کننده درز اطلاعتی ایرانسل نیز است.

چندی پیش بود که اپراتور دوم کشور با درز اطلاعات کاربرانش به تیتر یک رسانه ها بدل شده بود. رباتی در تلگرام با دریافت شماره‌های ایرانسل، اقدام به افشای اطلاعات کاربران اپراتور دوم ارتباطی کرد. کاربران تلگرام می‌توانستند با عضویت در این روبات به اطلاعات خصوصی مشترکان این اپراتور دسترسی یابند. اگر کلمه help به مرکز فرمان این روبات ارسال می‌شد، این اطلاعات در صفحه تلگرام نمایان می‌گشت:

“توجه

این ربات متصل شده به دیتابیس ایرانسل است که از 3 سال پیش در اینترنت پخش شد. پس ممکن است به‌دلیل قدیمی بودن برخی شماره‌ها یافت نشود یا اشتباه ارسال شود. پس خواهشاً سؤال نپرسید.»

امروز اما پس گذشت ماه‌ها و سال ها از ماجرای اپراتور دوم کشور خبرهای جدیدی در خصوص لو رفتن اطلاعات مشترکان رایتل منتشر شده است.

امیر ناظمی -رئیس سازمان فناوری اطلاعات- چندی پیش درباره لو رفتن اطلاعات سازمان‌ها گفته بود: هرچند قانون حفاظت از داده‌های عمومی یا همان GDPR در هزارتوی نظام بروکراسی محبوس مانده است، اما این به آن معنا نیست که قانونی برای اجبار سازمان‌ها و دستگاه‌ها به حفاظت از داده‌های شخصی وجود ندارد، بلکه به معنای آن است که همه نیازها را پاسخ نمی‌دهد. تک‌تک این مواد قانونی می‌تواند منجر به محکومیت هر فرد حقیقی و حقوقی شود که در محافظت از داده‌ها سهل‌انگاری کرده است.

اطلاعات مشترکین رایتل هک شد

همچنین مرکز ماهر در بیانیه‌ای در رابطه با روند افشا داده‌های سازمان‌ها و کسب‌وکارها در فضای مجازی، با بیان این نکته که ارتقا هر سیستمی، از جمله امنیت و حفاظت از داده‌های شهروندان نیازمند دریافت بازخوردها و تصحیح آن سیستم است، اعلام کرد: مطابق بند ۵-۱ نظام ملی مقابله با حوادث فضای مجازی کشور: «مسوولیت پیشگیری و مقابله با حوادث فضای مجازی هر دستگاه، بر عهده بالاترین مقام آن دستگاه خواهد بود.» به این ترتیب مسوولیت اصلی در پاسخ به سوالات امنیت بانک‌های داده و اطلاعات، در وهله اول بر عهده بالاترین مسوول دستگاه است.

اما در جدیدترین خبر از لو رفتن اطلاعات کاربران، شنیده‌ها حاکی از نشت ۵.۵ میلیون اطلاعات مشترک اپراتور رایتل است. ظاهرا این اطلاعات که با هک شدن دیتابیس رایتل در اختیار قرار گرفته، شامل اسم، کد ملی، شماره تلفن، آدرس و کد پستی مشترکان می‌شود و در اینترنت برای فروش قرار گرفته است.

رایتل به عنوان کوچکترین اپراتور ارتباطی کشور که روند سهم بازارش نیز مدتهاست دچار ریزش است؛ بجای تمرکز بر توسعه زیرساختهای فنی و ارتباطی، رویکرد فرهنگی رو در رأس امور کار خود قرار داده و درصدد تقویت جامعه سلبریتی هاست. برای مثال میتوان به برنامه پانوراما که مدام در حال تبلیغ آن است می توان اشاره کرد. در این میان کمترین انتظار از اپراتور سوم و کوچک کشور حفظ اطلاعات مشترکانش بوده که ظارهرا در آن نیز موفق عمل نکرده است!

 

منبع:برترینها

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۶ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied

  • ناشناس

    خوب