شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز:

راز از کار افتادن گوشی‌های اندروید کشف شد

این هشدار را جدی بگیرید: هرگز از این تصاویر به عنوان پس‌زمینه استفاده نکنید،کل سیستم گوشی را از کار خواهد افتاد.

راز از کار افتادن گوشی‌های اندروید کشف شد

به گزارش اختصاصی شمانیوز به نقل از ادتایمزاین، اخیرا، برخی از کاربران تلفن هوشمند به محض تنظیم تصویر پس‌زمینه، گوشیشان دچار مشکل شده و دایم «ری‌ست» یا قفل می‌شود این در حالی است که حتی راه‌اندازی گوشی در "حالت ایمن" یعنی گرفتن همزمان دکمه تنظیم صدا و خاموش-روشن مشکل را برطرف نخواهد کرد و کاربر همچنان نمی تواند از صفحه قفل خود عبور کند. ظاهرا این مشکل بیشتر برای کاربران گوشیهای سامسونگ گزارش شده است و تنها راه حل مشکل، بازیابی نسخه پشتیبان یا برگرداندن دستگاه به تنظیمات اولیه کارخانه است.

در همین راستا توسعه دهندگان سیستم عامل اندروید، در بررسی های خود متوجه شدند که دلیل اصلی این مشکل، استفاده از برخی تصاویر رنگی خاص برای پس زمینه است که به محض قرار گرفتن روی پس زمینه، گوشی را از کارمی اندازد و آن را به اصطلاح تبدیل به یک "تکه آجر" می کند. گفتنی است واژه "تکه آجر" برای وسیله الکترونیک یا گوشی هوشمندی استفاده می شود که روشن می‌شود، اما به خاطر اشکال نرم‌افزاری دایم «ری‌ست» یا قفل می‌شود.

 

مشکل تصاویر در چیست؟

پس از بررسی این مشکل، برنامه‌نویسان به این نتیجه رسیدند که جزئیات رنگ در این تصاویر باعث از کار افتادن گوشی می شود. زیرا جزییات رنگ این تصاویر فراتر از محدوده‌ای است که سیستم عامل اندروید می‌تواند مدیریت کند و بنابراین، گوشی به هم می‌ریزد اما با انتخاب تصویری دیگر، مشکل برطرف می‌شود.

به این عکس نگاه کنید. تصویر اصلی از دریاچه "سنت‌مری" در "پارک ملی گلیشر" است که به عنوان تصویر پس زمینه بارگذاری شده است. در ظاهر، عکس مشکلی ندارد اما در حقیقت، مشکل اصلی تنوع رنگ هایی است که در تصویر وجود دارد.

 

56863d8f-9658-47da-be17-90ca6cb9e758

 

 

در واقع گوشیهای اندروید برای تبدیل فضای رنگ تصاویر به فضای رنگ  sRGB برنامه ریزی شده اند و فقط می تواند فضای رنگ  sRGB را نمایش دهد، اما عکس مربوطه از فضای رنگRGB  استفاده کرده که دارای رنگ های بسیار بیشتری نسبت به sRGB است. بنابراین از آنجا که اندروید 10 نمی‌تواند فضای رنگ از یک حالت به حالت دیگر تبدیل کند، برنامه عامل گوشی به‌هم می‌ریزد. در واقع یک پیکسل خاص، مشکلی را در تبدیل عکس به sRGB ایجاد می کند و این تنها پیکسلی است که گوشی های شما را خراب می کند.

بر همین اساس، وقتی این تصویر معیوب را به عنوان یک پس زمینه یا صفحه قفل تنظیم می کنید، اندروید سعی دارد برنامه را خاموش کند. از آنجا که این تصویر به عنوان صفحه نمایش / پس زمینه قفل انتخاب شده، اندروید بار دیگر با مشکل روبرو می شود و یک حلقه از خطاها ایجاد می کند و دستگاه شما به فاز روشن و خاموش می رود.

 

b29cc656-4fcb-4193-9d8b-b9e7f77d1ac5

 

راه حل چیست؟

اگر قبلاً از این تصویر به عنوان صفحه نمایش یا پس زمینه قفل استفاده و گوشیتان را خراب کرده اید، بازیابی نسخه پشتیبان یا برگرداندن دستگاه به تنظیمات اولیه کارخانه می تواند مشکل شما را برطرف کند. البته تنظیم مجدد باعث حذف کلیه اطلاعات شما در دستگاه می شود، اما گوشی شما دوباره قابل استفاده خواهد بود.

اما اگر چنین تصاویر معیوبی را دوست دارید و می خواهید از آن به عنوان پس زمینه استفاده کنید یک راه حل برای شما داریم؛ می توانید از آن اسکرین‌شات بگیرید و سپس از آن استفاده کنید. گرفتن اسکرین شات از تصویر در دستگاه اندروید، به معنی کپی تصویر نیست بلکه تصویر جدید را در یک فضای رنگی مطلوب برای دستگاه های اندروید ایجاد می کند.

 

چه گوشیهای دچار این مشکل می شوند

مشکل تصویر زمینه بر روی همه گوشیها تأثیر نمی گذارد. برخی از کاربران پس از استفاده از این تصویر به عنوان صفحه قفل، دچار مشکلی نشده اند اما بر اساس گزارشها، تمامی دستگاه‌های ساخت گوگل، سامسونگ، وان پلاس، نوکیا و شاومی، این مشکل را دارند و فورا تحت تاثیر قرار می گیرند.

"دیلان راسل"، برنامه نویس اندروید، در این باره در توییتر خود نوشت: این مشکل فقط  در گوشی‌های اندروید ۱۰ رخ می‌دهد و گوشی‌هایی که به سیستم عامل جدید اندروید ۱۱ مجهز هستند، چنین مشکلی ندارند زیرا اندروید ۱۱ قادر به تبدیل فضاهای رنگی است و بنابراین دچار این مشکل نمی‌شود.

به گفته Ice Universe ، سامسونگ ماه گذشته از این اشکال مطلع شد و نسخه به‌روزشده سیستم عاملش را تهیه کرد. گوگل نیز در سال ۲۰۱۸ از وجود چنین مشکلی خبردار شد، اما از آنجا که برنامه‌نویسان اندروید نتوانستند مشکل را در آزمایشگاه بازتولید کنند، پرونده بسته شد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۴ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied