شمانیوز
شما نیوز

هشدار به صاحبان سایتها؛

​جاسازی عکس "بدون مجوز" در اینستاگرام، پیگرد قانونی دارد

اینستاگرام در بیانیه ای اعلام کرد احتمالا صاحبان سایت‌ها برای جاسازی(Embed) عکس‌ در صفحه وب به مجوز کاربران اینستاگرام احتیاج خواهند داشت.

​جاسازی عکس "بدون مجوز" در اینستاگرام، پیگرد قانونی دارد

 

به گزارش اختصاصی شمانیوز به نقل از ترایوسرچ، اینستاگرام یکی از مشهورترین سرویس‌های اشتراک فیلم و تصویر در جهان است که افراد می توانند تصاویر مورد علاقه خود را با کاربران دیگر به اشتراک بگذارند. همچنین افراد می توانند  با استفاده از قابلیتی به نام جاسازی (Embed)از تصاویری که کاربران اینستاگرام به اشتراک گذاشته‌اند عکس یا ویدیوی مورد علاقه‌شان را به صورت یکجا در وب‌سایت خود قرار می دهند.

قابلیت جاسازی که معمولا در وب‌سایت‌های اشتراک گذاری فیلم وجود دارد،‌ به کاربر برای هر ویدیو یا عکس یک کد می‌دهد. کاربر با کپی کردن کد در وب‌سایتش می‌تواند آن عکس یا ویدیو را با ابزار پخش مخصوص ویدیو و اطلاعات اضافه مثل نام و عکس کسی که در اینستاگرام این تصویر یا فیلم را به اشتراک گذاشته است، به صورت یکجا در وب‌سایتش قرار دهد.

اما به تازگی پرونده شکایت از یک مجله اینترنتی به دلیل نقض قانون کپی رایت، باعث شده است که پروسه جاسازی (Embed) عکس در اینستاگرام به طور کامل تغییر کند. سخنگوی فیسبوک در بیانیه‌ای با تاکید بر دفاع از حقوق افراد در این پلتفرم، اعلام کرد از این پس افراد و شرکت‌هایی که می خواهند از قابلیت جاسازی (Embed) استفاده کنند، باید مجوز تهیه کنند و عدم رعایت این مساله منجر به نقض قانون کپی رایت می شود.

ظاهرا این بیانیه به دنبال شکایت یک عکاس از مجله نیوزویک  (Newsweek) منتشر شده است. این مجله اینترنتی در حال حاضر به دلیل نقض قانون کپی رایت، توسط عکاسی که پست اینستاگرامی او را بدون مجوز در سایت خود قرار داده‌اند، تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است.

این ماجرا به سال 2019 بازمی‌گردد؛ در آن زمان مجله نیوزویک از یک فیزیکدان و عکاس به نام "الیوت مک گاکن" اجازه خواست تا عکسی را که از دریاچه "دره مرگ" گرفته بود، منتشر کند. اما "مک گاکن" از صدور مجوز عکس خودداری کرد. با وجود این ، نیوزویک، پست اینستاگرام عکاس را در سایت خود قرار داد و به دلیل این اقدام تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است.

البته نیوزویک مدعی شد اجازه انجام این کار را از اینستاگرام گرفته اند. به اعتقاد این مجله، وقتی شما عکسی را در پست خود می گذارید یعنی با تمام قوانین اینستاگرام موافقت می کنید و حق نشر آن را می دهید.

 

2b1fb964-c252-4bed-9ca2-9007a932c275

 

 

قانون اینستاگرام چیست؟

بر اساس قوانین اینستاگرام، کاربران با آپلود هر عکس، در واقع مجوز حق چاپ را به اینستاگرام ارائه می دهند به این معنی که کاربران دیگر نیز می توانند از پست شما استفاده کنند.

گفته می شود دادگاه در حال بررسی پرونده شکایت از نیوزویک است است و برای صدور حکم نهایی به زمان بیشتری نیاز دارد. این در حالی است که در ماه آوریل گذشته شکایت مشابهی علیه سایت "مشیبل" به دلیل جاسازی یک عکس بدون مجوز در اینستاگرام تنظیم شد اما این شرکت با استدلال به قوانین اینستاگرام که پیش تر توسط نیوزویک نیز بیان شده بود توانست در دادگاه پیروز شود.

در راستای بیانیه فوق، اینستاگرام همچنین اعلام کرده قصد دارد شرایطی فراهم کنند تا کاربر خودش انتخاب کند چه کسانی حق دارند عکس های وی را جاسازی کنند.

گفتنی است اگر اینستاگرام قابلیت جاسازی یا همان Embed را از دسترس خارج کند یا قوانین سفت و سختی برای آن در نظر بگیرد، بدون شک همه افراد محتوای کمتری را می توانند ایجاد کنند. 

به گزارش شمانیوز، بر اساس بیانیه اینستاگرام، به صاحبان سایتها توصیه می شود که پیش از استفاده هرگونه عکسی در اینستاگرام ، با ارسال یک پیام مستقیم به صاحب عکس، از وی درخواست مجوز کنید. اگر به شما اجازه استفاده از عکس داده شد که چه بهتر در غیراینصورت از جاسازی آن خودداری کنید.

 

0bf6ffeb-da33-4d05-ad18-511c89c60322

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۳ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied