شمانیوز
شما نیوز

اختصاصی شمانیوز؛

​مدیران‌عامل اپل، گوگل، آمازون و فیسبوک به دادگاه احضار شدند

مدیران عامل غول‌های فناوری ایالات متحده آمریکا، اپل، گوگ، فیسبوک و آمازون قرار است در اواخر ماه جولای برای ارائه توضیحاتی در مورد فعالیت‌ها و کارنامه‌ی مالی این شرکت‌ها، در دادگاه آنتی تراست حاضر شوند.

​مدیران‌عامل اپل، گوگل، آمازون و فیسبوک به دادگاه احضار شدند

 

به گزارش اختصاصی شمانیوز به نقل از سی‌نت،«دیوید سیسیلین» رییس کمیته آنتی‌تراست کنگره آمریکا اعلام کرد که بر اساس تایید کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در ششم جولای، قرار شد که «تیم کوک» از اپل، «مارک زاکربرگ» از فیسبوک،«ساندر پیچای» گوگل و «جف بزوس» از آمازون در مقابل کمیته ای از نمایندگان مجلس آمریکایی به سوالات آنها پاسخ دهند.

 

72231c62-d25e-4436-849b-bc4af5df5529

 

 

به گفته رییس کمیته‌ آنتی‌تراست( قوانین ضد انحصاری، تجاری و اداری)، جف بزوس مدیرعامل آمازون تنها شخصی است که آمادگی خود را برای حضور در این دادگاه اعلام کرده و مدیرعامل کمپانی‌های دیگر تاکنون به این احضار هیچ پاسخی نداده اند. این در حالی است که  در آمریکا هیچ شخصی بالاتر از قانون نیست و قانون حکم می‌کند تمام این افراد در جلسه‌ دادگاه حاضر شوند.

گفته می شود در جلسه کمیته که پیشتر در ماه ژانویه برگزار شده بود شرکت‌های کوچکتر فناوری از غول‌های فناوری، به دلیل عملکرد ناعادلانه کسب و کار شکایت کردند و چهار شرکت اپل، گوگل، فیسبوک و آمازون را به استفاده ناعادلانه از قدرت خود برای دفاع از سهم بازار و گسترش فعالیت هایشان در بازارها متهم کردند.

بیشتر انتقادات از این شرکت‌ها روی معاملات بزرگ مانند خرید اینستاگرام توسط فیس‌بوک یا خرید فروشگاه‌های زنجیره‌ای «هول فودز» توسط آمازون است در همین حال این شرکت‌ها نیز میلیاردها دلار صرف خرید شرکت‌های کوچک کرده اند و این امر چشم انداز رقابت در بازار نوظهور فناوری را دگرگون کرده است.

بر همین اساس، وزارت دادگستری، کمیسیون تجارت فدرال آمریکا، دادستان‌ها و کمیته قضایی مجلس آمریکا به بررسی پلتفرم‌های بزرگ فناوری پرداختند و پس از انجام تحقیقات درباره قانون آنتی‌تراست (ضد انحصار) در صنعت فناوری، این چهارشرکت بزرگ را برای شهادت به دادگاه فراخواندند تا مدیران ارشد اجرایی این شرکت ها به سوالاتی در این باره پاسخ دهند.

گفتنی است هدف از این اقدامات نظارتی و بازرسی‌های جامع، پیشگیری از اثرهای نامطلوب تشکیل یک تراست بزرگ در بازار فناوری اطلاعات و سایه‌ سرکوب آن برسر کسب‌وکارهای کوچک‌تر و نوظهور است که متعاقبا اقتصاد ایالات متحده‌ آمریکا را نیز متأثر می‌‌کند.

 

 

نگاه اجمالی به تراست و قوانین آنتی تراست

تراست از اتحاد چند شرکت که کالایی مشابه هم تولید می‌کنند و سهم عمده‌ای از بازار را در اختیار دارند به وجود می‌آید. تراست سهام شرکت‌هایی را که در آن عضو هستند، به صورت امانت نگه می‌دارد، امّا مالکیت سهام برای خود شرکت‌ها باقی می‌ماند. این در حالی است که  شرکت‌ها استقلال مالی، فنی و بازرگانی خود را از دست می‌دهند و تمام امکانات و قدرت عمل آن‌ها در تراست متمرکز می‌شود. تراست‌ها همواره در تلاش‌اند با ارزیابی و تحلیل بازار و موضع‌گیری صحیح در محیط رقابتی، با نوآوری و استفاده از ظرفیت‌های هریک از مجموعه‌های زیرپوشش خود، سهم بازار خود را حفظ و ارتقا دهند و حاشیه‌ سود خودشان را تقویت کنند. 

حال چنانچه یک تراست به‌دنبال تثبیت جایگاه خود و مجموعه‌های زیرپوشش ازطریق انقباض رقابت و انحصار به‌جای نوآوری و تولید بهینه باشد، عملا به جبهه‌ مخربی برای اقتصاد و محدود‌کننده‌ تجارت تبدیل خواهد شد. در ادوار مختلف، قوانینی به‌منظور پیشگیری و مقابله با شکل‌گیری و فعالیت چنین تراست‌هایی تدوین و وضع شده که به آن‌ها به‌اصطلاح قوانین آنتی‌تراست می‌گویند. 

بنابراین، زمانی‌که از قوانین آنتی‌تراست صحبت می‌شود، منظور تراستی است که با رویکرد انحصارطلبی، فعالیتش پیامدهای منفی برای اقتصاد و محیط کسب‌وکار دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied