شمانیوز
شما نیوز

در قالب تفاهم نامه محقق شد؛

واگذاری اختیارات استانی وزارت ارشاد به مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مناطق آزاد

تفاهم نامه همکاری بین دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف ایجاد هماهنگی در فعالیت های فرهنگی و هنری و انجام ماموریت های وزارت فرهنگ و ارشاد سلامی در مناطق آزاد کشور به امضا رسید.

واگذاری اختیارات استانی وزارت ارشاد به مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مناطق آزاد

به گزارش شمانیوز؛ هدف از امضای این تفاهم نامه ایجاد وحدت رویه در انجام وظایف مسئولیت های فرهنگی و هنری در مناطق آزاد، هم افزایی ظرفیت های قانونی و اقتصادی طرفین برای ارتقاء فرهنگی، هنری مناطق آزاد و توسعه صنایع خلاق فی مابین «مرتضی بانک» مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی امضاء شد.

جامعه محلی در مناطق آزاد میزبانان حرکت های فرهنگی هستند

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم امضای این تفاهم نامه گفت: بخشی از فضای کاری مناطق آزاد با گردشگری پیوند می خورد و حوزه گردشگری با حوزه های فرهنگی و هنری در ارتباط است که می تواند هم در جذب گردشگر و هم در ماندگاری گردشگر اثرگذار باشد.
او ادامه داد: در فضای دیپلماسی فرهنگی برخی از این مناطق به علت همجواری با کشورهای همسایه می توانند از این ظرفیت برای بازنشر سریعتر و گسترده تر استفاده کنند. در واقع مناطق آزاد یکی از دریچه های ارتباط و تعامل با این کشورها هستند. مناطق آزاد از این زاویه به طور طبیعی با حوزه فرهنگ و هنر که نقش مهمی در دیپلماسی اجتماعی عام و دیپلماسی فرهنگی و هنری به طور خاص دارند تاثیرگذار خواهد بود.
صالحی افزود: ظرفیت اقتصادی مناطق آزاد برای رشد و توسعه صنایع فرهنگی و خلاق بسیار مناسب است. اقتصاد صنایع خلاق دارای جایگاه و تاثیرات مهمی در حوزه های اشتغال و ارزش افزوده است و این امر می تواند به کمک تعاملات اقتصادی این مناطق بیاید. حوزه فرهنگ و هنر هم به کمک حوزه سرمایه گذاری و درآمدافزایی آمده تا به نحوی با این ایده مسائل را پیش ببریم.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با اشاره به اینکه جامعه محلی در مناطق آزاد میزبان حرکت های فرهنگی هستند و اثرگذاری خود را در این حرکت ها نشان می دهند تاکید کرد مردم بومی در مناطق آزاد باید از سرمایه گذاری هایی که در مناطق انجام می شود بهره مند شوند.

**ظرفیت همجواری مناطق آزاد با کشورهای همسایه فرصت مناسبی برای گسترش تعاملات فرهنگی را فراهم کرده است

«مرتضی بانک» مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه توسعه پایدار بدون توسعه همه جانبه امکان پذیر نیست و به موضوعات فرهنگی و اجتماعی مربوط است گفت: اگر فعالیت های عمومی کشور همراه با فعالیت های اقتصادی رشد و ارتقاء نداشته باشد و مکمل یکدیگر نباشند؛ مقوله توسعه بصورت جامع و کامل رخ نخواهد داد. 
او ادامه داد: گرایش مناطق آزاد در حوزه های اقتصادی است اما به دلیل ویژگی های خاصی که کشور دارد بحث اقتصاد فرهنگ و حوزه اجتماعی با هم عجین هستند و تاکید به این محور و توجه به این بخش از فعالیت های اجتماعی برای تکمیل فعالیت های اقتصادی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
مشاور رئیس جمهور افزود: همه فعالیت های اقتصادی در حال حاضر مبتنی بر بازوهای پیش برنده توسعه اقتصادی که همان توانمندسازی جوامع محلی در مناطق آزاد است می تواند شکل بگیرد و با بالفعل کردن ظرفیت های بالقوه همچون رونق تولید صنایع دستی، توسعه هنرهای سنتی و بومی و پرداختن به هنرهای تاریخی در این مناطق مهمترین اهداف و برنامه هایی است که در حال حاضر در این مناطق در دست اقدام است.
بانک اظهار داشت: مناطق آزاد در پیرامون کشور و نقاط مرزی شکل گرفته اند و در این راستا ارتباط بیشتر با جوامع محلی و فعالیت های اقتصادی ضرورت فعالیت های فرهنگی و اجتماعی را بیش از پیش روشن خواهد کرد.
او افزود: ظرفیت همجواری مناطق آزاد با کشورهای همسایه فرصت مناسبی را برای گسترش تعاملات فرهنگی فراهم کرده است چرا که این مناطق علاوه بر توسعه اقتصادی پیرامونی، بحث امنیت پایدار را نیز دنبال می کنند که این امر بدون مشارکت جوامع محلی امکانپذیر نیست.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم چنین بالفعل کردن ظرفیت های بالقوه همچون رونق تولید صنایع دستی، توسعه هنرهای سنتی و بومی و پرداختن به هنرهای تاریخی را از مهمترین اهداف و برنامه های در دست اقدام است در مناطق آزاد کشور دانست و گفت: این تفاهم نامه می تواند نقش گسترده تری را با فعالیت های فرهنگی پیرامون کشور دارای که همسایگان متعددی است ایفا نماید. به همین منظور می بایست از قدرت و توانمدی بالایی برخوردار باشیم و فرهنگ ایران را در یک چارچوب تفاهم و تعامل حفظ و ارتقاء نماییم و از مزایای این ارتباطات فرهنگی استفاده کنیم.
گفتنی است؛ از دیگر اهداف این تفاهم نامه می توان به اجرای رویدادهای فرهنگی، هنری و قرآنی ملی در مناطق آزاد بویژه نگاه آمایشی ظرفیت ها و استعدادهای هریک از مناطق، توسعه، تکمیل، تجهیز و ساماندهی زیر ساخت های فرهنگی و هنری در مناطق آزاد و همچنین تشکیل «کارگروه امور فرهنگ و هنر و ارشاد اسلامی مناطق آزاد» برای پیاده سازی و پیگیری امور مشترک بین دو دستگاه و نظارت بر حسن اجرای تفاهم نامه اشاره کرد.
این تفاهم نامه در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور محمدرضا رستمی معاون فرهنگی، گردشگری و صنایع خلاق دبیرخانه شورایعالی و علی حسنلو مدیر فرهنگی، هنری و اجتماعی دبیرخانه شوایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و معاونین و مدیران فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به امضاء طرفین رسید.

منبع: فرینا 

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied