شمانیوز
شما نیوز

چابهار / قطب IT کشور

چابهار در حال حاضر در صحنه سیاست خارجی و روابط بین الملل ایران، حضوری پررنگ دارد. شاید هیچ شهری در ایران در سه دهه اخیر، اینقدر اهمیت منطقه ای نداشته و برای توسعه آن ، برنامه ریزی و بودجه ریزی نشده باشد.

چابهار / قطب IT کشور

چابهار، دیگر آن منطقه آزاد حصارکشیده و کوچک نیست. این منطقه با تصویب مجلس، توسعه پیدا کرده و قلمروی آن، بزرگتر شده است. چابهار تایمز برای بررسی موقعیت چابهار در موضوعات منطقه ای و بین المللی با حمیدرضا آصفی، معاون پیشین وزارت امور خارجه و سخنگوی اسبق این سازمان، گفتگویی داشته که در ادامه ان را می خوانید:

 

 در حال حاضر منطقه آزاد چابهار به عنوان قطب انرژی ایران به ویژه در خصوص محصولات پتروشیمی، چه بازارهای هدفی را میتواند پوشش دهد؟

مناطق آزاد که در کشور به وجود آمده اند در شمال و مرکز کشور به خصوص مناطقی که در جنوب هستند میتوانند تاثیر زیادی در تجارت،بازرگانی،جذب سرمایه و ایجاد سرمایه گذاری فعال باشند. این مناطق نقشی اساسی در توسعه ایران دارند.چابهار با توجه به قرارگیری در یک موقعیت سوق الجیشی ، اهمیت استراتژیک است.چابهار به شبه قاره هند نزدیک است. هند نیازمند جدی گاز،نفت،بنزین و همه گونه انرژی است.در گذشته پیش از تحریم جمهوری اسلامی این انرژی ها را حفر می کردند به علت تحریمریال کمی از فعالیت ها کمترشد.من فکر میکنم چابهار با توجه به ویژگی های ژئواستراتژیک خود میتواند کل دنیا را هدف کار برای انرژی قرار دهد اما میتواند یک اولویتی برای کشورهای شبه جزیره عمان و شبه قاره هند قرار دهد؛ این کشورها را برای صادرات انرژی انتخاب کند.حتی کشور چین که یک مشتری بلند مدت و دائمی جمهوری اسلامی است.ضمن اینکه در حال حاضر بسته تحریم ها ترک برداشته و صادرات نفت ایران بیشتر شده است. امیدوارم آینده بهتری برای همکاری های اقتصادی به ویژه همکاری های انرژی برای جمهوری اسلامی ایران بوجود بیاید.

 

 چابهار چگونه میتواند از پتانسیل‌های ترانزیتی خود در جابجایی انرژی از شرق و جنوب غرب آسیا تا شمال اروپا استفاده کند؟

چابهار برای اینکه در این کار موفق شود، باید راه های بحران شناسی و زیر ساخت ها را تقویت کند.چابهار با توجه به موقعیتی که دارد می‌تواند با شهرهای مهم کشور ارتباط و راه های خوبی را داشته باشد.چابهار باید سرمایه گذار را جذب کند و سرمایه گذاری جدی بر روی راه های مواصلاتی، جاده ها ،راه آهن و و در کنار آن دریا داشته باشد. البته که در دریا ما خیلی مشکل نداریم این سه راه دیگر یعنی ریلی، جاده ای و هوایی را باید تقویت کنیم. ما برای اینکار اولا باید سرمایه گذاری جدی داشته باشیم و جذب سرمایه گذار کنیم بایستی چابهار را بیش از این در نظر و دید فعالان اقتصادی مطرح کنیم.

ما باید در این زمینه اطلاع رسانی جدی و تبلیغات گسترده ای داشته باشیم. از صاحبان بخش خصوصی و از صاحبان بخش هایی که در این زمینه فعال هستند دعوت کنیم. بودجه لازم را در نظر بگیریم،موقعیت آنجا را مشخص کنیم.حتی به نظر من چابهار کاری را که باید انجام دهد این است که در نشریات مهم دنیا به زبان های انگلیسی،عربی،فرانسه خود را معرفی کند. ما در زمینه تبلیغات نه تنها در چابهار بلکه در همه جای کشور ضعیف هستیم. حتی از کانال های خبری مطرح دنیا باید استفاده کنیم.کانال های خبری مطرح دنیا به زبان های عربی مثل الجزایر یا کانال های انگلیسی زیاد هستند که استفاده کنیم و برای معرفی مخاطب، به معرفی چابهار بپردازیم.

 

منطقه آزاد چابهار در چه زمینه‌هایی در خصوص اقتصاد بدون اتکا به نفت میتواند نقش‌آفرینی کند؟

اینکه چابهار در زمینه های غیر نفتی میتواند در چه زمینه های دیگری فعال باشد باید ببینیم مزیت های نسبی ما چگونه است.در آن منطقه موضوع میگو،ماهی و آبزیان دریایی میتواند یکی از شاخه های فعالیت باشد. با توجه به اینکه چابهار نزدیک دریا است، این صنعت را میتوان فعال کند.موضوع دیگر بخش های صنعتی کوچک ما در زمینه فناوری مواد غذایی است. در این زمینه، پیشرفت خوبی کردیم و میتوانیم در زمینه بسته بندی و تولید مواد غذایی فعالیت کنیم. این رشته را در دستور کار قرار دهیم ؛ نواع مختلف فرآوری مواد غذایی ،کنسرو شده و … با بسته بندی خوب.

خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران در زمینه دارو فعالیت و پیشرفت خیلی خوبی داشته است.یک بخش که میتواند در آنجا فعال باشد موضوع دارو و ایجاد صنایع دارویی است. نکته آخر این که نه تنها در چابهار بلکه در همه نقاط دنیا میتوان به آن پرداخت آی تی است که هندی ها هم نسبت به این قضیه پیشرفت زیادی داشتند.ای تی دیگر مکان نمی خواهد که بخواهد در کیش یا منطقه آزاد انزلی باشد در واقع همه جا میتوان از آن استفاده کرد .ضمن اینکه یادمان نرود که آی تی دنیای آینده جهان است و سرمایه گذاری در این رشته بسیار سودآور و منفعت زا است.البته منطقه چابهار میتواند یک کارگروهی از افرادی که در این خصوص صاحب نظر هستند، تشکیل دهد و تعدادی اتاق فکر را بخواهد که یک الی دو روز دورهم جمع شوند و مطالعه کنند و نتیجه آن را در دستور کار قرار دهند و امکاناتی را که وجود دارد به صورت دقیق تر معرفی کنند.

چابهار تایمز/ محسن آزاد

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied