شمانیوز
شما نیوز

افتتاح چهار طرح زیرساختی و اقتصادی در چابهار

همزمان با عید سعید فطر و با حضور ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری چهار طرح زیرساختی و اقتصادی با اشتغالزایی ۶۷۵ نفر در منطقه آزاد چابهار به بهره‌برداری رسید.

افتتاح چهار طرح زیرساختی و اقتصادی در چابهار

به گزارش شمانیوز و به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل منطقه آزاد چابهار ، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار روز پنجشنبه در آیین افتتاح پنجشنبه‌ها در ارتباط مستقیم با رییس جمهوری اظهار داشت: چابهار با این جغرافیای استراتژیک ، در پی عنایات ویژه مقام معظم رهبری به توسعه سواحل مکران و اهتمام دولت دوازدهم و در سال‌های اخیر به جایگاه بین‌المللی‌اش نزدیک شده است.

عبدالرحیم کُردی بیان داشت: تصویب طرح توسعه منطقه آزاد با یک نقطه منفصل در مرز ریمدان به عنوان دروازه ورود به اقتصاد ۲۱۹ میلیون نفری پاکستان و اتصال به پروژه بزرگ کریدور اقتصادی چین و پاکستان، نویدبخش تحولات عظیم اقتصادی برای این جغرافیای ارزشمند و اقتصاد ملی و منطقه‌ای است.

رییس هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار همنین عنوان کرد: با اتصال راه‌آهن چابهار به زاهدان که بخش عمده و مهم آن به پایان رسیده است ، در کنار توسعه بندر شهید بهشتی وقت آن رسیده است که چابهار را پایتخت دریایی ایران لقب دهید.

وی افزود: در منطقه آزاد چابهار بر پایه ماموریت‌های محوری پتروشیمی، فولاد، لجستیک و حمل‌ونقل، با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مناسب ، برای افزایش ظرفیت جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی برنامه‌ریزی و تلاش اساسی صورت پذیرفته است.

به گفته وی، در این راستا شهرک پتروشیمی نگین مکران در زمینی به مساحت ۱۲۰۰ هکتار بعنوان بخشی از هاب (شبکه) سوم پتروشیمی با سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۰۶۴میلیارد تومان و ظرفیت جذب ۱۴ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری برای تولید ۲۰ میلیون تن محصولات پتروشیمی و صرفاً برای صادرات طراحی شده است. ۳ مجتمع پتروشیمی با ارزش سرمایه گذاری ۳.۶ میلیون یورو در این سایت درحال ساخت هستند و از نیمه ۱۴۰۱ به تدریج به بهره‌برداری خواهند رسید.

کُردی گفت: در چابهار به‌عنوان یکی از چهار شهر لجستیک براساس سند جامع لجستیک کشور تمرکز بر زیرساخت‌های لجستیکی و تهیه طرح جامع محدوده جدید منطقه آزاد با تمرکز بر هاب لجستیک اقدام ارزشمندی است که صورت پذیرفته است و در این راستا امروز شاهد افتتاح مجتمع انبارهای منطقه آزاد چابهار به مساحت ۳۵ هزار مترمربع و ارزش سرمایه‌گذاری ۱۵۶ میلیارد تومان هستیم.

وی اضافه کرد: بدون تردید چابهار بین‌المللی و پایتخت دریایی ایران نیازمند بستر ارتباطی و مخابراتی در قواره بین‌المللی است، پروژه‌ دیگری که امروز با دستور جنابعالی بهره‌برداری از آن آغاز خواهد شد فاز اول توسعه زیرساخت های ICT منطقه با راه اندازی اپراتور مکران‌تل، کارت شهروندی و سامانه بار هوشمند است که با ارزش سرمایه‌گذاری ۴۵ میلیارد تومان در فاز اول زمینه تحقق شهر هوشمند را فراهم خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: آخرین پروژه مرکز تجاری رویال سنتر چابهار با ارزش سرمایه‌گذاری ۱۴۸میلیارد تومان می‌باشد که در رونق کسب‌وکار محلی و فعالیت‌های تجاری و گردشگری منطقه نقش اساسی خواهد داشت . این اقدامات به عنوان بخش کوچکی از اقدامات در دولت جنابعالی به ثمر رسیده است.

به گفته او، در حال حاضر تعداد ۲۲ پروژه عمرانی به ارزش قراردادی ۲۹۲۴ میلیارد تومان در حوزه زیرساخت‌های چابهار در حال اجرا می‌باشد و ارزش تولیدات این منطقه از ۵۲ میلیارد تومان در سال ۹۲ به بیش از ۷۷۲ میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده است و بهره‌برداری بیش از ۱۵۰ طرح سرمایه‌گذاری تولیدی کوچک و بزرگ در حال ساخت ظرف ۲ سال آینده به یک انقلاب تولیدی در این منطقه منجر خواهد شد.

کُردی بیان داشت: ریل‌گذاری اساسی که در هشت سال گذشته با تاکید بر شفافیت، برنامه‌ریزی، ماموریت‌محوری و تغییر استراتژی از تجارت به تولید در مناطق آزاد صورت گرفته ، حاصل سیاست های دولت جنابعالی، حمایت های اعضای شورای عالی مناطق آزاد و دبیران شورای عالی مناطق آزاد، قطعا نقش این مناطق در آینده اقتصاد ایران با تحقق برنامه‌های تعریف‌شده در این دوره قابل‌توجه و غیرقابل‌انکار خواهد بود.

رییس جمهوری امروز با برگزاری ویدیوکنفرانسی شصت و هفتمین مراسم افتتاح طرح‌های مهم ملی کشور با شعار تدبیر و امید برای جهش تولید، طرح‌های ملی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی را با ارزش سرمایه‌گذاری ۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان در دراستان های آذربایجان شرقی ، خوزستان ، سیستان و بلوچستان ، هرمزگان و البرز به بهره برداری رساند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied