شمانیوز
شما نیوز

رییس دانشگاه خاتم در دومین کنفرانس مدیریت دانشی:

مدیریت منابع دانشی به کارگیری هوشمندانه منابع برای کسب وضعیت رقابت است

دومین کنفرانس بین المللی مدیریت دانشی با رویکرد مدیریت منابع با مشارکت انجمن مدیریت ایران و دانشگاه خاتم برگزار شد.

مدیریت منابع دانشی به کارگیری هوشمندانه منابع برای کسب وضعیت رقابت است

به گزارش شمانیوز، مجید قاسمی رییس انجمن مدیریت ایران و مدیرعامل بانک پاسارگاد در این کنفرانس با بیان این نکته که سرمایه اصلی سازمان ها نیروی انسانی سرآمد است، اظهار داشت: مدیریت منابع دانشی یعنی به کارگیری هوشمندانه منابع برای کسب وضعیت رقابت . 

وی افزود: وقتی صحبت از مدیریت دانش محور به میان می آید منظور همان مدیریت دانشی است وهنگامی که مدیریت دانشی است یعنی قبلا یک پایه هایی ازدانش را توانستیم در سازمان خود برپاکنیم و حال مدیریت ما دانش محور شده است.

 

رییس انجمن مدیریت ایران ادامه داد: در بحث مبانی کلیدی مدیریت دانشی باید بگوییم که آن یک فراروش برای مدیریت و به کارگیری برای کسب وضعیت رقابت پایدار و بهره گیری هوشمندانه از دانش پایدار است. 

قاسمی ادامه داد:همیشه ظرفیت های مدیریت دانشی برای آکادمیک آینده توسعه تعریف می شود و حتما باید بتواند آینده را پیش بینی کند و می توان گفت دانستن چرایی دانش است. 

 

page_1066_WhatsApp Image 2019-10-01 at 14.55.26

وی افزود: در یک تعریف دیگر، مدیریت دانشی عبارت است از ارتقای دانش یکپارچه جهت شناسایی مدیریت و مشارکت کلی جهت دانش اطلاعات. البته اقدامات یکپارچه، خود نیاز به دانش دارد، شناسایی، نیازبه دانش دارد و مدیریت مشارکتی دانش اطلاعاتی، نیاز به دانش دارد.

رییس دانشگاه خاتم  با بیان این نکته که تعریف دیگر مدیریت اینترنت است که سازماندهی، اشاره و بهبود ذخایر اطلاعات برای بهینه سازی تصمیم گیری و به حداکثر رساندن بهره وری در سازمان است، گفت: یکی از ویژگی های مدیریت دانش محور، ظرفیت سازی است حال این سوال پیش می آید که در چه زمینه هایی باید ظرفیت سازی انجام شود؟ خود این موضوع نیاز به دانش ظرفیت سازی دارد، یعنی باید بتوانیم در سطح سازمان ظرفیت خیلی قوی را ایجاد کنیم که در مجموع تاکید بر شایسته سالاری باشد.

 

قاسمی با اشاره به بحث سرآمدی سرمایه انسانی، خاطرنشان کرد: این بحث بسیار مهم است. به عنوان مثال در بانک پاسارگاد شاهد هستیم که مهم ترین سرمایه ما سرمایه انسانی است و آنچه در ترازنامه بانک ثبت شده دستمایه است و سرمایه نیست، سرمایه اصلی بانک، سرمایه انسانی است .

 

وی افزود: وقتی راجع به سرمایه انسانی صحبت به میان می آید منظور، سرآمدی سرمایه انسانی است، بهره وری یعنی سرعت توسعه یک سازمان و تامین و تضمین توسعه پایدار در یک سازمان در حوزه توسعه دانایی وفناوری های نوین. 

مدیرعامل بانک پاسارگاد با تاکید بر این نکته که ابعاد مدیریت دانشی در حوزه راهبردی شامل پیش بینی تحولات گسترده، انعطاف پذیر بودن سازمان و آینده نگر بودن آن است، تصریح کرد: علاوه بر آن ساختار باید پویا و متحول باشد.

 

page_1072_WhatsApp Image 2019-10-01 at 14.53.00

قاسمی تصریح کرد: در شرایط کنونی در دانشگاه خاتم، رشته های فناوری همگرا تدریس می شود که در دنیا تنها چهار دانشگاه این رشته را ایجاد کرده اند، حتی در دانشگاه های داخل کشور ما این فناوری را نداریم. این موارد را با همکاری و مشارکت دانشگاه فرانسه در دانشگاه خاتم ایجاد کرده ایم. در این زمینه دانشجویان ما نیمی از واحد های خود را در ایران و نیمی دیگر را در فرانسه می گذرانند.

 

وی با اشاره به بحث کارکرد های مدیریت دانشی در سیستم های مختلف، اضافه کرد: این بحث از مدیریت دانشی فردی شروع می شود که در مورد افزایش اشتراک و مشارکت اجتماعی و در حوزه تیمی و ایجاد روحیه کار گروهی است، گفت: در حوزه سازمانی، افزایش ایجاد سازمان یادگیرنده و سرآمدی سازمانی، در حوزه افزایش توان ملی، بهره وری ملی در حوزه توسعه سرمایه انسانی و در بخش بین المللی، افزایش قدرت اقتصادی توسعه ملی است 

 

رییس انجمن مدیریت ایران توضیح داد:.ارکان اصلی در موارد بالا، بهره وری هوشمندانه است و سازمانی که بتواند آن را تامین کند موفق خواهد بود. در این زمینه می توان به بخش فناوری همچنین یادگیری و نوآوری اشاره کرد..همانطور که شاهد هستید گروه مالی  پاسارگاد در حوزه ی فناوری، نو آوری و یادگیری یکی از گروه های پیشرو است. 

قاسمی به بحث زیر ساخت های مدیریت دانشی نیز اشاره کرد و گفت: بحث بعدی نیز سرمایه ی فکری است که نیاز به تمرکز بیشتر دارد،عملا سرمایه فکری کل دانشی است که یک سازمان در فرایند هدایت کسب و کار آن را به کار می گیرد.

page_1081_WhatsApp Image 2019-10-01 at 14.52.01

وی تاکید کرد: سرمایه فکری تنها محدود به دانش در دسترس افراد نمی شود بلکه شامل دانش دخیل شده در درون پایگاه داده ها، فرایند های کسب و کار و ارتباطات است. در واقع این سرمایه فکری را می توان از تاریخ ایجاد تشکیل یک سازمان تا روز حاضر و بلکه برای آینده ای که هنوز اتفاق نیفتاده است، تعریف کنیم . 

مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به این نکته که درحوزه سرمایه فکری می توان به ارتباطات نیز اشاره کرد که خود شامل همه فرایند ها و دایره هایی می شود که معمولا در ترازنامه نشان داده نمی شود، اظهار داشت: متاسفانه هنوز نتوانسته ایم در سرمایه فکری گزینه ای را پیدا کنیم که بشود در ترازنامه یک سازمان آن را به صورت کمی نشان داد.

 

وی گفت: در بحث  سرمایه انسانی هم می توان گفت که سرمایه انسانی یک دانش برای مهارت ها، ویژگی های رهبری و نوآوری ها است. برای مثال یک فارغ التحصیل دانشگاه ممکن است فرایندهای همگرا را داشته باشد اما برای راه انداختن یک کسب و کار حداقل نیاز به12مهارت دارد و این گونه نیست که تنها با کسب دانش در آن رشته بتواند کسب و کار و کارآفرینی ایجاد کند، در واقع باید سرمایه سازمانی و ساختاری پایگاه داده ها، فرایند ها، خطی مشی ها و دستورالعمل ها، حمایت از مشتری و ارتقای شبکه ارتباطی را مد نظر قرار دهیم..

 

وی با تاکید بر این نکته که در حوزه سرمایه انسانی هم اگر مقالاتی دریافت کنیم که در  ترویج این حوزه در مدیریت بنگاه ها موثر واقع شود قطعا مورد تشویق و ترفیع قرار خواهد گرفت، افزود: حوزه سرمایه ی انسانی حوزه بسیار مهمی است. وقتی ما 14 سال پیش گروه مالی پاسارگاد را ایجاد کردیم  دو موضوع بسیار مهم مورد تاکید ما قرار داشت: اول بحث آهنگ سازمانی بود ودوم سرمایه انسانی  که امروز از جمع بندی این دو مورد به سرمایه های فکری رسیده ایم که سرمایه فکری چقدر برای یک مجموعه لازم است.

 

مدیرعامل بانک پاسارگاد با اشاره به بحث سرمایه  ساختاری ، این سرمایه را شامل فرایند و ساختار سازمانی و اسناد راهبردی انواع داده ها زیر ساخت ها  خواند و گفت: مدیری که مهم ترین مسوولیت را در سازمان ها دارد باید بداند در کجای سازمان این اجزا تجهیز شده و در کجاهای سازمان این اجزا وجود ندارد. اگر یک مدیر بتواند به این مسائل توجه داشته باشد بین سازمان خود و سازمان های دیگر تمایز ایجاد می کند. 

 

وی بحث بعدی را رقابت با رقبا ذکر کرد و اظهار داشت: نهادهای حاکمیتی، برند،عملکرد توسعه وارتقا و شناخت برند است که هرکدام از اینها در جای خود قابل طرح است

قاسمی گفت: با توجه به اینکه بند 2 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی برپیشتازی اصلاح ساختار دانش بنیان تاکید دارد و پیاده سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و همینطور ساماندهی نظام ملی نوآوری را مورد تاکید قرار داده است باید بتوانیم در منطقه تعریف شده ی خود، نکته اول مسئله ی دانش بنیان را پیدا کنیم. در این باره می توان گفت که امروزه ما به این سمت در حال حرکت هستیم.

 

رییس انجمن مدیریت ایران با تاکید بر این نکته که  برای اینکه بتوانید رقییب پایداری باشید همیشه باید ارزش ها را بالا نگه دارید، ادامه داد:کمیاب بودن خدمات و کالاهایی را که عرضه می کنید مورد هدف قرار دهید؛ خدمات باید به سختی تغییر پذیر باشد اگرچه امروزه به راحتی می شود خدمات را تغییر داد. برای مثال ما در سال  89بانکداری مجازی را شروع کردیم در حالی که هنوز رقبا نتوانسته اند به اجزای بانکداری ما تسلط پیدا کنند و خدمات ما تا به حالا غیر قابل جایگزینی بوده اند .

وی تصریح کرد: در منابع دارایی ها یک طبقه بندی وجود دارد که عبارتند از ماشین،انسان، مواد و پول. 

 

قاسمی گفت: در بحث مدیریت دانشی، ما منابع و دارایی های مشهود و منابع و دارایی های نا مشهود را در اختیار داریم. دارایی های مشهود را می توان با توجه به ساختار و ترکیب و چرخه تعریف کرد و در دارایی های نامشهود نیز در بحث منابع ارزشی، منابع دانشی، منابع معنوی و منابع ساختاری را می توان جست و جو کرد. 

به گفته وی، در بحث منابع معنوی، وجدان کاری، صداقت، سلامت سازمانی و اخلاق حرفه ای مد نظر قراردارد و در حوزه منابع دانشی، انجمن های خبرگی، سرمایه های فکر، حافظه سازمانی و فرهنگ سازمانی مطرح می شود. 

page_1063_WhatsApp Image 2019-10-01 at 14.55.52

 

برپایی پنل تخصصی مدیریت دانشی با رویکرد مدیریت منابع

در این همایش، پنل تخصصی مدیریت دانشی با رویکرد مدیریت منابع هم به ریاست بهرام جلوداری ارزیاب ارشد مدیریت دانشی و  با حضور منوچهر منطقی رییس مرکز ملی فضایی ایران، پیمان اخوان رییس هیات مدیره انجمن مدیریت دانش ایران، کامبیز باغبان رییس اسبق امور بهره وری، تحول اداری و کارآفرینی شرکت ملی نفت ایران برپا شد.

 

منوچهر منطقی، رییس مرکز ملی فضایی ایران در این نشست با بیان این نکته که برای تولید یک محصول باید دانش همه قسمت های زنجیره تولید آن محصول را یکپارچه کنیم، اظهار داشت: برای تولید یک محصول صراف نباید دانش های داخلی بنگاه را تجمیع کنیم بلکه نیازمند تجمیع دانش های داخلی و خارجی هستیم.

 

وی با تاکید بر این نکته که در ایران هر 8 سال یک بار، دانش ها جا به جا می شوند، افزود: یک دیدگاه معتقد است که ما در داخل کشور نمی توانیم کار جدی انجام دهیم و دیدگاه دیگر معتقد است که همه کارها را باید بر مبنای تغییر و توسعه داخلی انجام دهیم.

به گفته وی، این دو دیدگاه هر 8 سال یک بار، جای خود را با هم عوض می کنند  بنابراین همیشه 50 درصد دانش فرآیندی را از دست می دهیم.

منطقی، هر دو دیدگاه را لازم دانست و در عین حال تاکید کرد: در دیدگاه غالب دنیا، مبتنی بر توانمندی داخلی، دانش خود را با دانش خارجی باید تلفیق کنیم.

وی با اشاره به این نکته که شرکت های دانش بنیان بهترین شرکت ها در دانش تخصصی هستند، گفت: دانش عمومی و دانش تخصصی را با شرکت های دانش بنیان می توان کامل کرد.

 

رییس مرکز ملی فضایی ایران با تاکید بر این نکته که باید بنگاه های صنعتی را غیرسیاسی کنیم تا به سطح 90 درصد دانش بنگاه های تولید محصول برسیم، خاطرنشان کرد: محصولات ایرانی از سطح محصولات خارجی پایین تر است زیرا ما نمی توانیم این دو دیدگاه را با هم تجمیع کنیم.

 

به گفته منطقی، دانش فرآیندی به سطح سیاسی کشور بستگی دارد و با تغییر مدیران، این دو دیدگاه هم جای خود را با هم عوض می کنند.وی، هیجان، اخلاق و انعطاف سازمانی را در موفقیت مدیریت دانشی موثر خواند و اضافه کرد: باید کارکنان را ترغیب کنیم که در جهت یک هدف والاتر شروع به فعالیت کنند و در عین حال پیوسته این هیجان را تقویت کنیم.

 

منطقی با تاکید بر این نکته که در بحث اخلاق نیز با کارکنان باید منصفانه برخورد کنیم، اظهار داشت: سازمان های منعطف دستاوردهای بالاتری دارند در حالی سازمان های دارای ساختارهای اداری پیچیده و بروکراسی بر خلاف سازمان های پویا، هیجان و اخلاق را در سطح پایین تری قرار می دهند.

 

پیمان اخوان، رییس هیات مدیره انجمن مدیریت دانشی ایران هم در سخنانی تاکید کرد: اگر آگاهی را بین تمامی اعضای جامعه یا سازمان به اشتراک بگذاریم، خیلی از چیزها از دست نخواهد رفت.

وی با بیان این نکته که آگاهی اشتراک یافته، در شرایط کنونی در کشور وجود ندارد، ادامه داد: به همین دلیل است که سرمایه ساختاری را به صورت پیوسته، از دست می دهیم در حالی که این دانش باید در سازمان رسوب پیدا کند.

 

به گفته اخوان، بیشترین حجم دانشی که در جا به جایی ها از بین می رود سرمایه های انسانی است چون نتوانسته ایم رسوب دانشی داشته باشیم. به عبارت دیگر، سرمایه ساختاری به سرمایه انسانی و سرمایه ارتباطی وابستگی پیدا کرده است و به همین دلیل دچار یک گسست شده ایم چون آگاهی ما در سطح بالا به اشتراک گذاشته نشده است.وی اراده و حمایت مدیر یا رهبر ارشد سازمان، فرهنگ و فرآیند را عوامل موثر در موفقیت مدیریت دانشی عنوان کرد.

 

کامبیز باغبان، رییس اسبق امور بهره وری، تحول اداری و کارآفرینی شرکت ملی نفت ایران نیز با بیان این نکته که بسیاری از مفاهیم در حوزه مدیریت دانشی، وارداتی است و وقتی به کشور وارد می شود در حیطه فرهنگی، دچار استحاله می شود، اظهار داشت: دانش، رونده است و قابلیت ایستایی ندارد و هر اقدامی ممکن است دانش را از سازمان خارج کند بنابراین باید برای آن مکانیزم تعریف کنیم که به تثبیت لایه ها و به تبع ان ایجاد ارزش افزوده در سازمان منتهی شود.

 

به گفته وی، دانش و اطلاعات حیاتی برای سازمان ها باید تعریف شوند و مکانیزمی برای تثبیت آنها ایجاد شود زیرا معمولا این دانش ها از سازمان ها خارج می شوند به عبارت دیگر دانش هایی که  ارزش افزوده برای سازمان ایجاد می کنند خارج می شوند و فقط دانش هایی می مانند که ارزش افزوده ای به همراه ندارند.

 

آذر صائمیان، دبیر علمی کنفرانس بین المللی مدیریت دانشی هم در این همایش، گزارشی از دومین دوره جایزه مدیریت دانشی ارائه کرد و با اشاره به حمایت دانشگاه ها، انجمن ها، وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی از این دوره، اظهار داشت: 20 شرکت، متقاضی ارزیابی در دومین دوره جایزه مدیریت دانشی بودند.

وی در عین حال بیانیه دومین کنفرانس بین المللی مدیریت دانشی با رویکرد مدیریت منابع را قرائت کرد.رییس سازمان اداری و استخدامی کشور: بنگاه های خصوصی شده همچنان با فرهنگ دولتی اداره می شوند.

 

جمشید انصاری، رییس سازمان اداری و استخدامی کشور نیز در سخنانی، تاکید کرد: اگر از طرح مسائل نو در سازمان اداری و دولتی غافل شویم در بخش خصوصی و بنگاه های هم نوآوری و خلاقیت، راهی پیدا نخواهد کرد.

وی با بیان این نکته که دولت حضور قابل توجهی در اقتصاد کشور دارد، ادامه داد: بخش زیادی از بنگاه هایی که واگذار شده و در ظاهر خصوصی شده اند، همچنان با یک فرهنگ دولتی در سطح مدیریت و نیروی انسانی اداره می شوند.

 

انصاری با اشاره به این نکته که بی توجهی به عوامل موثر در رویکرد مدیریت دانشی، ما را در استقرار آن با شکست رو به رو خواهد کرد، افزود: مدل های جدید کسب و کار مبتنی بر دارایی های ناملموس سازمان ها و بنگاه ها و دانش و خبرگی آنها طراحی و مستقر شده اند و تفاوت های جدی با مدل های سنتی دارند ضمن این که افزایش سطح اطلاعات و امکان ذخیره سازی الکترونیک آنها در کنار تغییر هرم سنی کارکنان سازمان ها همچنین حرکت جریان مستمر حرکت نیروی انسانی و انتقال تجارب بدون استفاده و جمع بندی و استخراج دانش از آنها مواردی است که ما را به سوی یک نظام مدیریت دانشی مطلوب سوق می دهند.

 

رییس سازمان اداری و استخدامی کشور با بیان این نکته که در سازمان های اداری معمولا عملکردهای خوب به اشتراک گذاشته نمی شود، گفت: فرسودگی کارکنان و محیط تکراری، امکان تجارب جدید و نوآوری ها را به آنها نمی دهد، یادآور شد: سازمان های دولتی از میزان دارایی دانشی خود اطلاعی ندارند و به آن به عنوان یک سرمایه دانشی توجهی نمی کنند به همین دلیل، بارها پروژه ها را از نو شروع می کنیم و هزینه های متعددی از این محل به دولت وارد می شود.

 

وی با اشاره به این نکته که در همین راستا دانش بنیان کردن نظام اداری از طریق به کارگیری اصول مدیریت دانشی در دستور کار قرار گرفته است، اظهار داشت: در سازمان اداری و استخدامی کشور به سمت یک پروژه پیش رفتیم که مدل مدیریت دانشی را بر اساس یک دستورالعمل در نظام اداری مستقر کنیم

انصاری اضافه کرد: این مدل جامع طراحی شد ولی در استقرار آن دچار تردید شدیم زیرا احساس کردیم که نظام اداری ما ظرفیت اجرای یکباره این مدل را ندارد به همین دلیل اجرای آن را در چند فاز و مرحله به مرحله برنامه ریزی کردیم.

 

وی با اشاره به اجرای آزمایشی این مدل، خاطرنشان کرد: اکنون در مرحله رفع اشکالات هستیم و در مرحله بعد، در پی فرهنگ سازی در نظام اداری خواهیم بود تا به عنوان یک خواسته در نظام اداری جا بیفتد و امیدوار به تحقق اهداف پیش بینی شده باشیم.

به گفته انصاری، ارزیابی مدیریت دانشی در سازمان ها و استقرار نظام مدیریت دانشی در سازمان ها، فازهای بعدی اجرای این مدل خواهد بود.

 

page_1077_WhatsApp Image 2019-10-01 at 14.52.35 (1)

 

اهدای جوایز دومین دوره جایزه مدیریت دانشی

در پایان این همایش، جوایز دومین دوره جایزه مدیریت دانشی با حضور مجید قاسمی مدیرعامل بانک پاسارگاد و رییس دانشگاه خاتم، همچنین جمشید انصاری رییس سازمان اداری و استخدامی، پروفسور برندنر رییس انجمن مدیریت دانشی اتریش و چندتن از صاحبنظران این عرصه به برندگان تقدیم شد.

محمد آقا علی خانی، کارشناس حوزه منابع انسانی شرکت ایران خودرو دیزل در بخش جشنواره طرح های برتر در حوزه مدیریت دانش، در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفت.

 

همچنین شرکت توسعه انبوه سازی پاسارگاد گواهینامه یک ستاره و شرکت های فناپ تلکام، بیمه پاسارگاد، پرداخت الکترونیک پاسارگاد و شناسا گواهینامه دوستاره  و شرکت های گسترش انرژی پاسارگاد و شرکت گسترش و نوسازی معادن خاورمیانه گواهینامه سه ستاره دریافت کردند.

 

شرکت های فروسیلیس غرب پارس، هلدینگ بیمه سلامت پاسارگاد، ساختمانی گسترش و نوسازی صنایع ایرانیان(مانا)، فرآوران زغال سنگ پابدانا، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بابک مس ایرانیان، معاونت توسعه مجتمع مس سرچشمه، مهندسی معیارصنعت خاورمیانه، پتروشیمی رازی و فولاد زرند ایرانیان هم در این مراسم، تندیس بلورین گرفتند.

 

تندیس سیمین این دوره نیز به شرکت های صنایع پتروشیمی ایران، فولاد بوتیای ایرانیان و فولاد سیرجان ایرانیان تعلق گرفت.

انعقاد تفاهمنامه سه جانبه بین انجمن مدیریت ایران، دانشگاه خاتم و انجمن مدیریت دانش اتریشدر این همایش همچنین تفاهمنامه سه جانبه بین انجمن مدیریت ایران، دانشگاه خاتم و انجمن مدیریت دانش اتریش به امضای مجید قاسمی و پروفسور برندنر رسید.

 

در دومین کنفرانس بین المللی مدیریت دانشی مجید قاسمی  رییس انجمن مدیریت ایران، اندروس برندر رییس انجمن مدیریت دانش اطریش، غلامرضا خاکی  مدرس مدیریت، بهرام جلوداری ارزیاب ارشد مدیریت دانشی، پیمان اخوان رییس هیات مدیره انجمن مدیریت دانش ایران، منوچهر منطقی  رییس مرکز ملی فضایی ایران، کامبیز باغبان رییس اسبق امور بهره وری شرکت ملی نفت ایران، جمشید انصاری رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور و آذر صایمیان، دبیر علمی کنفرانس سخنرانی کردند.

 

کنفرانس مذکور دارای 5 محور مدیریت دانشی و سرمایه های اجتماعی، مدیریت دانشی و اقتصاد جامعه، مدیریت دانشی و توسعه صنعتی، مدیریت دانشی و توانمندی سیاستگزاری و مدیریت دانشی و توان رقابتی بخش های اقتصادی بود.

 

 

  • WhatsApp Image 2018-09-11 at 2.21.06 PM
  • WhatsApp Image 2018-09-11 at 2.21.06 PM
  • page_1059_WhatsApp Image 2019-10-01 at 14.56.23 (4)
  • page_1060_WhatsApp Image 2019-10-01 at 14.56.46 (1)
  • page_1061_WhatsApp Image 2019-10-01 at 14.56.06
  • page_1063_WhatsApp Image 2019-10-01 at 14.55.52
  • page_1065_WhatsApp Image 2019-10-01 at 14.55.02
  • page_1066_WhatsApp Image 2019-10-01 at 14.55.26
  • page_1070_WhatsApp Image 2019-10-01 at 14.54.24
  • page_1071_WhatsApp Image 2019-10-01 at 14.53.59
  • page_1072_WhatsApp Image 2019-10-01 at 14.53.00
  • page_1076_WhatsApp Image 2019-10-01 at 14.52.15
  • page_1077_WhatsApp Image 2019-10-01 at 14.52.35 (1)
  • page_1077_WhatsApp Image 2019-10-01 at 14.52.35
  • page_1078_WhatsApp Image 2019-10-01 at 14.52.47
  • page_1079_WhatsApp Image 2019-10-01 at 14.50.09
  • page_1080_WhatsApp Image 2019-10-01 at 14.51.47
  • page_1081_WhatsApp Image 2019-10-01 at 14.52.01
آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied