شمانیوز
شما نیوز

چرا دریافت رمز پویا اجباری شد؟

دریافت رمز دوم پویا از ابتدای دی ماه در حالی برای دارندگان کارت های بانکی اجباری است که بررسی ها نشان می دهد بیش از ۶۰ درصد از پرونده های تشکیل شده در پلیس فتا به برداشت های اینترنتی غیرمجاز از حساب های بانکی مربوط است.

چرا دریافت رمز پویا اجباری شد؟

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از تی نیوز: رشد بالای تعداد پرونده ها در سال جاری نسبت به سال گذشته ضرورت تغییر رویکرد در این حوزه را آشکار کرده است . برآوردها نشان می دهد در حالی که رشد تعداد این دست پرونده ها در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۶ برابر با ۱۰۰ درصد بود، امسال افزایشی ۴۰۰ درصدی در این حوزه تجربه شده است .

 نرخ بالای این رشد می تواند زمینه را برای بروز بحران برای دارندگان کارت های بانکی مهیا نماید . "فیشینگ" یکی از انواع کلاهبرداری های الکترونیکی در بستر فضای مجازی و اینترنت است که با وجود مقابله گسترده با این پدیده، بر اساس آمارها همچنان به صورت گسترده در ایران و جهان قربانی می گیرد و توانسته تا مشکلات گسترده ای در حوزه پرداخت الکترونیک ایجاد کند؛ این پدیده از تکنیک های مهندسی اجتماعی به منظور فریب کاربر است و برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ تعریف و واژه فیشینگ در سال ۱۹۹۶ برای آن استفاده شد.فیشنگ در حقیقت راهی است که مجرمان سایبری اطلاعاتی از جمله نام کاربری، رمز عبور، شماره ۱۶ رقمی عابر بانک، رمز دوم و CVV۲ را از طریق ابزارهای الکترونیکی ارتباطات در شبکه های اجتماعی، سایت های حراجی و و درگاه های پرداخت آنلاین که شباهت بسیار زیادی به سایت های سالم و قانونی دارد به سرقت می برند و از این طریق اقدام به برداشت غیر مجاز از کارت بدون اطلاع فرد یا فروش اطلاعات کارت های بانکی می کنند.

بررسی ها نشان می دهد در شرایط کنونی اتفاقا "فیشرها " کسانی نیستند که سواد بالای کامپیوتری و ... دارند و با تسهیل دسترسی به ابزارهای فیشینگ بسیاری از کسانی که سواد چندانی در حوزه کامپیوتر ندارند نیز دست به کار کلاهبرداری اینترنتی شده اند.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied