شمانیوز
شما نیوز

لیدری تامین سرمایه نوین در بازار مشتقه

جهش معاملات بازار مشتقه کشور در سال های اخیر برای پیشبرد اهداف و بازدهی بیشتر شرکت ها در بازار سرمایه چنان است که موجب افزایش نقدشوندگی در بازار سرمایه شده و به عنوان ضرورت های عمق دهی بورس است.

لیدری تامین سرمایه نوین در بازار مشتقه

به گزارش شمانیوز و به نقل از روابط عمومی شرکت تامین سرمایه نوین؛ دکتر ولی نادی قمی مدیر عامل شرکت تامین سرمایه نوین در خصوص معاملات بازار مشتقه گفت: توسعه ابزارهای مالی نوین هم‌گام با رشد بازار سهام و تعمیق بازار اوراق مشتقه، یکی از ضرورت‌های بازار سرمایه است که می‌تواند به افزایش عمق بازار مالی کشور، جذب سلایق مختلف سرمایه گذاری و ارتقاء سطح کارایی بازار، منجر شود.

 

"ضمخا" و "طمخا" چیست؟ تعجب نکنید این ها اسم رمز نیستند. بلکه اطلاعات مربوط به نماد قراردادهای اختیار معامله خرید و فروش بر روی سهام شرکت مخابرات ایران (اخابر) است . قرارداد اختیار معامله؛ سه واژه جذاب بازار سرمایه قراردادی دوطرفه بین خریدار و فروشنده است که براساس آن خریدار قرارداد حق (نه الزام و تعهد) دارد که مقدار معینی از دارایی مندرج در قرارداد را با قیمت معین و در زمانی مشخص بخرد یا بفروشد.

 

جهش معاملات بازار مشتقه کشور در سال های اخیر برای پیشبرد اهداف و بازدهی بیشتر شرکت ها در بازار سرمایه چنان است که موجب افزایش نقدشوندگی در بازار سرمایه شده و به عنوان ضرورت های عمق دهی بورس است.

 

دکتر ولی نادی قمی مدیر عامل شرکت تامین سرمایه نوین در خصوص معاملات بازار مشتقه گفت: توسعه ابزارهای مالی نوین هم‌گام با رشد بازار سهام و تعمیق بازار اوراق مشتقه، یکی از ضرورت‌های بازار سرمایه است که می‌تواند به افزایش عمق بازار مالی کشور، جذب سلایق مختلف سرمایه گذاری و ارتقاء سطح کارایی بازار، منجر شود.

وی گفت: با تصویب قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای تسهیل اجرای سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی، بستر توسعه بازار سرمایه و ایجاد ابزارهای مالی نوین به منظور مدیریت ریسک، بهبود شفافیت و کسب بازده اهرمی از نوسانات قیمت‌ها در شرایط رونق و یا اصلاح بازار، فراهم شد.

مدیر عامل شرکت تامین سرمایه نوین با اشاره به این که در طی سال‌های اخیر به تدریج با معرفی ابزارهای مشتقه که نخستین آن معاملات آتی سکه و اخیراً فروش تعهدی اوراق بهادار(Short selling) است، در مورد امکان اجرای راه‌‌کارهای خلاق و نوآورانه کارهای خوبی انجام شده، گفت: با معرفی این ابزار ها، امکان استفاده از روش های جدید به منظور تأمین نیازهای متنوع فعالان اقتصادی تحت عنوان مهندسی مالی میسر شده است که شرط لازم برای دستیابی به این مهم، فرهنگ‌سازی با هدف معرفی این ابزارها به عموم توسط نهادهای مالی است.

وی گفت: با توجه به سخنان رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در حمایت و کمک به گسترش ابزارهای مشتقه توسط نهادهای مالی، گروه تامین سرمایه نوین در گام نخست تعمیق بازار اختیار معامله و جلب توجه گروه‌های ذینفع به این اوراق که یکی از کاربردی‌ترین مشتقات می‌باشد، را هدف‌گذاری نمود.

 

راه‌اندازی بازار فروش تعهدی ؛ به زودی ...

مدیرعامل نخستین تامین سرمایه کشور افزود: به همین منظور می‌بایست دارایی پایه‌ای انتخاب می‌شد که علاوه بر نقدشوندگی و حجم معاملات بالا از درآمدها و جریان‌های نقد عملیاتی آتی با ثباتی برخوردار باشد که وابستگی مستقیم به بازارهای جهانی نداشته باشد. در نتیجه پس از بررسی‌های صورت پذیرفته، قراردادهای اختیار معامله سهام مخابرات انتخاب شد که با حمایت شرکت توسعه اعتماد مبین به عنوان سهامدار عمده شرکت مخابرات از طرح مزبور، موقعیت‌های خرید و فروش روی نمادهای "ضمخا" و "طمخا" شامل اختیار خرید و اختیار فروش اخذ گردید.

به گفته وی، در آینده نیز با هدف افزایش نقد شوندگی و تعمیق بازار، فعالیت‌های بازارگردانی روی نمادهای منتخب با حمایت سهامداران عمده آن‌ها تداوم خواهد یافت. همچنین کمک به راه‌اندازی بازار فروش تعهدی اوراق بهادار از اولویت های گروه تامین سرمایه نوین بوده که برنامه‌ریزی‌های اولیه با هماهنگی شرکت بورس و شرکت نرم‌افزاری مربوطه در حال انجام است.


 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied