شمانیوز
شما نیوز

مدیر بخش نگهداری و تعمیرات :

نگاهی به نقش نگهداری و تعمیرات در بهره وری

نگهداری و تعمیرات در فولاد خوزستان با استفاده از روش‌های متداول و نوین و به‌صورت نیمه‌متمرکز انجام میشود، به این معنی که بخشی از آن در تیم‌های مستقر در واحدهای بهره برداری و قسمتی که عمدتا شکل تخصصی در زمینه های برق، اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق، سازه های صنعتی و تعمیر تجهیزات مکانیکی دارند به‌وسیله واحدهای پشتیبانی صورت می گیرد.

نگاهی به نقش نگهداری و تعمیرات در بهره وری

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از روابط عمومی فولاد خوزستان: نظام نگهداری و تعمیرات شرکت­های فولادی بر مبنای تدوین اطلاعات‌پایه، برنامه­ریزی، اجرا، نظارت، کنترل نگهداری و تعمیرات و درنهایت تهیه یا طراحی نرم‌افزار متناسب با شرایط سازمان است. شرکت فولاد خوزستان با توجه به برخورداری از نیروی انسانی متخصص و همکاری شرکت­های پیشرو در این زمینه، با طراحی و راه‌اندازی سیستم MIS به­عنوان یک CMMS (سیستم رایانه‌ای مدیریت نگهداری و تعمیرات) نسبتا کامل اقدام کرده است. نگهداری و تعمیرات در این شرکت به روش‌های زیر انجام می‌شود:

PM: تعمیرات پیشگیرانه در بخش‌های الکتریکی، مکانیکی و ابزار دقیق، به دو روش روتین (A، B و C) و غیر روتین (در خصوص تجهیزات سایشی و مصرفی) انجام می‌شود.

CM: تعمیرات بر اساس پایش وضعیت که برای تجهیزات حساس و نیمه‌حساس مانند کمپرسورها، فن­ها، گیربکس­ها و ترانسفورماتورها اجرا می­شود. در این شیوه لزوما به تعویض قطعات و تجهیزات به‌صورت روتین نیاز نیست.

EM: درصورتی‌که باوجود اعمال تمام برنامه­های مذکور تجهیزی متوقف شد، به­صورت اضطراری رسیدگی­های مربوطه اعمال می‌شود.

میزان حساسیت در عملیات تعمیر و نگهداری

به‌صورت کلی تجهیزات به سه بخش خیلی حساس، حساس و غیرحساس تقسیم­ شده­اند. فارغ از اینکه تجهیز در کدام بخش قرار دارد، بر اساس عملکرد آن، تکنیک نت متناسب با آن طراحی‌ شده است. با برنامه­ریزی و هماهنگی در اجرای نت تجهیزات و نیمه‌متمرکز بودن واحدهای نت، از انجام فعالیت جزیره­ای و نامتوازن جلوگیری شده است. اجرای نیمه‌متمرکز به این معنی است که بخشی از آن در تیم‌های مستقر در واحدهای بهره­برداری و قسمتی که عمدتا شکل تخصصی در زمینه­های برق، اتوماسیون صنعتی و ابزار دقیق، سازه­های صنعتی و تعمیر تجهیزات مکانیکی دارند به‌وسیله واحدهای پشتیبانی صورت می­گیرد.

پارامترهای موثر بر تعمیر و نگهداری

با استفاده از اسناد و اطلاعات فنی، شناسنامه تجهیزات و نیز نظر خبرگان فولاد، دوره­های زمانی متناسب استخراج می‌شود. پارامترهای موثر بر آن‌ها شامل زمان بین دو خرابی، آنالیز بازرسی­ها، تحلیل و ریشه­یابی توقف‌های رخ‌داده و کیفیت قطعات خریداری شده است.

استفاده از نت‎‌های متناسب با شرایط

ابزار و دانش­ موجود، کمک می­کند تا تاکتیک­های نگهداری و تعمیرات را در جای مناسب خود استفاده کند. شایان‌ذکر است که تجهیزات حساس شناسایی و ­همراه با اطلاعات فنی آن‌ها در سیستم ثبت‌ شده‌اند و گروه­های CM و بازرسان فنی به آن‌ها اختصاص داده شده­اند. این گروه­ها بر اساس دوره­های تعریف‌شده، با نمونه­گیری یا داده­برداری (شامل روغن، ارتعاش و ترموگرافی) از تجهیزاتی که بالغ‌بر 1600 دستگاه هستند و تحلیل آن‌ها، در صورت لزوم اقدامات اصلاحی انجام می­دهند. نمودار «1» بیانگر درصد تحقق نت پیش‌بینانه است.

بهره وری1

در خصوص تعمیرات اساسی و پیشگیرانه نیز در ابتدای هر سال اقدام به تهیه و تنظیم برنامه­های تعمیراتی می‌شود. این برنامه­ها اعم از تعمیرات پیشگیری، اساسی و بازرسی، بر اساس استانداردهای تعمیراتی برای ماشین­آلات، تجهیزات و ساختمان­ها تدوین می­شود. در گام بعدی کنترل و هماهنگی برنامه­های تعمیراتی با برنامه تولید واحدهای بهره­برداری به‌گونه‌ای صورت می­گیرد که زمان آماده­به­کار بودن تجهیزات با برنامه­های تولید مطابقت داشته باشد. برای تضمین بازدهی حداکثر ماشین­آلات و خطوط تولید با صرف حداقل هزینه، کمیت و کیفیت فعالیت­های تعمیراتی پایش شده و اقدامات اصلاحی در حدود تعیین‌شده، صورت می­پذیرد­. کنترل و بررسی کارآیی برنامه­های تعمیراتی، فعالیت­های انجام‌شده در آغاز تعمیرات، حین توقف­ و پس از پایان تعمیرات، مورد تجزیه‌وتحلیل قرار می­گیرد و با همکاری متخصصان واحدها انحراف از برنامه­ها پایش و اصلاح می‌شود. درنهایت با تهیه و جمع­بندی گزارش‌های ادواری از نتایج کارهای تعمیراتی و توسعه سیستم­های اطلاعاتی، آماده تهیه و تنظیم برنامه­های سال آتی خواهیم بود.

اثر انجام فرآیندهای تعمیر و نگهداری دوره­ای بر راندمان تجهیزات

با پیشرفت روش نگهداری و تعمیرات از سال 1950 تاکنون و نیز انجام روش‌های جدید به‌صورت جزئی یا کلی، راندمان عملکردی تجهیزات در خطوط تولید بهبود یافت و منجر به این شد که در بازه­های زمانی مختلف این عدد مورد تحلیل واقع شود. به‌عنوان‌مثال در سال‌های ابتدایی راه­اندازی شرکت با توجه به نبود سیستم­های نت، میزان توقفات بسیار بالا بوده و پس از راه­اندازی نت بر اساس دوره تناوب، کاهش توقفات بالایی به ‌دست ‌آمده است. با تکمیل سیستم­های نت این روند و راندمان عملیاتی طی چندین سال، روند مثبتی داشته است. نمودار «2» نمایانگر این روند در سال‌های 1394 تا 1397 است.

بهره وری3

محدودیت­های موجود در فرآیند تعمیر و نگهداری

 در سازمان­های بزرگ صنعتی پیاده­سازی و اجرای چرخه نگهداری و تعمیرات بسیار کلیدی و مهم و نیز بسیار سخت و زمان­بر است. برای رفع این مشکل در واحد برنامه­ریزی تمامی محدودیت­ها استخراج، بازبینی و به­صورت بهینه هماهنگ شده­اند. نیروی انسانی به­طور مستمر تحت پایش قرار دارد و مسائل به واحد سازمان‌دهی و روش­ها منتقل می‌شوند. در بخش تامین قطعات و تجهیزات با تقویت واحدهای ساخت و سفارش‌ها، انجام بومی­سازی و کنترل دقیق بر کیفیت تجهیزات و قطعات تامین شده، بخش زیادی از مشکلات رفع شده است. همچنین با نظارت و بازرسی فنی دقیق و سیستماتیک تجهیزات، ارائه بازخورد به واحدهای مرتبط و پیگیری اجرای آن‌ها، اقدامات بسیار مطلوبی جهت بهبود محدودیت­ها در فرآیند نت حاصل‌ شده است.

پیشرو در نظام‌های نت

فولاد خوزستان جزو پیشروان نظام­های نت در سطح کشور است. با توجه به عملکرد تجهیزات، از سیستم­های EM (تعمیر بعد از خرابی)، PM (نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه)، CM (پایش وضعیت تجهیزات)، TPM (نگهداری و تعمیرات بهره­ور فراگیر) وRCM (نت مبتنی بر قابلیت اطمینان) در کمیته­های کاهش توقفات مورداستفاده قرار می­گیرد. از نمونه فعالیت­های صورت گرفته RCM در بخش فولادسازی، پانل­های آبگرد کوره­ها است که با انجام فعالیت­های اصلاحی روی آن، توقفات حدود 30 درصد کاهش یافت و با تثبیت اقدامات، روند بهینه توقفات را طی سالیان بعدی داشته­ایم. نمودار 3 بیانگر این موضوع است.

بهره وری4

استانداردهای کار در شرایط اضطراری

 توقفات در واحدهای تولیدی به دودسته برنامه­ای و اضطراری تقسیم­ شده‌اند. در بخش توقفات برنامه­ای به لحاظ اینکه از قبل مشخص‌شده که در چه زمانی­هایی فعالیت­ تعمیراتی نیاز است، تمامی فعالیت‌ها با جزییات کامل شامل تعداد نیروهای انسانی با تخصص مربوطه، قطعات یدکی و مصرفی و روش انجام کار مورد ارزیابی قرار می­گیرد. این ارزیابی از دیدگاه‌های ایمنی، فنی و تداخل کارها در جلسات مختلف بررسی و درنهایت زمان­بندی و مسیر بحرانی پروژه مشخص می­شود. در زمان اجرا، فعالیت‌ها به­طور مستمر تحت پایش و پیگیری قرار گرفته و در هر زمان نیاز باشد، به‌هنگام­‌سازی فعالیت‌ها به‌گونه‌ای انجام می­شود که تعمیرات با بهترین کیفیت و زمان بهینه به اتمام برسد.

در بخش توقفات اضطراری نیز تدوین و طراحی «استانداردهای کار در شرایط اضطراری» شامل شرح جزییات کار و تمامی اقدامات لازم جهت رفع اشکال مشخص ‌شده و در اختیار بهره­بردار قرار گرفته است. در خصوص موارد ایمنی، سناریوها با توجه به شرایط خاص فعالیت/ موقعیت (مثلا کار در شرایط اضطراری و ...) نوشته‌شده و مانورهای ایمنی به‌صورت دوره­ای برگزار می‌شود.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied