شمانیوز
شما نیوز

مشاور مالیاتی اتاق اصناف در گفت‌وگو با شمانیوز:

قانون شناسایی و دریافت مالیات از خانه‌های خالی هنوز اجرایی نشده است

مشاور مالیاتی اتاق اصناف گفت: : قانون شناسایی خانه‌های خالی و وضع مالیات بر این خانه‌ها مصوب سال 1394 است، اما تا به این لحظه این قانون اجرا نشده است.

قانون شناسایی و دریافت مالیات از خانه‌های خالی هنوز اجرایی نشده است

محمدرضا جعفریان، مشاور مالیاتی اتاق اصناف در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری و تحلیلی شمانیوز، اظهار کرد: قانون شناسایی خانه‌های خالی و وضع مالیات بر این خانه‌ها مصوب سال 1394 است، اما تا به این لحظه این قانون اجرا نشده است.

وی افزود: هر زمانی که این قانون ابلاغ شود، از دو میلیون و 500 هزار واحد مسکونی بدون سَکَنه مالیات دریافت می‌شود.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف ادامه داد: این قانون که بعد از سه سال اجرایی نشد، نمایندگان آمدند یک طرحی را تحت عنوان مالیات بر عایدی ارائه کردند که همان مصوبه سال 1394 است.

جعفریان با انتقاد از دوره‌های مدیریتی در وزارت مسکن، راه و شهرسازی گفت: اقای آخوندی، وزیر مسکن سابق و آقای اسلامی، وزیر مسکن فعلی سامانه شناسایی خانه‌های خالی و وضع مالیات برای آنها را اصلاً فعال‌سازی نکردند؛ در صورتی که وزارت مسکن و شهرسازی موظف بوده این سامانه را فعال کند. 

وی با بیان اینکه بارها از وزارت مسکن، راه و شهرسازی درخواست کرده‌ایم که آمار منازل بدون سَکَنه را به سازمان امور مالیاتی و اتاق اصناف اعلام کنند تا بتوانیم به مقدار مشخص مالیات وصول کنیم،گفت: اما این کار صورت نگرفته و تا زمانی‌که وزارت مسکن، راه و شهرسازی سامانه شناسایی خانه‌های خالی را راه‌اندازی نکند ما نمی‌توانیم مالیاتی از خانه‌های خالی دریافت کنیم.

مشاور مالیاتی اتاق اصناف با بیان اینکه اگر سامانه شناسایی خانه‌های خالی راه‌اندازی نشود، سوداگری در بازار مسکن افزایش خواهد یافت، خاطرنشان کرد: اول باید تلاش کرد تا مانع سوداگری در بازار مسکن شد و سپس مالیات بر افزایش درآمد و دیگری دریافت مالیات از سودهای بانکی به طور جدی در دستورکار قرار گیرد.

جعفریان در همین رابطه ادامه داد: فکر کنید 273 هزار میلیارد تومان بانک مرکزی سود بانکی پرداخت می‌کند، بدون اینکه ریالی مالیات دریافت کند؛ لذا این وضعیت هم باید ساماندهی شود.

وی گفت: همچنین در برخی موارد، معافیت‌های مالیاتی بی‌رویه‌ای تخصیص داده می‌شود که نیازی به این کار نیست و باید مالیات‌ها به درستی دریافت شود؛ زیرا دریافت صحیح و عادلانه مالیات به توزیع ثروت در جامعه کمک می‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied