شمانیوز
شما نیوز

مهندس یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان عنوان کرد:

ذوب آهن اصفهان دغدغه دو وزارتخانه در معادن زغال سنگ را بر طرف کرد

دهمین همایش و نمایشگاه چشم انداز صنعت فولاد و سنگ آهن ایران با نگاهی به بازار یک و دوم بهمن ماه با حضور جمعی از مسئولین ، دست اندرکاران و فعالان صنعت فولاد در سالن همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد. مهندس منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان و تنی چند از مسئولین شرکت نیز در این همایش حضور داشتند.

ذوب آهن اصفهان دغدغه دو وزارتخانه در معادن زغال سنگ را بر طرف کرد

به گزارش شمانیوز به نقل از جارچی اخبار، مهندس یزدی زاده در پنل تخصصی این همایش گفت: ذوب آهن اصفهان تنها تولید کننده فولاد به روش کوره بلند با استفاده از سنگ آهن است.متاسفانه معادن به جای تامین نیاز اولیه واحدهای فولادی نظیر ذوب آهن اصفهان به سمت صادرات مواد اولیه (انفال) روی آورند و این موضوع عدم توازن در زنجیره فولاد را ایجاد نموده است.

 

ذوب آهن اصفهان تاکنون صد در صد ارز حاصل از صادرات بازگردانده است 

وی افزود : ذوب آهن اصفهان در سال گذشته ارز حاصل از فروش محصولات فولادی خود را به میزان ۱۲۰ درصد بازگرداند، ۲۰ درصد بالاتر از تعهدی که داشت و امسال نیز تاکنون صد در صد تعهد را انجام داده ایم . بانک مرکزی در نشست های مختلف حق را به فولادی ها می دهد زیرا عملکرد آنها شفاف است.

 

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان تصریح کرد : برخی صنایع از انرژی ارزان و یارانه دار گاز استفاده می کنند لذا دغدغه کمتری برای تامین سنگ آهن دارند. ذوب آهن که از یارانه انرژی بهره مند نیست با هر قیمتی حتی صادراتی باید مواد اولیه را تهیه کند و در این شرایط با مشکلات زیادی مواجه است . این شرکت ۱۰ درصد تولید فولاد کشور را دارا می باشد اما همواره مظلوم واقع شده ست.

 

این مقام مسئول بیان کرد : متاسفانه سنگ آهن با عیار ۶۱و۶۲ در ایران به کنسانتره تبدیل می شود که در حالیکه ذوب آهن اصفهان نیاز شدید به این سنگ آهن دارد با بتواند محصولات استراتژیک مانند ریل تولید کند .

 

صادرات بیلت هفت تا هشت برابر ارزش افزوده در مقایسه با سنگ آهن دارد

مهندس یزدی زاده در ادامه به صادرات بیلت و سنگ آهن پرداخت و تصریح کرد : صادرات بیلت ارزش افزوده هفت تا هشت برابری در مقایسه با سنگ آهن دارد،حال تولید و صادرات کدامیک از این دو محصول به ویژه در شرایط فعلی رشد اقتصادی را در پی دارد.

 

سیاست واگذاری نادرست معادن عامل گسست زنجیره تولید ذوب آهن  

وی اظهار داشت : ذوب آهن اصفهان بر اساس معادن بنیان گذاشته شد و چندی پیش نیز در ۲۳ دی ماه بیش از نیم قرن از حیات این شرکت مادر صنعتی را پشت سر گذاشتیم. سنگ آهن از معادنی که مدیریت آنها را بر عهده داشت در جای جای ایران جمع آوری می شود در کوره این کارخانه به محصول تبدیل شود. زنجیره تولید این شرکت ابتدا به خوبی دیده شده بود اما سیاست های واگذاری نادرست مشکلات امروزی را ایجادنموده است.

 

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت : پیش از انقلاب ۶۰۰ هزار تن تولید فولاد داشتیم امادر حال حاضر این رقم ۲۷ میلیون تن است که این مهم نوید بخش بالندگی و توسعه این صنعت مادر است.

 

کمبود سنگ آهن حتی با شرط عدم صادرات 

این مقام مسئول تصریح کرد : در افق ۱۴۰۴ اگر به تولید ۵۵ میلیون تن برسیم ، بیش از ۳۲ میلیون تن سنگ آهن کم داریم اگر به ۴۰ میلیون تن تولید فولاد نیز برسیم باز هم با کمبود سنگ آهن مواجه هستیم.

 

میانگین عیار سنگ آهن دانه بندی ورودی به کوره بلند از ۶۰ درصد به ۵۴ درصد رسیده است 

مهندس یزدی زاده اظهار داشت : ذوب آهن اصفهان تنها مصرف کننده سنگ آهن دانه بندی است که عیار آن نباید کمتر از ۶۰ باشد اما در حال حاضر از بخش های مختلف کشور سنگ آهنی که جمع می شود عیار میانگین آن به ۵۴ رسیده است. ذوب آهن اصفهان تنها شرکتی است که یارانه انرژی نمی گیرد و با انرژی گران به جای احیای سنگ آهن ، سرباره را احیا می کند.

 

ذوب آهن اصفهان دغدغه وزارتخانه های صمت و تعاون،کار و رفاه اجتماعی را بر طرف کرد 

وی بیان کرد : همزمان با توسعه ذوب آهن اصفهان نیاز است معادن زغال سنگ نیز حضور قدرتمند داشته باشند. این شرکت در سال گذشته دغدغه دو وزارتخانه صمت و تعاون،کار و رفاه اجتماعی را در خصوص تعیین قیمت زغال سنگ در ابتدای هر سال را برطرف کرد و قیمت آن به ۲۶ و نیم درصد شمش فولاد خوزستان رسید.

 

بازنگری در طرح جامع فولاد ضروری است 

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان گفت : با توجه به شرایط فعلی مواداولیه طرح جامع فولادبه بازنگری نیاز دارد متاسفانه توازن زنجیره بهم خورده است و ذوب آهن اصفهان به دلیل نبود مواداولیه هم اکنون با نیمی از ظرفیت تولید ، در حال فعالیت است.

 

وی خاطر نشان کرد : در شرایط جنگ اقتصادی فعلی که دشمن صنعت فولادرا به عنوان یک صنعت پیشرو هدف قرار داده است صرفاً با همدلی و هم افزایی می توان از شرایط سخت فعلی به سلامت عبور کرد.

 

مهندس یزدی زاده در حاشیه این همایش در گفتگو با خبر نگار ما اظهار امیدواری نمود که با برگزاری این گونه همایش ها (آن هم در شرایطی که دشمن صادرات را هدف قرار داده است)بتوان با بررسی تنگناهای موجود و رفع چالشها ، راهکارهای نوید بخشی در جهت تحقق اهداف مورد نظر ارائه نمود.

 

وی حضور بسیاری از مسئولین و مدیران فولاد و صنایع معدنی را در همایش مذکور مثبت ارزیابی نمود و گفت: هم اکنون همه به دنبال صادرات غیرنفتی و نجات کشور از وابستگی به نفت هستیم و صادرات فولاد یکی از راهکارهای مهم برای جایگزین نمودن در این زمینه است.

 

گفتنی است در نمایشگاه جنبی این همایش ، مهمترین دستاوردهای ذوب آهن اصفهان در معرض دید بازدید کنندگان قرار گرفت .

 

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied