شمانیوز
شما نیوز

رئیس سازمان امور عشایر ایران:

خسارت 130 میلیارد تومانی سیل به عشایر

تا پایان امسال شاخص برخورداری عشایر از آب سالم 10 درصد افزایش یافته و به 63 درصد می‌رسد.

خسارت 130 میلیارد تومانی سیل به عشایر

به گزارش خبرنگار شمانیوز و به نقل از خبرگزاری فارس: کرمعلی قندالی رئیس سازمان امور عشایر ایران امروز در نشست خبری اعلام کرد: در سیل اخیر در 4 استان جنوبی کشور 130 میلیارد تومان خسارت به جاده‌ها و زیرساخت‌ها وارد شد که 53 میلیارد تومان آن توسط دولت تأمین و تخصیص یافت. 

وی با بیان اینکه خسارت به دام‌ها زیاد نبود، گفت: با مصوبه دولت قرار شد برای هر دام سبک 500 هزار تومان وام بلاعوض و 500 هزار تومان وام قرض‌الحسنه تخصیص یابد. همچنین برای هر رأس دام سنگین هم 3 میلیون تومان وام بلاعوض و 3 میلیون تومان وام قرض‌الحسنه 4 درصد داده می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه تلفات انسانی برای جامعه عشایر در سیل اخیر وجود نداشته‌،گفت: بنیاد برکت هم به خانواده‌هایی که دام خود را از دست داده‌اند تعدادی وام بلاعوض داد.

این مقام مسؤول افزود: در استان سیستان و بلوچستان 430 رأس دام تلف شدند و خسارت 38 میلیارد تومانی به عشایر استان وارد شد.

* افزایش 10 درصدی شاخص برخورداری عشایر از آب سالم

قندالی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد: سال گذشته 18 میلیون یورو معادل 220 میلیارد تومان از محل بودجه 98 صرفاً برای آبرسانی به مناطق عشایری اختصاص یافت که 427 پروژه در کشور تعریف شده و در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در پایان سال مالی اجرای این پروژه‌ها 10 درصد به شاخص برخورداری عشایر از آب سالم اضافه خواهد کرد و این شاخص را از 53 درصد به 63 درصد می‌رساند.

* توافق وزارت نیرو با سازمان عشایر برای تجهیز 25 هزار خانوار عشایر به پنل‌های خورشیدی

وی افزود: در راستای طرح جایگزینی سوخت فسیلی با وزارت نیرو توافق کرده‌ایم که طی سال‌های 98 و 99، 25 هزار خانوار عشایر به پنل‌های خورشیدی تجهیز شوند که 10 درصد منابع توسط آورده خانوار و 90 درصد از طریق حمایت‌های دولتی تامین می‌شود.

به گفته این مسؤول، در حال حاضر انرژی 27 هزار خانوار عشایر از انرژی خورشیدی تأمین می‌شود و حدود 75 هزار خانوار عشایر در کشور وجود دارد. 

* اختصاص 620 میلیارد تومان برای زنجیره تولید گوشت

قندالی از اختصاص سالانه یک درصد از صندوق توسعه ملی بر اساس قانون احکام دائمی برای اجرای زنجیره تولید گوشت قرمز در کشور خبر داد و گفت: امسال 420 میلیارد تومان در 6 ماهه نخست سال به این منظور اختصاص یافته و بانک کشاورزی عاملیت ارائه تسهیلات را به عهده دارد. 

وی با بیان اینکه صندوق قول داده که تا پایان امسال نیز 200 میلیارد تومان به این امر اختصاص دهد گفت: در مجموع امسال 620 میلیارد تومان برای اجرای زنجیره گوشت قرمز تخصیص می‌یابد و تاکنون یک میلیون دام در این زنجیره قرار گرفته است.

* افزایش سرمایه صندوق توسعه بخش کشاورزی عشایر به 73 میلیارد تومان 

رئیس سازمان امور عشایر ایران با بیان اینکه سرمایه صندوق توسعه بخش کشاورزی عشایر به 73 میلیارد تومان رسیده است، گفت: تنها از ابتدای امسال 22 میلیارد تومان به سرمایه این صندوق اضافه شده است. 

قندالی افزود: بر اساس مصوبات شورای عالی عشایر حدود 62 میلیارد تومان نیز به عنوان یارانه سوخت و آرد اختصاص یافته که در اختیار جامعه عشایری قرار می‌گیرد.

به گفته این مسؤول، 50 هزار خانوار عشایر تحت پوشش بیمه هستند و طرح بیمه دام عشایر هم از اول مهر آغاز شده، بیش از یک میلیون رأس دام بیمه شده‌اند و تا افق 1404 قرار است 10 میلیون رأس دام در کشور بیمه شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌ها به قیمت منطقی دام اشاره کرد و گفت: 35 هزار تومان دام زنده و 75 هزار تومان قیمت لاشه هم برای تولیدکننده و مصرف‌کننده مناسب است. 

رئیس سازمان امور عشایر ایران از تفاهم‌نامه‌ اتحادیه سراسری دامداران با انجمن صنفی گوشت نیز خبر داد و گفت: قرار است دام‌ها مستقیم به بسته‌بندی بروند که در این صورت ارزش افزوده 50 درصد خواهد داشت.

آیا این خبر مفید بود؟
بر اساس رای ۱ نفر از بازدیدکنندگان
جهت مشاهده نظرات دیگران اینجا کلیک کنید
copied